Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Изслушване на служебния заместник министър-председател и министър на финансите Людмила Петкова във връзка с изтичащия на 11 септември 2024 г. срок по приетия с Протокол № 30 на заседание на Министерския съвет от 24 юли 2024 г. доклад за предприемане на действия за изменение на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България и за изготвяне на предложение по съдържанието на глава RePowerEU

17.09.2024 г.

Уважаема г-жо председател,

Уважаеми госпожи и господа народни представители,

Бих искала да представя на Вашето внимание напредъка в преговорите с Европейската комисия по предвидените изменения в Националния план за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и проекта на глава REPowerEU, както и съответните изменения по него.

С протоколно решение № 30 от заседанието на Министерския съвет на 17 юли 2024 г. беше възложено до 11 септември да внеса в Министерския съвет и, заедно с министъра на енергетиката, а преди това да бъде запознато Народното събрание с изготвените предложения за изменение на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България на основание член 21, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2021/241 за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост (Регламента за МВУ), както и с предложение за съдържанието на глава REPowerEU и с хода на преговорите с Европейската комисия.

В изпълнение на същото решението, на 30 юли 2024 г. беше проведено изслушване в Народното събрание и народните представители бяха запознати с напредъка по изготвянето на промените в НПВУ и главата REPowerEU и с неофициалната позиция на ЕК, като по-ранният етап на преговорите по това време не даваше възможност да се предостави по-конкретна информация.

През м. август и септември 2024 г. бяха проведени активни дискусии и срещи на техническо и политическо ниво по Компонент 4 „Нисковъглеродна икономика“ от ПВУ и проекта на главата REPowerEU, като беше постигнат значителен напредък в преговорите по тях.

С оглед на това и предвид значителните изменения в инвестициите и реформите в сектор „Енергетика“ е необходимо запознаване на Народното събрание с предложените изменения и проекта на главата REPowerEU, за да бъде осигурена прозрачност на процеса и предвидимост във връзка с българската преговорна позиция пред ЕК.

Представянето на тези изменения се налага и поради необходимостта да се обсъдят възможностите за изменение на три решения на НС:

  • Решение на Народното събрание на Република България от 12.01.2023 г., с което Министерският съвет е задължен да промени Плана за възстановяване и устойчивост в част „Енергетика“;
  • Решение на НС от 20 юли 2023 г. за извършване на определени действия на държавни органи на територията на „Мини Марица-изток“ ЕАД
  • Решение от 25 април 2024 г. за осигуряване на средства на „Мини Марица Изток“ ЕАД за срок от четири години (2024 г. - 2028 г.), с цел обезпечаване на дейности по техническа рекултивация на нарушените терени на находище „Източно маришки въглищен басейн“.

В тази връзка, с протокол № 38 от заседанието на Министерския съвет на 11 септември 2024 г., бе удължен срокът за внасяне в МС на предложенията за изменение на Националния план за възстановяване и устойчивост и на предложение за съдържанието на глава REPowerEU до 30 септември 2024 г., с цел да бъде запознато Народното събрание преди ободряване на измененията от МС.

Като цяло в НПВУ, поради наличие на обективни обстоятелства (чл. 21 от Регламент (ЕС) 2021/241), възпрепятстващи изпълнението в заложените предварително параметри, се предлагат промени в 32 инвестиции и 14 реформи. Промените са свързани основно с актуализиране на описанието, целите и сроковете за изпълнение на реформи и инвестиции във връзка със забавяне на изпълнението им в резултат на различни фактори, въз основа на предлагането на по-добри алтернативи за изпълнението им или пък в съответствие с резултатите от реално сключени договори с крайни получатели и изпълнители. Те включват също и намаляване или преразпределяне на средства между инвестициите в резултат на спестени средства или отпадане на дейности. Промените предвиждат и изтегляне към трето плащане на изпълнени етапи и цели от следващи плащания.

Знаете, че България е единствената държава членка, която не е представила официално глава REPowerEU и за да може страната да се възползва от допълнителния безвъзмезден ресурс по нея в размер на 479 млн. евро, изменението на НПВУ по чл. 21 заедно с глава REPowerEU следва да бъде одобрено до края на годината от ЕК.

Както и по време на предишното си представяне пред Вас, бих искала да обърна внимание на напредъка в преговорите по Компонент 4 „Нисковъглеродна икономика“ от НПВУ, който включва изменения в 6 инвестиции и 2 ключови реформи.

В глава REPowerEU е необходимо да бъдат включени инвестиции с проектна готовност, които биха могли да се реализират до 2026 г., като бъде отчетен и фактът, че българският План за възстановяване и устойчивост вече включва инвестиции на стойност повече от алокацията за страната. В глава REPowerEU  са включени девет инвестиции и три реформи.

Ще спра до тук, като министър Малинов ще ви представи подробна информация за реформите и промените в инвестициите, които се предлагат да бъдат включени в Плана за възстановяване и устойчивост, както и в глава REPowerEU. Благодаря Ви!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация