Изслушване на министъра на финансите Кирил Ананиев, относно касовите наличности по държавния бюджет и как се планира тяхното развитие до края на годината
21.04.2021 г.
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Уважаеми г-н Ганев,
Касовите наличности на държавния бюджет са резултативна величина, която се влияе от бюджетното салдо и операциите в частта на финансирането за съответния период. От гледна точка на бюджетното салдо влияние оказват показателите в частта на приходите, разходите, трансферите и бюджетните взаимоотношения с други бюджети и вноската на Република България в общия бюджет на ЕС. В частта на финансирането влияние върху касовите наличности оказват операциите по емисиите и погашенията по емитиран дълг, както и другите финансиращи показатели. Всички показатели в частта на финансирането в годишен план, в т.ч. и касовите наличности по държавния бюджет, са обвързани с одобрената обща бюджетна рамка със ЗДБРБ за 2021 г., като финансирането на одобрения дефицит по КФП за годината (в размер на 4,9 млрд. лв.) е предвидено да бъде при спазване на заложените ограничители за емитиране на нов дълг (4,5 млрд. лв. за годината) и законовите изисквания за фискалния резерв.
Към края на месец март емисиите нов дълг са в общ размер на около 800 млн. лв., което представлява под 18 на сто от планирания размер нов дълг, който може да бъде поет през годината. Това измества голяма част от новите емисии дълг за втората половина на годината, което ще позволи поддържането на адекватни на одобрената със ЗДБРБ за 2021 г. бюджетна рамка касовите наличности до края на годината и ще даде възможност да се финансират в пълен размер планираните разходи.
Наличности на разположение в левови и валутни сметки в БНБ и търговски банки са в размер на около 7,8 млрд. лв. към 31 март 2021 г., новата информация е 8,5 млрд. лв. – от които 8 млрд. лв. в БНБ и 500 млн. лв. в търговските банки, в т.ч. 7,3 млрд. лв. наличности в системата на единната сметки и валутни сметки в БНБ. Съгласно одобрените параметри за 2021 г. по държавния бюджет, бюджетите на социално и здравно осигурителните фондове и другите бюджети и сметки на централно ниво, включени в системата на единната сметка, регулярно се обслужват всички текущи плащания. Одобрените параметри по емисиите нов дълг и другите операции в частта на финансирането са съобразени с необходимите ресурси за финансиране на одобрения дефицит за годината с разчетите към ЗДБРБ за 2021 г., като консолидираният ресурс в системата на единната сметка обезпечава необходимата ликвидност.
По предварителни данни размерът на фискалния резерв към 31.03.2021 г. е 7,9 млрд. лв., в това число наличности по депозити и сметки в БНБ и банки в размер на 7,8 млрд. лв. и вземания от ЕК за сертифицирани разходи, аванси и др. в размер на 100 млн. лв. Обхватът на фискалния резерв е съгласно т. 41 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.
Към края на 2021 г. фискалният резерв се очаква да бъде в по-висок размер от определения минимален такъв със ЗДБРБ за 2021 г. Конкретният размер на фискалния резерв е в зависимост от развитието на пандемията, темповете на възстановяване на основните ни икономически партньори от ЕС, както и от политическата стабилност.
Всички държави в ЕС, когато разработваха бюджетите си за 2021 г., очакваха пандемията да бъде овладяна до края на първото полугодие на 2021 г. В следствие на забавяне на ваксинацията на европейско ниво, появата на нови видове и щамове, все още не може да се каже, че пандемията ще бъде овладяна и мерките за бизнеса и домакинствата, както и разходите за лечение ще приключат до края на първо полугодие на 2021 г. Това само по себе си ще доведе до необходимост от актуализация на бюджетите както на България, така и на други страни от ЕС. Това, обаче, засега за България не се налага.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "БСП за България" – има ли НЗОК задължения към болници на други държави в ЕС или други страни и колко ще плащаме тази година на болници извън България
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Г-н Гечев, чудесен въпрос! Очаквах този въпрос, защото по тази тема много се спекулира. НЗОК на България няма никакви просрочени задължения към нито една държава, към нито една Здравна каса в страните членки на ЕС. Ние проведохме срещи с всяка една от държавите, към които имахме закъснял дълг, направихме график, в рамките на 2 г., ако наблюдавате изпълнението на бюджета на Здравната каса, ще видите, че ние авансово финансирахме тези задължения – изпълнението на бюджета го позволяваше, без да накърняваме останалите здравноосигурителни плащания в страната, така че в момента нямаме просрочени задължения. Знаете, че по регламент до 18 месеца плащанията не се смятат за просрочени.
Искам да се върна към едно Ваше предишно изказване, в което казахте, че от 2010 г. няма първо тримесечие на бюджета, което да е със дефицит. В моето изказване, което направих пред Вас, Ви уведомих, че от 2010 г. до 2015 г. – всяка една от тези години – е завършвала с дефицит. Моля, да имате предвид това.
Казахте също, че като си отиде това правителство, няма да има възможност да се тегли дълг и да се справя с текущите плащания, които предстоят да се извършат от държавата. И това не е вярно, защото със ЗДБРБ за 2021 г. Вие сте одобрили максималния размер на заема, който може да тегли държавата, и изпълнението се възлага на българското правителство. До този момент нашето правителство е изтеглило 800 млн. лв. Всяко следващо правителство – дали е редовно или служебно – е в пълната си сила да тегли нов заем и да финансира бюджетния дефицит на държавата.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "Демократична България" – смята ли за нормална практика да се вземат пари от неприкосновените фондове, като този за АЕЦ „Козлодуй“ и др. фондове, и с тях да се покриват бюджетни „дупки“, не смятате ли, че това влошава финансовата дисциплина
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Аз мисля, че вече отговорих на този въпрос, като казах, че от всичките средства, които са във фискалния резерв, само Фондът за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система е целеви и не може да се използва за нищо друго, затова той е оставен в отделна сметка и може да се харчи само за целта, за която е създаден. Другите средства служат за ликвидност. Това не означава, че се отнемат пари от тези фондове, води се аналитична отчетност, но наличният ресурс се ползва за покриване на бюджетни разходи, докато постъпленията постъпят и отново се възстановят там. Това е ликвиден ресурс, който трябва да се ползва. В моето обяснение преди малко казах, че редно ли е след като имаме ликвиден ресурс над 5 млрд. лв., да изляза и да тегля заем, срещу което да плащам лихва. Но това не означава, че се взимат парите от Ядрените фондове, или от Здравната каса, или от НОИ, или от където и да било другаде.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "Изправи се! Мутри вън!" – каква е прогнозната стойност на касовия дефицит към края на финансовата година на база тримесечие и как ще бъде финансиран той
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Първо, към г-н Гечев – 85 млн. лв. са предвидени в бюджета на Здравната каса за плащания към външни каси. Надявам се, че сте доволен.
Как ще завърши бюджетът към края на тази година – на този етап на изпълнението на бюджета, ако успеем да овладеем пандемията през летните месеци и не продължи този натиск към болничната и извънболничната помощ по отношение на ковид-19, бюджетът ще бъде изпълнен в рамките на предвидения дефицит по бюджета от 3,9 %., като фискалният резерв – ние не може да нарушим ЗДБРБ и той не може да бъде под 4,5 млрд. лв. Досега никога не сме стигали до това минимално ниво, надявам се и тази година да бъдем над този размер.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "Има такъв народ" – смятате ли да изплатите забавените възнаграждения на лицата от „първа линия“ в социалната сфера в пандемията и дали са предвидени средства за следващите месеци
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Аз нямам информация, че не са изплатени нетните 1000 лв. на нито един от служителите както в здравната система, така и в социалната система. Механизмът, по който ние ги изплащаме, е много елементарен – след като приключи месецът получаваме заявката от съответния ръководител на съответната служба, тази информация се обработва и всеки месец се плаща. Никога досега не сме имали дефицит по изплащането на тези възнаграждения. За следващия месец също не предвиждаме дефицит, така че плащанията вървят нормално. Ако имате някакъв конкретен повод, някоя конкретна социална служба, дайте го, ще говоря с министър Сачева, за да можем да поправим тази грешка. Досега аз нямам такъв сигнал.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "БСП за България" – какъв е размерът на направените разходи по постановления на МС от 1 януари до 31 март 2021 г. и каква част от тях е за анти-ковид мерки
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
За първи път ми се случва да повтарям отговорът, който съм дал преди малко.
За анти-ковид мерките – ясно казах, че от 1 януари до 31 март т.г. са направени разходи в размер на 1,345 млрд. лв. и Ви ги дадох като разбивка – колко са за домакинствата, колко са за бизнеса, колко са за публичните организации, които се занимават с борбата срещу ковид. Надявам се това да си го спомните.
Второто нещо, което Ви прочетох, е от началото на годината какви постановления са излизали и на какви суми, като ги разделих на две – едните са тези, които са предварително предвидени и поради обективни обстоятелства, че не могат предварително да се предоставят по съответния бюджет, очаквани определени индикатори и показатели, на базата на които правим корекцията. И другите суми, това, което Ви интересува, също Ви ги казах – 260 млн. лв., дадох и кратка характеристика на тези средства.
Няма никакво разхищение, всичко е неотложно и спешно. Отново казвам – отидете при тези хора, ще Ви дам списъка, и ги попитайте трябвало ли е да се направи това, при какви условия са живели, пиели ли са чиста вода, имало ли е канализация, имали ли са пътища от едната махала до другата, и ред други неща – училища, детски градини и др. Не споменахте, но имахме сериозни инвестиции във връзка с финансирането на ремонта, възстановяването и реновирането на църкви и манастири, ние се грижим не само за физическото здраве на хората, но и за духовното.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "Демократична България" – доколко смятате, че би било полезно за България да бъде публикувана в края на седмицата тази аналитична отчетност, която водите по различните пера и във всеки момент знаете кое е касова наличност, кое е вземане от някъде другаде, както е практиката с баланса на Управление „Емисионно“ на БНБ
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Г-н Ганев, след като я имаме като аналитична отчетност, аз не виждам никакъв проблем тази информация да бъде публикувана.
Отговор на въпрос от Парламентарната група на "Изправи се! Мутри вън!" – как ще коментирате разликата от 2 млрд. лв. във фискалния резерв в периода от 2 април до 9 април 2021 г.
Уважаема госпожо председател,
Уважаеми госпожи и господа народни представители,
Уважаема г-жо Капон, участвал съм в стотици изслушвания и задавания на въпроси, но за първи път ми се налага по няколко пъти да отговарям на въпроси, на които вече съм отговорил.
Първо, числото, което споменахте, разликата от 2 – 9 април т.г. – вече обясних, че в началото, в първата десетдневка на месеца, се извършват повече разходи, отколкото постъпват приходи. Приходите започват да постъпват след 13-то, 14-то число, след декларирането на данъците и тяхното внасяне. Само за пенсии се отпускат над 1,1 млрд. лв. лимит за разход. Извадете от 7 млрд. 1,1 млрд. и ще видите, че само този разход води до 5,9 млрд.
Миналата година пандемията започна в средата на март и то не беше пандемия, а началото на процесите, а сега – всичките тези три месеца – са пълни с разходи, извършени за социално-икономическите мерки на правителството.
Как са нараснали разходите? Вижте колко е годишният размер на ДДС, направете си сметка, горе-долу по 1/12 как идва, и то не е само ДДС – има и други данъци и неданъчни приходи, и ще разберете как в този период нарастват приходите с такава сума.
Затова казах, че трябва да се познава бюджетният процес, неговата технология, която е свързана със сроковете за извършване на разходите и постъпване на приходите. Това го казвам вече няколко пъти днес. Нека да правим сериозни анализи! Ще помагаме, ако искате, ще Ви помагаме каквото трябва, за да може да навлезете по-бързо в управлението на държавата.