Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2025
  • АПР
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Още по темата

БНТ, „Панорама“ – Интервю с Теменужка Петкова, министър на финансите

Министърът на финансите Теменужка Петкова
Снимка: Министърът на финансите Теменужка Петкова

08.03.2025 г.

Водещ: Започваме политическия разговор с министъра на финансите Теменужка Петкова. Добър вечер.

Теменужка Петкова: Добър вечер.

Водещ: Как ще наречете този бюджет с една дума?

Теменужка Петкова: Този бюджет е възможният бюджет и в същото време важният бюджет. Възможният бюджет, защото този бюджет на практика отразява всичко, което се случи в България през последните 4 години. В него намира отражение политическата нестабилност през последните 4 години, намира отражение липсата на ясна политическа отговорност при вземането на важни решения, свързани с публичните финанси и с развитието на страната. Този бюджет отразява всичко това, което се случи у нас през последните 4 години. Всички тези ефекти, които са се натрупвали през годините, намират най-силно отражение в проекта на бюджет за 2025 г.

Водещ: Обаче не се ли възползвате и Вие точно от тези ефекти, които споменавате или за които намеквате? Защото, ето на книга, Вашият бюджет е с 3% дефицит, обаче не маскирате ли много по-голям дефицит с мощно финансиране на държавни предприятия, с които се трупа дълг, който лежи на плещите на всички?

Теменужка Петкова: Нали никой не смята, че в рамките на 1 месец, защото нашето правителство на практика работи в последния 1 месец, че за 1 месец някой ще може да генерира такъв ефект върху публичните финанси, какъвто е натрупан през последните 4 години. Що се отнася до темата, свързана с дълга, аз мисля, че е важно да внесем известно пояснение по този въпрос, тъй като това, което предвижда проектът на закон за държавен бюджет по отношение на максималния размер на лимита на дълга, е той да бъде в размер до 18,9 милиард лева. В същата разпоредба на чл. 70 от Закона за бюджета за 2025 г. е посочено, че този размер на дълга може да бъде използван, забележете – може да бъде използван, от правителството, в случй че бъде взето решение, налице е необходимост от това да бъде увеличен капиталът на държавни търговски дружества, които изпълняват специфични програми по отношение на държавното управление в различни сектори. Секторите са отбрана, енергетика, здравеопазване, земеделие, икономическо развитие. Това са ключови сектори за икономиката на страната. Никъде в закона не е казано, че този ресурс ще бъде на практика усвоен. Това е една възможност, която правителството има с този проект на закон за държавния бюджет.

Водещ: Тоест развързвате си ръцете за едно голямо харчене през държавните дружества?

Теменужка Петкова: Никой не е казал, че ще харчим. Това са средства, които са необходими за увеличаване на капитала на тези дружества с цел инвестиции.  Какво например можем да похарчим в БЕХ? Вие знаете, че години наред БЕХ беше използван в последните 4 години като възможност да решим редица проблеми през този сектор. Така че е налице необходимост всички тези инвестиции, които стоят пред българската държавна енергетика и които трябва да бъдат реализирани – това са 7 и 8 блок на АЕЦ Козлодуй, вертикалният газов коридор, всички тези инвестиции, се нуждаят от подкрепа. Така че държавата като собственик на капитала в тези дружества има възможност и има право да увеличи капитала им така, че те да могат да инвестират и съответно да реализират печалби.

Водещ: Знаете обаче каква е основната критика към бюджета, че той не е точно прицелен. Защото в бюджета ги няма, дори на книга, репродуктивното здраве, няма го фонд „Култура“, няма ги тези компенсации, които децата, неприети в детска градина, трябва да получават. Но затова пък има едни големи разходи за правителствен самолет.

Теменужка Петкова: Аз искам категорично да разсея тези внушения, които във Вашето студио направи господин Асен Василев преди известно време.

Водещ: Кое не е вярно?

Теменужка Петкова: Нищо от това, което беше споменато, не е вярно. На първо място, всички разходи, свързани с така наречената репродуктивна грижа, са налице и те са в програмния бюджет на Закона за държавния бюджет, в програмния бюджет на Министерство на здравеопазване. В момента не мога да цитирам точно страницата, на която са отразени тези средства, но може би господин Василев, унесен в това да критикува проекта на закон за бюджета, е пропуснал да прочете програмния бюджет на Министерството на здравеопазването. Ако беше направил това, щеше да види, че 19 милиона 277 хил. лв. са в бюджета, в програмния бюджет на Министерството на здравеопазването. Средствата за фонд „Култура“ са разположени на две места. Едната част от средствата са в програмния бюджет на Министерството на културата, другата част са в централния бюджет. Що се отнася на средствата по отношение  компенсациите за децата, които не са приети в детски градини, средствата също се намират в централния бюджет. Така че всичко това, което беше развито като теза, е абсолютно невярно. Що се отнася до самолета, нека обясним за самолета и за един хеликоптер, спомена господин Василев във Вашето студио, това също не отговаря на истината категорично.

Водещ: Тоест няма самолет?

Теменужка Петкова: Разбира се. Това може да бъде много лесно проверено. Всеки един, който иска да се запознае с проекта на бюджет на Министерството на транспорта и съобщенията, много лесно може да види какво е предвидено в капиталовите разходи на министерството. И ако направи този преглед, ще види, че там такива средства не са заложени. Господин Василев много добре познава технологията на бюджетния процес, тъй като той самият е въвел този така наречен резервен списък и едно Приложение № 2 към проекта на закон за бюджета, в което приложение отразява стратегическите проекти в рамките на публичния сектор. В този разервен списък всяко едно ведомство, всяко едно министерство прави заявка по отношение на това какви ще бъдат необходимите активи, които трябва да бъдат придобити или проекти, които трябва да бъдат реализирани в средносрочен план. Това е една заявка, но тя може да стане факт единствено и само в случай, че в съответния закон за държавния бюджет в съответната година е осигурен такъв ресурс. Ресурс за придобиване на правителствен самолет и хеликоптер няма, категорично.

Водещ: Добре. Честно ли е , госпожо Петкова, Вие да намеквате и да казвате, че само ГЕРБ е за пестенето, а всички останали, като се започне от опозицията и се свърши с Вашите коалиционни партньори, те са за големите харчове. Те са виновни за това?

Теменужка Петкова: За нас от ГЕРБ стабилността на публичните финанси винаги е била водещ приоритет, защото публичните финанси и тяхната стабилност са част от националната сигурност на страната. И ако направим една хоронология назад във времето, ще видим, че по време на управление на ПП ГЕРБ публичните финанси на България са били наистина в най-стабилното си състояние. Даже в периода 2016, 2017 и 2018 г. бюджетът е на излишък. Така че за нас стабилността на публичните финанси винаги е била водеща. Неслучайно именно по времето на управлението на ГЕРБ през 2020 г., през юли 2020 г., България влезе в чакалнята на еврозоната. Ние бяхме давани като пример за държава с наистина много стабилни публични финанси и фискална дисциплина.

Водещ: ДПС-Ново начало подкрепи бюджета, значи управлява, нали така?

Теменужка Петкова: Не.

Водещ: Как? Който подкрепя бюджета – управлява, нали?

Теменужка Петкова: Категорично това не е така.

Водещ: Да, обаче ДПС-ДПС мислят друго, Вашите хора, с които би трябвало да управлявате. От няколко седмици те Ви обвиняват в друго.

Теменужка Петкова: Съставянето на това редовно правителство премина през дълъг преговорен процес. В рамките на този преговорен процес всички участници, които подкрепят тази коалиция и това правителство, направихме много сериозни компромиси. Смятам, че да се лансират подобни тези в този момент, в който предстои приемането на проекта на закон за бюджета от 2025 г., на крачка сме от членство на България в еврозоната и да се повдига тази тема и да се опитват някои политически субекти да тласкат държавата към предсрочни парламентарни избори отново, смятам, че това е много сериозен проблем. По отношение на бюджета – ние не сме търсили подкрепа от никой друг освен от политическите сили, които формират парламентарното мнозинство, което стои зад това правителство. Категорично не сме търсили от никой такава подкрепа. Що се отнася до колегите от ДПС-ДПС, те участват и подкрепят това правителство и това мнозинство на базата на анекс, който подписахме към споразумението за съвместно управление, в което споразумение участват три политически субекта. Колегите от ДПС-ДПС имат пет парламентарни комисии, които председателстват, заместник-председатели във всички комисии, но когато става дума за подобен тип въпроси, смятам, че те трябва да бъдат разрешавани в рамките на Съвета за съвместно управление.

Водещ: Госпожо Петкова, можете ли с да или не да кажете дали има пари в държавата? Защото Вие казвате навън, че е харчено благоразумно, а тук, включително и тази вечер, все критикувате Асен Василев, че е харчил.

Теменужка Петкова: Просто господин Асен Василев отговаряше за публичните финанси през последните 4 години. Смятам, че никой не може да отрече това.

Водещ: Има ли пари в държавата или не?

Теменужка Петкова: А що се отнася до благоразумната фискална политика, аз и преди малко споменах, че тогава, когато управлява ПП ГЕРБ, публичните финанси в страната са най-стабилни. Но когато един български министър на финансите отива и защитава позицията на България, смятам, че той трябва наистина да отстоява позициите и интересите на страната. Що се отнася до това дали има пари в държавата, няма как да бъде даден кратък отговор. Мога да кажа, че сметката на държавата се вижда в проекта на закон за държавния бюджет за съответната година. За 2025 г. въпреки краткия срок, с който разполагаше нашето правителство, ние буквално имахме един месец, за да можем да направим анализ на публичните финанси, на тяхното състояние и в същото време да предложим такъв проект на закон за бюджета, който да е насочен към това да разрешава важни въпроси за обществото. Това, което сме предложили в този проект на закон за бюджета, е свързано с няколко основни посоки. На първо място – политиката по доходите. Предвижда се увеличение на доходите в публичния сектор с 5%. То се отнася единствено и само за тези сектори, за които няма предвидено друго увеличение с друг нормативен акт. Осигурили сме ресурс за инвестиционната програма на общините – 1 милиард 650 милиона лева. Това е така нареченото Приложение № 3, свързано с капиталовите разходи, до които беше даден достъп на българските общини през миналата година. Осигурили сме необходимите средства, свързани с индексацията на пенсиите на българските пенсионери от 1 юли 2025 г. – 1 милиард и 33 милиона лева. Осигурихме средства, за да платим и неразплатените разходи от предишни години, това са над половин милиард са задължения, които общините са поели за реализирани от тях проекти, близо половин милиард са задълженията по отношение на АПИ, това са все задължения от предходни години.

Водещ: Мога ли да Ви помоля за няколко много кратки отговора, но те са важни. Европа ще харчи повече за отбрана. Въпросът е за чия сметка? Защото България получаваше пари за развитие, сега те ще намалеят. Ние видяхме меда на ЕС, сега ще видим жилото.

Теменужка Петкова: Със сигурност мога да кажа, че в проекта на бюджета за 2025 г. ние сме осигурили необходимия ресурс, 4 милиарда и половина лева, който гарантира това, че България изпълнява своя ангажимент като член на НАТО, изпълнява изискванията и критериите на НАТО за разходи за отбрана, които са до 2% от БВП на страната. Това, което ние сме осигурили, на практика представлява 2,09% от БВП на страната. Безспорно Европа се намира в много динамична геополитическа среда, необходимо е да се заделя много по-сериозен ресурс за отбрана. Това, което беше обсъдено през последните няколко дни в рамките на ЕК, свързано с публичните финанси, предвижда възможност и се обсъжда такава възможност ЕК да даде дерогация на държавите членки, така че разходите, свързани с отбрана да не влияят върху дефицита на съответните държави. Което е изключително важно и това ще даде възможност наистина да се използва този ресурс пълноценно.

Водещ: С да и ли не – влизаме ли в еврото през 2026 г., януари?

Теменужка Петкова: Горещо се надявам.

Водещ: Благодаря Ви.

 

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация