Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ПУБЛИКУВАНИ СА ДАННИТЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА КОНСОЛИДИРАНАТА ФИСКАЛНА ПРОГРАМА КЪМ 31.07.2014 г.

29.08.2014 г.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на касова основа към 31 юли 2014 г. е отрицателно в размер на 1 147,2 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 647,5 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 499,7 млн. лева. Изпреварващият ръст в разходите и изоставането при изпълнението на разчетите по данъчните приходи са основните фактори за формирането на дефицита по КФП за първите седем месеца на годината. Влияние върху дефицита оказват и временно спрените плащания от ЕК по ОП „Околна среда" и по две оси на ОП „Регионално развитие", където се очаква след отблокиране на плащанията на България да бъдат възстановени сертифицирани разходи в общ размер на 478,3 млн. лева. Спрямо дефицита за същия период на 2013 г. (168,2 млн. лв.) бюджетната позиция се влошава с 979,1 млн. лв. (1,2 пр.п. от БВП).

Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма за отчетния период са в размер на 16 840,5 млн. лв., или 54,3% от годишните разчети за 2014 година. Съпоставено със същия период на миналата година приходите по КФП нарастват номинално с 1,4% (230,7 млн. лв.) при планиран номинален ръст по разчетите към ЗДБРБ за 2014 г. спрямо отчета за 2013 г. от 7,1% (2,1 млрд. лв.).

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец юли възлиза на 13 190,5 млн. лв., което представлява 54,2% от годишните разчети за 2014 година при 56,2% изпълнение на годишните разчети за седемте месеца на 2013 година. Съпоставено със същия период на предходната година данъчните постъпления нарастват номинално с 338,3 млн. лв. (2,6%), но същевременно представлява значително изоставане спрямо планирания ръст в разчетите за годината спрямо отчетените постъпления за 2013 г. в размер на 8,8 процента.

Приходите в частта на преките данъци са 2 602,1 млн. лв., което е 60,2% от планираните за годината и нарастват с 9,1 % спрямо същия период на 2013 г. Нарастване за седемте месеца на годината се отчита основно при приходите от ДДФЛ - със 196,4 млн. лв. или с 14,4% повече от същия период на миналата година.

Приходите от косвени данъци са в размер на 6 423,6 млн. лв., което е 50,1% от програмата за годината при 54,5% изпълнение на разчетите към края на юли 2013 година. Изоставането с 4,4 пр.п. в изпълнението на разчетите спрямо отчетеното изпълнение за същия период на предходната година е главно при ДДС и акцизи. Постъпленията от ДДС са в размер на 4 126,6 млн. лв., или 49,8%; от акцизи - 2 195,1 млн. лв., или 50,1%; от мита - 85,5 млн. лв., или 62,8 на сто. За периода януари - юли 2014 г. възстановеният ДДС е в размер на 3 328,4 млн. лв., а за същия период на 2013 г. е възстановен ДДС в размер на 3 334,5 млн. лева. Съпоставено със същия период на предходната година косвените данъци намаляват номинално със 77,3 млн. лв. основно в резултат на по-ниските приходи от ДДС от внос. Влияние върху изпълнението на постъпленията от ДДС при сделки в страната и ВОП оказва изменението на нивото на невъзстановения в срок данъчен кредит по ЗДДС и базов ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лева. Нивото на невъзстановения данъчен кредит намалява със 112,6 млн. лв. -  от 242,6 млн. лв. към юли 2013 г. на 130,0 млн. лв. към месец юли 2014 година. 

Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 558,6 млн. лв., или 62,2% изпълнение на годишните разчети при 65,0% изпълнение на разчета към юли 2013 година.

Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 3 606,3 млн. лв., което представлява 57,4 % от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 4,8% (165,2 млн. лв.).

Неданъчните приходи и помощите са в размер на 3 650,1 млн. лв. или 54,4% от разчета за годината. Променените срокове за внасяне на дивидента за държавата от предприятията с държавно участие в капитала от една страна, и постъпилите еднократни приходи през 2013 г. от друга, прави данните в частта на неданъчните приходи несъпоставими за двете години.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 31.07.2014 г. възлизат на 17 987,8 млн. лв., което представлява 55,3% от годишния разчет. Спрямо юли 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 1 209,7 млн. лв. (7,2%), което се дължи основно на по-високите разходи по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 45,1% (699,5 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г., а разходите по националния бюджет - с 3,4% (500,2 млн. лв.). Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година и др. Влияние върху параметрите по изпълнението на разходите оказват и одобрените с Постановления на Министерския съвет допълнителни разходи по бюджетите на редица първостепенни разпоредители с бюджет през последните месеци от мандата на предходното правителство.

Нелихвените разходи са в размер на 16 907,9 млн. лв. което представлява 56,8% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към края на юли 2014 г. са в размер на 14 789,2 млн. лв. (59,6% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 2 118,7 млн. лв. (42,4% от разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 464,6 млн. лв. (69,4% от планираните за 2014 г.).

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.07.2014 г. от централния бюджет, възлиза на 615,3 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000 на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.

Размерът на фискалния резерв към 31.07.2014 г. е 8,9 млрд. лв., в т.ч. 8,3 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други. В съответствие с §1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Данните за изпълнението на консолидираната фискална програма към 31 юли 2014 г. са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, в категория Актуални публикации"/„Статистика". Освен статистическите данни е публикуван и Информационен бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, който представлява кратък анализ на изпълнението на основните бюджетни параметри на консолидирано ниво и по съставни бюджети.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация