ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ИНВЕСТИЦИОННАТА ПРОГРАМА ЗАПОЧВА ДА РАЗРЕШАВА ПРОБЛЕМИ ТРУПАНИ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ
09.02.2014 г.
| БНР, „Неделя 150" | 09.02.2014
Водещ: Силно недоволство посрещна разпределянето на 500 млн. за общините по различни проекти за развитие на регионите. Оттук се налага и да започнем разговора с министъра на финансите Петър Чобанов, който е наш събеседник по телефона. Здравейте! Кажете, по какви точно критерии бяха разпределени тези пари, за да се опровергаят всички съмнения, че са правени политически подаръци?
Петър Чобанов: Критериите са ясно описани в постановлението, с което се определя как ще бъдат разпределяни средствата. Там има критерии за това, че трябва проектите да са насочени към намаляване на регионалните различия, към осигуряване на по-добра жизнена среда в съответните населени места - било то малки или по-големи, към генериране на заетост и изобщо към възможности за по-балансирано развитие. Разбира се имаше влияние проектна готовност и оценка на възможността проектът да бъде изпълнен в рамките, финансовите, времевите рамки, които бяха предвидени.
Водещ: В такъв случай какво е обяснението, че математически се получава, както написаха ГЕРБ в своя официална позиция, общините, които са ръководени от кметове на ГЕРБ, получават средно по 15 лв. на човек, срещу 90 лв. на човек в общините на БСП и 133 лв. в общините, ръководени от ДПС?
Петър Чобанов: Нека да се занимаем със статистиката, която беше публикувана и оповестена от ГЕРБ. Въпреки че аз не съм правил подобни партийни изчисления по време, нито на междуведомствения съвет, по времето, когато разпределяхме средствата. Ако се обърнем към тази чисто партийна статистика и предвидим, както беше писано и в някои медии, че до момента са разпределени 350 млн., изключваме 50-те млн. по пътни проекти, тъй като някои от програмите на министерствата все още не са разпределени по населени места, от тези 350 млн. 125 млн. отиват в населени места, които се управляват от кметове на ГЕРБ. Това са 36%. И чисто партийната статистика отново не дава повод за подобни критики.
Водещ: Защо, 36% е точно това, по-малкият процент, нали?
Петър Чобанов: 36% отиват там. Трябва да останат и за други населени места, колко трябва да отидат там - 80%? 36%... Само да обърна внимание как се разпределяха парите по времето на управлението на ГЕРБ. Мога да дам за пример, красноречив в това отношение, едно постановление от началото на 2013 г., т.е. малко преди те да си подадат оставката, януари 2013 г., за разпределяне на 30 млн. за детски градини. Това е един изключителен проблем, много население места тогава са проявили интерес, но в крайна сметка резултатът е, че всички 30 млн. отиват в общини, които са управлявани от ГЕРБ - Бургас, Варна, Плевен, Пловдив, Русе, Стара Загора, Столична община. Така че оттук нататък да се говори за партийно разпределение и да се отправят критики и да се наричат нещата с неистинските им имена, аз не мога да го приема.
Водещ: Т.е. вие сега опитвате да компенсирате тази несправедливост или казвате, че те, стъпвайки на тази практика, нямат право да ви критикуват?
Петър Чобанов: Няма несправедливост. Просто са разпределени, за пръв път има инвестиционна програма, за която предварително са обявени критерии, която не се разпределя еднолично, която се разпределя от междуведомствен съвет, в който участваше и председателят на Националното сдружение на общините, на УС. Тази програма събра предложения за над 2 млрд.лв. Съгласете се, че при органичен ресурс от 500 млн. лв., все някой ще остане недоволен. Но може би причините за недоволството на ГЕРБ се крият другаде. Не точно в самото разпределение.
Водещ: А къде?
Петър Чобанов: Ами според мен основната причина за недоволството е, че парите вече не се разпределят от тях. Това е основната причина. Не може лидерът на ГЕРБ вече да тръгне из страната и да каже: Аз ви дадох тези пари, аз построих този път, аз построих тази детска градина. Тук не става въпрос за това. Парите са публичен ресурс, парите са национални и затова се разпределят по територията на цялата страна.
Водещ: Готови ли сте да защитите тези критерии в евентуални срещи с кметове или дори ако се наложи на европейски терен, тъй като ГЕРБ се заканиха да сезират европейски институции?
Петър Чобанов: Вижте, това със сезирането на европейските институции остава малко в сферата на виртуалното. Разбира се, те имат право да го направят, но няма как и с какви сериозни доводи да го направят. Както отговорих и на тяхната покана, разбира се, че съм готов да се срещна и с кметове на ГЕРБ, но в официалния и легитимен за това формат, а именно с УС на Националното сдружение на общините в България. Говорих с председателя на УС г-н Попов, и с него се разбрахме наистина да бъде насрочена подобна среща, за да се поговорим по критериите, по разпределението, по това как занапред ще продължи да се развива тази програма, тъй като това е само началото, това е началото на една нова публична инвестиционна политика, която се прави за първи път. И наистина, ако има допуснати несъответствия, ако има критики, те могат да се поправят, ако са налице такива, и да продължи програмата занапред да бъде още по-добра и парите да достигат, както и сега достигнаха между другото, до всички области в България.
Водещ: В какъв срок ще се осъществи тази среща?
Петър Чобанов: Това зависи от двете страни. Предполагам, че до десетина дни ще може да се проведе.
Водещ: Да поговорим за нефинансираните общини, общо 91 са посочени в анализите. Защо до тях не стигнаха пари, защото нямаха добри проекти или защото е преценено, че са некачествени?
Петър Чобанов: Не, проектите бяха хубави, проектите показаха, че общините имат проектна готовност, проектите показаха, всички проекти, които разгледахме, показаха, че инвестиционните нужди са наистина големи и затова и сравнението по колко се пада на глава от населението не е много коректно, тъй като идеята на самата програма е да намали регионалните различия. Ясно е, че намаляваш регионалните различия като даваш малко повече средства в по-малките общини, т.е. наистина и те да могат да се доближат в своето развитие, или да започнат да се доближават в своето развитие до по-големите. Разбира се, че пренебрегнатите, образно казано, общини имат право да са недоволни, но както казах това е началото, в средата на годината ще бъде направен преглед на всички проекти. Някои, които не са били успешни, не са успели да стартират, ще бъдат прекратени, ще се освободи ресурс, който ще бъде преразпределен и тогава може да дойде и редът на тези проекти, които в момента не са били финансирани. Програмата продължава и следващата година, така че мисля, че ще можем да удовлетворим още по-голяма част от инвестиционните нужди на общините.
Водещ: И ако трябва да обобщим тази тема, срещу тези почти 500 млн.лв. какъв ефект очаквате и кога?
Петър Чобанов: Ами аз очаквам незабавен ефект по отношение на растежа още тази година. Очакваме да се генерират работни места, и то по цялата територия на страната. Т.е. базата за растеж оттук нататък да не се формира само от няколко града, а от много повече, както и да се адресират проблеми, които с десетилетия не са били адресирани поради липса на финанси или поради липса на желание. Това е проблемът с безводието, това е проблемът с управлението на речните басейни, това е проблемът с управлението на отпадъците, това е възможността да се развива отново масов спорт. Така че ефектите ще бъдат в много направления. Очаквам те да са комплексни и да изпълнят ролята и целта на създаването на самата програма.
Водещ: Каква е концепцията, по която ще се правят промени в НАП и агенция „Митници"?
Петър Чобанов: Това също е много важен проблем от гл.т. на възможностите и потенциала, които имат двете агенции и аз смятам, че те не са достигнали своя потенциал и затова предложих на изпълнителния директор на НАП да бъдат оптимизирани 20% от работещите в централно управление, като това не значи, че ще бъдат съкратени. Напротив, ще им се даде възможност да изпълняват функции, които са характерни за данъчна администрация, т.е. да засилим повече контролните функции на данъчната администрация, да има възможност за повече ревизии и проверки и за по-добър контрол и следене на това какво се случва по отношение на събираемостта на данъци и осигуровки. Не по-малко важно в това отношение е създаването на новото звено за фискален контрол, което да следи рискови стоки по т.нар. вътрешнообщностни доставки. И там мисля, че ще постигнем по-добри резултати по отношение на събираемостта върху ДДС.
Водещ: Т.е. когато говорим за 20% съкращения, това не означава хора,които ще си отидат от агенцията, а хора, които ще променят дейността си?
Петър Чобанов: Не, не, не, те просто ще бъдат пренасочени към директна контролно-ревизорна дейност. По отношение на агенция „Митници", там, за съжаление, агенцията я заварихме в доста по-неблагоприятно състояние и развитие, отколкото беше НАП. И там също са необходими промени. Предстои да бъде публикуван и обсъден нов устройствен правилник на агенцията. Основна промяна там е централизирането на мобилните групи, т.е. те вече няма да бъдат разположени по места, по отделните митници и да стават част от общия пейзаж там, а ще бъдат централизирани, на разположение на централно управление, с по-гъвкави графици за проверки и с координация и сътрудничество с МВР. Смятам, че така те ще дадат доста по-добри резултати.
Водещ: По-добри резултати като приходи в бюджета ли?
Петър Чобанов: Като приходи в бюджета и като борба с контрабандата.
Водещ: Това с контрабандата е вечен проблем, както и корупцията в самата агенция „Митници". Концепция след концепция се опитва да постигне някакъв резултат. Имате ли амбицията, че ще бъдете човекът, който ще направи някакъв пробив?
Петър Чобанов: Мисля, че да, мисля, че е необходимо да бъде направен някакъв пробив от гл.т. повишаването на приходите. Ще продължава избистрянето вероятно на концепцията и по-нататък в зависимост от резултатите, които се получат. Смятам, че ръководството на агенция „Митници" приема сериозно проблема. Минаха и конкурсите за ключови митници. Избрани са новите техни ръководители. Така че мисля, че оттук нататък системата изглежда по-комплектована и очаквам конкретни резултати.
Водещ: Ще има ли още кадрови промени на върха на митниците? Един от заместниците си отиде тези дни?
Петър Чобанов: Така е. Кадровите промени на върха на агенция „Митници" ще продължат дотогава, когато се сформира екипът, който докаже и като резултати,е че приходите в бюджета се повишават. Но това не означава, че в момента ръководството на агенция „Митници" е застрашено. Напротив, аз съм им гласувал доверие и считам, че ще им бъде дадена възможност да докажат на практика дали ще постигнат необходимите резултати.
Водещ: Каква е уговорката, какво сте им възложили, в какви срокове да ви покажат?
Петър Чобанов: Те сроковете са ежемесечни и ежеседмични. Трябва да се види, че е променена философията, трябва да се види, че оттук нататък основният фокус на тяхната дейност е именно приходите в бюджета. И съпоставяйки резултатите с предходната година, и с плановете, които ще бъдат поставени, вече ще се съди за тяхната успеваемост.
Водещ: Нали отчитате, че в момента се подготвя вот на недоверие и една от темите, които се изваждат срещу правителството е тъкмо работата срещу контрабандата?
Петър Чобанов: Така е, отчитам този факт. Работата не само срещу контрабандата, но и като цяло събираемостта. Но това, което може да се посочи за агенция „Митници" конкретно е, че през второто полугодие на предходната година в сравнение с второто полугодие на 2012 г., са събрани повече приходи от цялата агенция докато през първото полугодие на 2013 г. са събрани по-малко приходи от първото полугодие на 2012 г. Т.е. през второто полугодие вече се демонстрират по-добри резултати. Имаме и по-добра разкриваемост. Знаете, напоследък около нова година и малко след това бяха заловени на няколко пъти големи пратки контрабандни цигари, започва да се повишава и разкриваемостта по отношение на наркотиците. Така че мисля, че има някакви първоначални резултати, но естествено, предстои много работа.
Водещ: Защо беше уволнен Румен Данев?
Петър Чобанов: Румен Данев, инициативата за неговото освобождаване, тъй като той не беше уволнен, дойде от самия него, той си подаде молба да напусне.
Водещ: Само толкова?
Петър Чобанов: Мисля, че толкова. Молбата беше лаконична: „Моля да бъда освободен!" Така че и отговорът затова е лаконичен.
Водещ: Тъй като имаше съобщение, че за него е получена неблагоприятна информация, че работата му не е била добре оценена. Вие бяхте ли доволен от неговата работа?
Петър Чобанов: Като цяло до мен също достигна неблагоприятна информация и от гл.т. на работния климат, който се създаде в агенцията и мисля, че той не успя да стане част от екипа, на който са поставени толкова амбициозни задачи. И поради тази причина беше освободен.
Водещ: В каква посока е била тази неблагоприятна информация, с какво е свързана?
Петър Чобанов: Ами както ви казах, работния климат. Просто и отношение към подчинени и като цяло към работата. Така че оттук нататък беше ясно, че той не успя да се сработи с екипа там.
Водещ: Т.е. той с оттеглянето си е изпреварил такта или иначе едно уволнение, което щеше да е неминуемо. Добре, относно приходите, споменахте вече няколко числа, но един по-общ въпрос, свързан с изпълнението на бюджета. Имаше едно много условно изречение от премиера тази седмица, че под условие може би няма да се наложи актуализация тази година. Вие можете ли да премахнете условието и да бъдете по-конкретен?
Петър Чобанов: Разбира се, че предпазливото и консервативно отношение и реалистично към фискалната политика изисква подобна степен на условност. Тъй като могат да се получат неблагоприятни сценарии за развитие, при които ще е по-трудно изпълнението на бюджета във вида, в който е приет. Но като цяло, имайки предвид и предварителни резултати за януари и очакванията за развитието на икономиката, смятам, че актуализация няма да се наложи. Знаете, че тази мантра за непрекъснатите актуализации беше повтаряна още при актуализацията миналата година. Тогава няколко месеца поред се повтаряше как бюджетът не може да мине без втора актуализация. Е, изпълнението доказа друго. При дефицит 2%, ние постигнахме 1,8%. Не се доближихме дори до лимита за дълга, останахме с около 500 млн. под него. Така че смятам, че резултатите, които се постигнаха за 2013-та са добри като начало и те отхвърлиха тогава подозренията и повтарянето в обществото, че ще се наложи втора актуализация. Мисля, че развитието на ситуацията тази година ще позволи да не прибегнем до актуализация.
Водещ: А до нови заеми?
Петър Чобанов: Естествено, в бюджета и в Закона за бюджета широко бяха обсъдени, дискутирани в обществото и приети като закон възможности да се поеме нов дълг, и ние ще се придържаме към тях, като не трябва да забравяме, че 3 млрд. от този нов дълг е всъщност за изплащане на стари задължения. 1,3 млрд. през тази година и 1,7 млрд. в началото на 2015 г. Така че останалите 1,4 млрд.ц, които ще бъдат поети за финансиране на бюджетния дефицит, и това е цялата истина по отношение на дълга. Няма пренапрягане на дълга, нито ще има прекомерно увеличаване на дълговата тежест. България ще продължи да бъде на второ място в Европа с най-нисък дълг.
Водещ: И сега по една тема от седмицата, много важна за целия бизнес и за хората, които се самоосигуряват, КС отмени единната сметка, което ни въведе в ситуация на известен временен и юридически вакуум и необходимост да се вземе решение оттук нататък какво ще се прави. Бизнесът вече реагира с опасения, че е възможно да настъпи невъобразим хаос от това решение. Вашият коментар какъв е и какви са вариантите, които ще предложите, за да се излезе от ситуацията?
Петър Чобанов: Хаос няма да настъпи. Тъй като се вземат своевременни мерки. Подаваме отново ръка на бизнеса в светлината на подобрената комуникация след средата на миналата година и още утре заедно с бизнеса ще бъдат обсъдени възможностите за изход от тази ситуация, дали единната сметка да бъде разделена на подсметки или да бъдат създадени няколко отделни сметки, по които да се плащат различните видове задължения. Имаме известен период от време, докато бъде обнародвано решението на КС и юридически влезе в сила. Имаме уговорка с председателя на НС г-н Миков, че бързо ще внесем и ще бъдат приети необходимите законодателни промени, които да уредят новата ситуация. Освен това в НАП работят по отношение на информационните системи, включително вчера и днес. Така че мисля, че ще се справим с това предизвикателство и няма да допуснем хаос. Но това е още едни пример за това, че всички подобни промени се обсъждат с бизнеса. Следващата седмица предстоят две много важни срещи с бизнеса. Едната е по повод единната сметка, а другата е по повод срещата като цяло на правителството с бизнеса и обсъждане на проблеми, които според бизнеса все още са останали нерешени.
Водещ: По отношение на единната сметка, да, вие казахте, ще се съобразите изцяло с това, което иска бизнесът, но като ваше виждане, кое би било по-добре - да се направи нов вариант на единната сметка като се избегнат първоначалните й дефекти, тъй като част от бизнесмените казаха, че в последния вариант с последните промени тя е била в крайна сметка удобна за ползване, или е по-добре да се върви към старото положение, в което имаше много плащания по различни канали?
Петър Чобанов: Като цяло и поради критиките на бизнеса, и поради някои несъвършенства в единната сметка, така както беше приложена на практика, ние още миналата година предприехме промени в нея, от които в крайна сметка бизнесът беше удовлетворен. Но така или иначе решението на КС е факт и е ясно, че ще трябва да продължим с тези промени, като че ли по-добър е вариантът да бъде разделена на няколко отделни сметки, което ще бъде по-лесно и от гл.т. техническото осигуряване бързо да преминем към новата ситуация.
Водещ: По отношение на новата данъчна кампания, към този момент каква е събираемостта? Тъй като утре изтича срокът, в който много хора, мотивирани да ползват данъчното намаление, би трябвало да внесли сумите?
Петър Чобанов: Малко е рано да говорим за конкретни резултати. Нека все пак изтече срокът, тъй като обикновено като има срокове, хората се ориентират към последните дни на тези срокове, за да получат съответното облекчение. Като цяло, както споделих, резултатите за януари по отношение на приходите са добри. Януари 2014-та са събрани повече приходи от януари 2013-та. Надявам се тази тенденция да продължи и през годината, така че да изпълним напрегнатият план за приходите, който е заложен в бюджета.
Водещ: Ще направите ли анализ доколко е сработило това ново положение последните 3 месеца от годината да не бъдат облагани, за да могат хората да се възползват от данъчното намаление? Тъй като това доведе до доста проблеми и повишено внимание за това по какъв начин трябва да се описват данъчните декларации.
Петър Чобанов: Нека да изчакаме и резултатите от сега провеждащата се кампания, за да се спрем по-подробно и по-аналитично на това нововъведение. Знаем, че миналата година бяха въведени няколко новости по отношение на данъчната система, които част от тях изместиха приходи и те не бяха реализирани през предходната година. Като цяло имаше необходимост и от значително нормализиране на отношението и работата на приходната администрация. Мисля, че постигнахме доста резултати в тази посока. Тази година я започнахме на чисто по отношение на данъците, т.е. нямаме ДДС, което сме задържали умишлено предходната година и което дължим в началото на тази, за да не затруднява допълнително. Мисля че можем да продължим напред със стратегията, която предприехме. Но за резултати конкретни още е малко рано да си говорим точно по отношение на въпроса, който зададохте.
Водещ: Да, но все пак анализ ще направите, защото може да се окаже, че именно заради тези 3 месеца са увеличени и приходите през първия месец на годината?
Петър Чобанов: Естествено, да, това е също част от възможното обяснение за увеличението на приходите. Но основна част е това, че парите се завъртяха по-бързо в икономиката, че бизнесът усети коректното отношение на държавата и оттам нататък започва да се отнася и той коректно. А по отношение на сивия сектор сме предприели редица мерки и действия за неговото ограничаване, например обратното начисляване на ДДС, например дирекцията за фискален контрол, така че и там разчитаме на конкретни резултати.
Водещ: Благодаря Ви за този разговор!