Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Изслушване на заместник министър-председателя и министър на финансите Людмила Петкова по време на изслушване в НС за предприетите мерки от служебното правителство за предотвратяване на затрудненията при преминаване на границите на Република България с Гърция, Турция и Румъния

17.09.2024 г.

Уважаема г-жо председател,

Уважаеми госпожи и господа народни представители,

 

По тази важна тема бих искала да ви запозная какви мерки са предприети от служебното правителство за предотвратяване на затрудненията при преминаване на границите на Република България с Гърция, Турция и Румъния, както и по отношение на инициативата на Гърция и Турция за намиране на алтернативен транспортен коридор за заобикаляне на България.

Усилията на правителството са насочени към намиране на ефективни решения за разрешаване на възникналите проблеми, като се обсъждат както краткосрочни, така и средносрочни мерки.

Основният проблем е, че досега никога не е обсъждана и не е разработвана цялостна стратегия за гранично контролно-пропускателните пунктове и прилежащата инфраструктура към нея.

Това, което в момента разработва Министерството на финансите заедно с Агенция „Митници“, е една цялостна стратегия за модернизиране на контролно-пропускателните пунктове, с цел облекчаване както на пропускателната способност, така и за по-ефективен граничен контрол. За реализирането на стратегията ще бъдат предвидени финансови средства да бъдат осигурени от Европейските структурни и инвестиционни фондове чрез Фонд за интегрирано управление на границите, управляван от Фронтекс, като България има създаден управляващ орган, като за същия това е определена дирекция „Международни дейности“ в Министерството на вътрешните работи.

Бих искала да ви представя една кратка информация относно трафика на българо-турската, българо-румънската и българо-гръцката граница.

През „Капитан Андреево“ и „Лесово“ се обработват 32% от товарния трафик на граничните пунктове на Република България. Средната обработка на товарни транспортни средства на „Капитан Андреево“ за 2023 г. е 2 855 броя транспортни средства на денонощие. Преди влизане на товарните транспортни средства на пункта на българска територия, автомобилите преминават през контролни проверки от турските гранични власти, които като времеви параметър са приблизително равни на българските такива. Идентични са и контролните дейности на „Лесово“, където средната обработка на ден за 2023 г. е 1330 камиона или 56 броя средно на час.

По отношение на българо-румънската граница - забавянето на трафика на ГКПП с Румъния е в резултат на по-бавната обработка и по-ниската пропускателна способност от румънска страна. Спецификата на извършвания контрол от граничните служби на Румъния включва проверка на всяко товарно превозно средство на вход с уред „туптящо сърце“, което отнема средно между 10 и 15 минути на автомобил. На всички ГКПП с Румъния често се регистрират искания от страна на румънските власти за спиране на товарния трафик към тях, поради невъзможност за обработка на същия. Към настоящия момент се извършва и реконструкция на мостовото съоръжение, което допълнително забавя обработката на трафика.

По отношение на българо-гръцката граница - забавянето на трафика с ГКПП с Гърция и най- вече на ГКПП „Кулата“ е в резултат на инфраструктурната ограниченост на пункта и наличието на голям брой леки автомобили през туристическия сезон и някои празнични дни през годината. Бих искала да ви предоставя информация, която е за тези проблеми, които не са от сега, а те са от много години, но никога не е обсъждано. Инфраструктурата на гранично контролно-пропускателните пунктове е от 80-те години. ГКПП на България са планирани за трафик два милиона пътни транспортни превозни средства годишно. През годините трафикът постепенно се е увеличавал, но никога не е бил анализиран.

Към настоящия момент трафикът, който преминава през ГКПП на България е 4,7 милиона пътни транспортни средства годишно, ръст от 135% при същата инфраструктура. Прогнозните оценки са, че до 2029 г. трафикът ще нарасне до 10 млн. транспортни превозни средства, тоест 5 пъти. И това налага спешни мерки за реконструкция и модернизация на граничните контролно-пропускателни пунктове, включително и на прилежащата инфраструктура към тях.

По отношение на инфраструктурата на ГКПП и нейното развитие - за периода 2024-2032 г. от Агенция „Митници“ са планирани дейности, свързани с реконструкция, модернизация, разширяване на шосейните гранични контролно-пропускателни пунктове с Република Турция, Република Сърбия и Република Северна Македония, включващи цялостна визия за най-натоварените митнически пунктове - „Капитан Андреево“, „Лесово“, „Калотина“, както и „Малко Търново“ и „Логодаж“. Визията за развитие на основните ГКПП и довеждащата до тях пътна инфраструктура предполага, от една страна, изграждане на нови пътища и модернизация на съществуващите такива, от друга страна, модернизация, оптимизация и разширяване на контролните пунктове.

От Агенция „Митници“ по отношение на ГКПП с Република Турция са предприети действия за стартиране и изпълнение до 2026 г. на проекта „Реконструкция на ГКПП „Капитан Андреево“, „Лесово“ и „Малко Търново“, който включва подобряване организацията на съществуващите ленти за товарни автомобили, увеличаване лентите за проверка от 3 на 7 на вход с автомобилни везни за товарни автомобили и от 6 на 8 на изход, монтаж на нови дезинфекционни съоръжения, подобряване организацията на съществуващите ленти за пътнически автомобили чрез използване на част от изградените трасета и навеси за реверсивно движение.

Успоредно с изпълнението на тази свързаност е необходимо да бъдат предприети действия за изграждане и на нов ГКПП „Капитан Андреево“, без подлежащия на контрол от БАБК, на север от съществуващия за осигуряване на свързаност на пункта с автомагистрала „Марица“, с нов път от две платна по две ленти и нов пътен възел на две нива.

Предприети са и мерки за дигитализация във връзка с увеличаване на пропускателната способност.

С цел повишаване на пропускателната способност на пунктовете и едновременно с това повишаване на ефективността на граничния контрол, от Агенция „Митници“ са предприети мерки за оптимизация на работните процеси за изпълнение на основни функции и задачи по митнически контрол и надзор, чрез реализация на проекти за надграждане на съществуващата ИТ структура, свързани с оптимизация на дейностите по управление на трафика, изграждане на интегрирано гранично управление, подобряване на възможностите за улесняване на законната търговия и подобряване на рисковия анализ. Два от действащите проекти - система за управление на опашките и система за управление на трафика, конкретно се отнасят до организация на трафика на гранично контролно-пропускателните пунктове и чрез тяхната реализация ще се преодолее струпването на тежкотоварен трафик. Започвам с първия проект, бих искала да представя кратка информация.

Система за управление на опашките. Системата ще работи само за товарни пътни превозни средства с направление изход от Република България. Системата ще дава възможност за резервация на времеви слот за преминаване на пункта, като по този начин ще се намалят опашките от чакащи товарни автомобили. Чрез запазване на дата и час за преминаване през ГКПП за товарни превозни средства, чрез виртуалната опашка от икономическите оператори ще се постигне елиминиране на дългите физически опашки за преминаване през пункта. Например, при излизане през ГКПП „Русе“, чрез мобилно приложение водачът на превозното средство може да заяви времеви диапазон за излизане от ГКПП „Капитан Андреево“. Зоната за изчакване ще се избира по преценка на водача на превозното средство и Агенция „Митници“ няма да има задължението за подсигуряването на паркинги. Първоначално се предвижда системата за управление на опашките да бъде пилотно внедрена на „Капитан Андреево“, където има наличен буферен паркинг.

Вторият проект е Система за управление на трафика. Целта на системата за управление на трафика е чрез определен алгоритъм да насочва тежкотоварните автомобили към съответното трасе за преминаване. Чрез системата ще се дигитализират действията по митнически контрол, като системата ще извлича информация от други информационни системи на Агенция „Митници“, с оглед осъществяването на правомощията на митническите органи по митнически надзор и контрол спрямо стоките, превозните средства и лицата, влизащи на територията на България. Системата за управление на трафика ще управлява преминаването през граничните пунктове посредством обмен на информация между камери, смарт устройства, информационни табла, бариери, светофарни уредби и други. По този начин ще се предотвратят и възможностите за корупционни практики и за избор на екип за преминаване на съответното транспортно средство.

До реализирането на стратегията и мерките за дигитализация на пропускателната способност на пунктовете, Агенция „Митници“ е насочила усилието си към възможно най-ефективно използване на всички налични ресурси и информационни системи за минимизиране на затрудненията при преминаването на граничните пунктове на Република България.

Благодаря!

 

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация