ПУБЛИКУВАНИ СА ДАННИТЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА КОНСОЛИДИРАНАТА ФИСКАЛНА ПРОГРАМА КЪМ 31.01.2011 г.
01.03.2011 г.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на касова основа за месец януари е отрицателно в размер на 477,3 млн. лв., като се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 394,7 млн. лв. и по европейските средства в размер на 82,6 млн. лева. За сравнение бюджетното салдо за януари 2010 г. бе отрицателно в размер на 499,1 млн. лева.
Формирането на отрицателно салдо за януари по консолидирания бюджет се дължи основно на високите лихвени разходи за месеца (234,2 млн. лв.), свързани с плащания по обслужването на държавния дълг в съответствие с лихвения календар за годината. През януари и юли се изплаща основната част от лихвите по външни заеми, което концентрира лихвени плащания в тези месеци. Независимо от по-високите лихвени плащания консолидираните разходи за януари 2011 г. са с 95,3 млн. лв. (4,2%) по-ниски спрямо същия период на предходната година.
Постъпилите приходи и помощи към края на месец януари са в размер на 1 675,4 млн. лв., или 6,4 % от планираните в ЗДБРБ за 2011 година.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец януари възлиза на 1 439,8 млн. лв., което е 85,9 % от общите постъпления по КФП. Приходите в частта на преките данъци са 223,0 млн. лв., което е 5,9 % от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 802,3 млн. лв., което е 7,7 % от програмата за годината. Приходите от ДДС са в размер на 470,9 млн. лв., или 7.3 % от планираните със ЗДБРБ за 2011 година. Постъпленията от акцизи за месец януари са в размер на 323,2 млн. лв., като изпълнението спрямо разчета за годината е 8,5%. Приходите от мита възлизат на 8,2 млн. лв., или 8,2 % от разчетените за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 43,2 млн. лв., или 5,7 % изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски за януари са 371,3 млн. лв., което представлява 6,5 % от разчетените за годината.
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 235,6 млн. лв., или 4,3 % от разчета за годината.
Разходите по консолидирания бюджет (вкл. вноската на Република България за общия бюджет на ЕС) към 31.01.2011 г. възлизат на 2 152,7 млн. лв., което е 7,6 % от годишния разчет. Спрямо месец януари 2010 г. общо разходите по консолидирания бюджет са с 95,3 млн. лв. (4,2%) по-ниски. В структурно отношение спрямо януари 2010 г. капиталовите разходи, разходите за субсидии за нефинансови предприятия и разходите за заплати и осигурителни вноски са по-ниски, докато нарастване има при здравноосигурителните плащания. Текущите нелихвени разходи са в размер на 1 740,4 млн. лв. (7,7 % от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 118,4 млн. лв. (3,2 % от разчетите към ЗДБРБ за 2011 г.) и лихвените плащания - на 234,2 млн. лв. (35,4 % от планираните за 2011 г.). През януари 2011 г. са изплатени 186,1 млн. лв. лихви по външни заеми., а лихвите по вътрешни заеми са в размер на 48,1 млн. лв. Спецификата на лихвения календар обуславя концентрирането на голяма част от лихвените плащания по външни заеми в месец януари.
Частта от вноската на България за общия бюджет на ЕС, изплатена през януари 2011 г. от централния бюджет възлиза на 59,7 млн. лв., което е в съответствие с регламент 1150/2000 на Съвета на ЕС.
Фискалният резерв към 31.01.2011 г. е в размер на 5,4 млрд. лв. Факторите, оказали влияние върху размера на фискалния резерв през януари 2011 г. са отрицателното бюджетно салдо за месеца, както и операции в частта на финансирането - основно изплатени погашения по ДЦК в размер на 0,3 млрд. лв. Заедно с лихвените плащания в размер на 0,2 млрд. лв. плащанията по обслужването на дълга за януари възлизат на около 0,5 млрд. лева.
Данните за изпълнението на консолидирания бюджет към 31 януари 2011 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория „Статистика". Освен статистическите данни е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на консолидирания бюджет, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.