Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ ПРЕДСТАВИ РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПАКЕТА ОТ МЕРКИ ЗА БОРБА СЪС СИВАТА ИКОНОМИКА

МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ ПРЕДСТАВИ РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПАКЕТА ОТ МЕРКИ ЗА БОРБА СЪС СИВАТА ИКОНОМИКА
Снимка: МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ ПРЕДСТАВИ РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПАКЕТА ОТ МЕРКИ ЗА БОРБА СЪС СИВАТА ИКОНОМИКА

17.03.2004 г.

Днес, 17 март 2004 година, министърът на финансите Милен Велчев и екипът му представиха резултатите от изпълнението на пакета от мерки за борба със сивата икономика, оповестен през месец май 2003 г.

1. Създаване на Служба за фискални разследвания

ОБЯВИХМЕ КАТО МЯРКА: Създаване на Служба за фискални разследвания. Целта е да осигури по-висока степен на ефективност на защита на обществото от престъпни посегателства и предотвратяване на отклонения от данъчно облагане.

РЕЗУЛТАТ: Проектът на закон е в етап на съгласуване и в рамките на този месец очакваме да бъде разгледан от Министерския съвет. Със създаването на службата очакваме да се повиши разкриваемостта на престъпления срещу данъчната и осигурителните системи. Това са престъпления с голяма специфика и сложност както от гледна точка на установяването на техния механизъм, така и с оглед доказването им. Предвид на това създаването на такава служба, чийто органи ще са специалисти в тази област ще има положителен ефект по отношение на осъществяването на наказателното преследване.

Службата ще бъде на подчинение на министъра на финансите, подробностите обаче ще оповестим веднага след одобряването на проекта от МС.

2. Борба срещу продажбата на акцизни стоки с фалшив бандерол или стоки без бандерол.

ОБЯВИХМЕ КАТО МЯРКА: Въвеждане на нови образци на бандероли за тютюневите изделия и спиртните напитки от 01.01.2004 г. Целта беше да се пресече незаконната търговия с фалшиви бандероли. Приложихме изцяло нови защити, включително визуална – холограмна лента (подобна на тази на банкнотите). По този начин постигнахме две основни цели: защита на потребителя и защита на фиска.

РЕЗУЛТАТ:

Спиртни напитки: След смяната на бандеролите за спиртни напитки потреблението на бандерола за първите два месеца и половина – от 1 януари – 15 март 2004 г., нарасна три пъти или ръстът е 172%. Като брой закупените бандероли тази година са 20 млн. 975 хил. и 400. През същия период на м.г. техният брой е бил 7 млн. 692 хил. и 800. Явно е, че на светло излиза съществена част от производството на концентрати.

В същото време през цялата минала година са закупени по-малко от 60 млн. броя бандероли за спиртни напитки. Или само за 2.5 месеца е реализирано над 1/3 от целогодишното количество за 2003 г.

Тютюневи изделия: Тенденцията и тук е възходяща – близо 25% ръст на потреблението на бандероли в сравнение със същия период на м.г. (2.5 месеца). Като брой търсенето е с 50 млн. повече.

ИЗВОД: Считаме, че резултатите оправдават очакванията ни за излизане на светло на немалка част от производителите, особено на тези на спиртни напитки. Според нашите специалисти макар и за краткия период на анализ тези данни са показателни за запазване възходящата тенденцията на търсене на бандероли след промяната им.

По отношение на реформата в безмитната търговия експерти на Министерството подготвят специален законопроект, който ще гарантира ясни правила за търговските субекти, извършващи дейност на границите.

3. Създаване на Национална агенция за приходите. Цел: подобряване на събираемостта и качеството на обслужване на данъкоплатците.

ОБЯВИХМЕ КАТО МЕРКИ:

 По-ефективна борба с корупцията

 Подобряване на ефективността на ревизиите

 Изграждане на алтернативни канали за плащане, подаване на декларации и получаване на информация

 Предоставяне на информация и данъчни документи чрез Интернет

 Включване на зелен телефон за данъчни консултации, въпроси и отговори

РЕЗУЛТАТИ:

 През лятото на 2003 на територията на Бургас стартира пилотен проект на НАП, а от 2004 г. започна в цялата страна централизация на ТДД с цел подготовка за прехода към новия начин на работа в Националната агенция по приходите.

 Подобряването на ефективността на ревизиите бе постигнато благодарение усъвършенстване на критериите при анализа на риска. Допълнително установените данъчни задължения през двата периода са съответно:

o за 2003 г. - 1 млрд. 213 млн.лв.

o за 2002 г. – 1 млрд. 003 млн.лв.

210 милиона лева в повече са влезли в държавния бюджет в резултат на ефективността на ревизионните действия.

 Изградени бяха алтернативни канали за подаване на информация към данъчната администрация. От началото на година големите данъкоплатци вече подават информация по електронен път за ДДС. Въведохме и допълнителни варианти за плащане на задълженията– чрез пощенски запис, електронен или по банков път.

 В услуга на гражданите от февруари тази година заработи денонощен телефон за данъчна информация. За първите две седмици са регистрирани 919 обаждания.

ИЗВОДИ: Все по-масовото използване на алтернативните канали за плащане – по банков път и e-pay доведоха до намаляване на времето за обслужване на данъкоплатците от една страна, а от друга – намалиха възможностите за корупция в системата.

4. Създаване на Център за сигнали и информация, Електронна търговия – обществен контрол върху дейността на органите към министерство на финансите.

РЕЗУЛТАТИ:

 На 13 септември 2003 г. Министерство на финансите откри телефон за подаване на сигнали за корупция от граждани с номер 0800 18 018. Центърът приема само сигнали за корупция в системата на Министерство на финансите. Общо 65 са подадените неанонимни сигнала, 27 от тях се отнасят до структури в системата на МФ: 17 – към Главна данъчна дирекция, 7 – към Агенция “Митници” и 3 – към Държавната комисия по хазарта. 12 от получените по телефона обаждания са анонимни или не съдържат действителен сигнал, а 26 не са свързани с администрациите на структурите на МФ или с темата “корупция”.

 В края на 2003 г. в Министерство на финансите стартира работа по проекта “Електронен пазар за малки обществени поръчки”. Към настоящия момент е изграден модул към разработваната нова Интернет страница на МФ, която ще бъде готова до края на март. Чрез електронния пазар ще бъде възможно възлагането на малки обществени поръчки до 10 000 лв. По този начин ще се изпълни поетия ангажимент за обществен контрол върху дейността на органите към МФ.

ИЗВОДИ: Анализът на подадените сигнали на телефона за корупция показва, че по-голямата част от тях са за нарушаване на законодателството от страна на граждани и фирми, а не за корупция в системата на МФ. Това означава, че гражданите познават данъчното и митническо законодателство и са готови активно да съдействат за предотвратяване на нарушенията.

Чрез старта на проекта за електронен пазар за малки обществени поръчки ще се гарантира се прозрачност и ще се елиминират възможности за корупция. Осигурява се конкурентна среда, което ще доведе до повишаване на ефективността на публичните разходи.

5. Програмно бюджетиране – оптимизиране на разходната част на бюджета – прозрачност на държавните разходи.

РЕЗУЛТАТ:

 През 2004 г. година с Решението за бюджетна процедура за 2005 г. 7 министерства успоредно със стандартния бюджет изработват и такъв в програмен формат, ориентиран към резултатите. Програмното бюджетиране се разработва пилотно в: МОСВ, МТСП, МТC,МИ, МОН,МЕЕР и ММС. До момента МФ е провело над 20 курса и семинари, в които са обучени над 250 експерта от пилотните отраслови министерства. Вече са осигурени материална база и бюджет за Школата за публични финанси на МФ.

 В края на миналата година по идея на Министерство на финансите бяха приети промени в Закона за обществените поръчки, целящи повишаване прозрачността и оптимизиране на начините за разходване на публичните средства от страна на администрацията.

ИЗВОД: Прилагането на модерни подходи в бюджетирането цели гарантиране на максимална прозрачност в изразходването на публичните средства от една страна, а от друга – по-ефективното им управление.

През изминалите 10 месеца много от настоящите мерки бяха изпълнявани в оперативен порядък. Ето и резултатите от прилагането им:

6. Обявихме повишаване на митническия и данъчния контрол и дисциплина чрез стартиране на програми за повишаване на събираемостта на ДДС и акцизи при внос на територията на страната.

РЕЗУЛТАТ:

 Въпреки намаляването на част от преките данъци през 2003 г., благодарение на повишения контрол от страна на данъчната администрация и подобряване качеството на обслужване на данъкоплатците, постъпленията в централния бюджет бяха изпълнени спрямо планираните със 105,6%.

 3,427 млрд. лв. са постъпленията от данъчни приходи. Процентът на изпълнение на данъчните приходи е 103,19.

 261,8 млн. лв. са нетните приходи от ДДС (от сделки в страната).

 Митническата администрация отчита касово изпълнение на ДДС от внос през 2003 г. на стойност 2 799 271 808 лв. Увеличението спрямо 2002 г. е с 394 026 801 лв. или с 16,4 на сто. Спрямо заложеното в плана това изпълнение е 109,6%.

 Касовото изпълнение на акцизите от внос възлиза на 161 153 132 лв. през 2003 г. Това е с 56 224 816 лв. повече от събраните през 2002 г.

 С цел повишаване ефективността на борбата с корупцията и повишаване на дисциплината беше въведен Кодекс с етични норми за поведение на служителите от данъчната администрация. В данъчната администрация функционира и специално звено за вътрешен контрол. В резултат от дейността му през миналата година са уволнени 20 данъчни служители. Около половината от тях са уволнени заради съмнения за корупция, лично облагодетелстване, присвояване на служебни средства или рязка промяна в имотното състояние.

 За 2003 г. наложените дисциплинарни наказания на служители в митническата администрация са 172, от които 16 с най-тежката форма – уволнение.

ИЗВОД: Всички тези цифри могат да бъдат обяснени с резултатната работа за повишаване на митническия и данъчен контрол и дисциплина. За повишаването на събираемостта принос има и английската консултантска фирма с дългогодишен опит – “Краун Ейджънтс”.

Тази мярка съдържа още няколко основни стъпки:

- Функциониране на митническия мобилен контрол

РЕЗУЛТАТ: Към февруари тази година митническите мобилни групи извършиха 1505 пълни проверки и 1682 частични. Около 4000 превозни средства бяха спрени за проверка от мобилните групи на територията на страната. Констатирани бяха 508 случая на занижена митническа стойност и 296 случая на недекларирани стоки, както и 168 случая на неточно описание на стоките. В резултат на проверките бяха установени щети на стойност за над 15 млн. лв.

ИЗВОД: Създадените законодателни и административни предпоставки за създаването и успешното функциониране на мобилния митнически контрол дадоха положителен резултат. Необходимо е работата да продължи в тази посока с цел повишаване на ефективността на извършваните проверки.

- Развитие на функционалността на Българската интегрирана митническа информационна система (БИМИС)

РЕЗУЛТАТ: Функционалният обхват на системата беше разширен чрез покриване на целия процес на транзитните операции. В края на юни 2003 г. се извърши внедряване и пускане в реална експлоатация на новата web-базирана версия на БИМИС във всички митнически учреждения. По този начин митническата администрация получи възможност за он-лайн обмен на данни и контрол на обработката на големи обеми информация. Предстои обвързването на БИМИС с информационните системи DG TAXUD.

ИЗВОД: Чрез осъществяването на тази стъпка беше повишен контролът по отношение на митническото оформяне и при осъществяване на митническите операции.

- По-ефективно използване на механизмите на двустранното и многостранното международно сътрудничество в борбата за разкриване и предотвратяване на митническите и валутни нарушения и престъпления.

РЕЗУЛТАТ: През 2003 г. освен с Македония, Гърция и Румъния започна обмен на информация и със Сърбия на всички гранични пунктове. По линия на програма ФАР 2000 “Трансгранично сътрудничество между България и Румъния” през декември успешно приключи проектът за улесняване на граничните преходи по река Дунав.

ИЗВОД: Приключилите и стартираните проекти в областта на международното сътрудничество целят изграждане на администрация, която отговаря на изискванията на ЕС. Активната работа на българската администрация в тази посока е израз на ясния ни ангажимент за успешно присъединяване към ЕС.

- Подобряване ефективността на митническия контрол за противодействие на нелегалния трафик на наркотични вещества и прекурсори, чрез информатизиране на процесите

РЕЗУЛТАТ: За 2003 г. общото количество наркотични вещества и прекурсори, задържани от българските митнически власти е 6475,62 кг., 33 771 таблетки и 785 литра в 91 случая.

ИЗВОД: Положителните оценки за добрата работа на митническата администрация бяха дадени както от служителите на МВР, така и от множество международни служби и институции за борба с наркотрафика.

- Подобряване на инфраструктурата на ГКПП на територията на страната и модернизиране на специализираното техническо оборудване, необходимо за осъществяване на ефективен митнически контрол.

РЕЗУЛТАТ: Открити бяха нов терминал и складова база на митница Кулата, част от Проекта за улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа.

През януари беше подписан беше финансов меморандум за изграждане на съоръжение за ефикасен контрол на тежкотоварни превозни средства на митнически пункт Малко Търново.

Подписано бе и споразумение за безвъзмездна помощ от холандското правителство в размер на 2,2 млн. евро за закупуване на специализирано оборудване за граничния митнически контрол.

ИЗВОД: Предприетите мерки само ще повишат способността на митническата администрация за осъществяване на по-добър контрол по границите. Вярвам, че в резултат на това ще чуем още похвали от чужбина.

Ефектът от всички тези мерки, насочени към митническата администрация, накратко може да бъде обобщен чрез отчета за изпълнението на приходите. През миналата година за пръв път в историята си българските митници събраха 3 200 292 772 лв. – увеличение с близо половин милиард лева спрямо предходната година.

7. Намаляване измамите, свързани с източване на ДДС.

РЕЗУЛТАТ: За последната година са предотвратени данъчни измами в размер на 289 млн. лв. Вследствие на засилените мерки срещу сивата икономика ръстът на разкритите измами през 2003 г. е повишен с 14.68%. Предприемат се мерки за служебна дерегистрация по ЗДДС. През м.г. са дерегистрирани 1896 лица, което представлява ръст от 6.21% спрямо броя предходната година. През 2003 г. на органите на прокуратурата са предадени 388 случая на установени измами за 152.8 млн. лв., което е повишение със 7.47% спрямо м.г.

8. Борба срещу разпространението на нелегален софтуер

РЕЗУЛТАТ: От началото на 2003 г. до сега в резултат на извършени проверки от страна на данъчната администрация на територията на цялата страна са иззети са над 55 хиляди оптични носителя с неплатени авторски права. От тях 10 000 са носители на нелегален бизнес и развлекателен софтуер. Пазарната цена на някой от тези програмни продукти е над 50 хиляди долара. Над 6 хиляди DVD с пиратски филми са конфискувани. Проверките са извършвани съвместно с органите на МВР и заинтересованите неправителствени организации. Всички преписки са предадени на прокуратурата.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация