Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ДЕК
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Още по темата

МОНИКА ДИМИТРОВА-БИЙЧЪР: НАД 2000 АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ ВЕЧЕ СЕ ПРЕДОСТАВЯТ ОНЛАЙН

МОНИКА ДИМИТРОВА-БИЙЧЪР: НАД 2000 АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ ВЕЧЕ СЕ ПРЕДОСТАВЯТ ОНЛАЙН
Снимка: МОНИКА ДИМИТРОВА-БИЙЧЪР: НАД 2000 АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ ВЕЧЕ СЕ ПРЕДОСТАВЯТ ОНЛАЙН

30.04.2013 г.

 

| в. „Стандарт\" | 30.04.2013 г. |

 

Днес ОПАК отчита резултатите в сферата на електронното управление

 

ОПАК е един от инструментите за изграждане на електронно управление. Каква е Вашата равносметка до момента?
Електронното управление в момента се изгражда и доразвива и дейностите са в процес на изпълнение. Това се случва чрез приоритетна ос III на Оперативна програма \"Административен капацитет\": „Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление\". По нея финансираме проекти за подобряване на обслужването за гражданите и бизнеса, в това число чрез развитие на електронното управление; изграждане на стандартна информационно-комуникационна среда и оперативна съвместимост и подобряване на обслужването от страна на органите на съдебната власт чрез развитие на информационните технологии.

До този момент сме отворили 15 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, насочени към всички типове бенефициенти - централните, областните и общинските администрации и съдебната система. Договорили сме 87% от бюджета по приоритетна ос III, който възлиза на 109,6 млн. лв.; от тях сме изплатили повече от половината средства, или 44%; а Европейската комисия е сертифицирала 30% от предвидения бюджет по оста. В абсолютна стойност, най-голям бюджет е договорен през 2011 г. и по-точно - близо 33 млн. лв.

 

Колко проекта са получили финансиране? 
Сключени са общо 84 броя договори, от които над половината (45 бр.) са приключили. Бенефициентите са общо 63, като има и такива, които изпълняват повече от един проект. От тях 36 (57%) са представители на общинските или областните администрации, а 27 бр. (43%) са представители на централната администрация и съдебната система.

В изпълнение са 34  броя договора на стойност 75,5 млн. лв. От тези договори 16 ще приключат през текущото и следващото тримесечие на 2013 г., като те могат да бъдат сертифицирани до края на годината (т.е. 60% от средствата по оста). Това е важен момент във връзка с правилото за автоматично освобождаване на средства по оперативните програми към 31 декември 2013 г. Останалите 18 договора ще приключат в края на 2013 г. или през 2014 г. (40% от средствата).

 

Можете ли да посочите някакви реални резултати от изпълнението на проекти за електронно управление?
Да, вече сме в период, когато можем да отчетем реални резултати в тази сфера. Например от месец юни най-голямата община в България - Столична община, пуска пет административни услуги онлайн. Те са свързани с гражданската регистрация и актосъстояния. Идеята е тогава да стартира електронната система на общината с общо 50 услуги, насочени към гражданите и фирмите в столицата. Гражданите ще могат да си извадят удостоверение за семейно положение или да променят постоянния си адрес, без да губят време, нерви и пари. Предвиждат се и 8 е-услуги, свързани с плащането на местни данъци и такси, както и за социални дейности, зелената система и др. Сред планираните е-услуги са издаване на свидетелство за съдимост и на документи за актуално състояние на фирми. Системата ще позволява още гражданите да проследяват на какъв етап е обработването на документите им.

Като цяло отчитането на индикаторите по Приоритетна ос 3 показва, че някои от тях са преизпълнени - „Преглед на административните услуги за тяхното предоставяне онлайн\" (а именно 5055 административни услуги) и „Административни услуги, предоставяни онлайн\" (които са 2104 броя). Тези два индикатора са преизпълнени в пъти. Отделно от това вече 100 администрации са въвели система за вътрешен електронен документооборот; можем да отчетем 4 новоразработени/обновени информационни системи за органите на съдебната власт; 100 общински администрации са въвели ISO системи.

Днес организираме специална пресконференция в „Гранд хотел София\", на която ще представим както добри практики по ОПАК, така и стартиращи проекти в сферата на електронните услуги. Някои от тези проекти вече бяха наградени от нас и за тях бяха изработени кратки документални филми. В община Баните например над десет административни услуги вече могат да се заплащат по електронен път, разработен е публичен Регистър на действащите на територията на общината регулаторни режими, както и софтуер за подаване и проверка по електронен път на жалбите, сигналите и запитванията на гражданите и бизнеса. По същия проект служителите на общината вече са обучени за работа със специализирания софтуер. Община Габрово пък въведе седем нови електронни услуги, създаде публичен електронен регистър „Общински имоти\", разработи и въведе интегрирана геоинформационна ситема за кадастър. По друг проект по ОПАК Националният център за информация и документация към министерството на образованието може да се похвали с осигуряването на електронно управление на административните и информационните услуги по признаването на дипломи за висше образование и професионални квалификации, придобити в страните от Европейския регион и трети страни. Това са все реални резултати, които постепенно променят живота ни.

 

Какво предстои до края на годината?
Към момента съгласно финансовия план по ОПАК приоритетна ос III е на второ място по предвидени средства, а именно 31% от общия бюджет по програмата. През месец март тази година обаче изпратихме до Европейската комисия (ЕК) искане за модификация на програмата, съгласно което по приоритетна ос III са реалокирани допълнителни 19,118 млн. лв. и при одобрение оста ще заеме челното място по отпуснати средства по програмата, или 36% от общия бюджет. В синхрон с отговора на ЕК и предвид крайния срок за договаряне по оперативните програми, ние имаме амбицията до края на 2013 г. да бъдат програмирани и договорени всички средства по ОПАК, така че да не се стигне до загуба на нито едно евро.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация