Отговор на парламентарен въпрос от Христо Гаджев – народен представител от парламентарна група ГЕРБ-СДС, относно новото ръководство на АОП
18.02.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГАДЖЕВ,
Прав сте. Агенцията по обществени поръчки е много важен контролен орган, който, за съжаление, не си е вършел работата през последните 15-ина години. Давам Ви пример. За 14 000 обществени поръчки миналата година звеното за предварителен контрол, което трябва да провери дали няма дискриминационни условия в документацията, дали са правилно написани документите, дали те не фаворизират една или друга фирма, се състои от 21 човека. Вие ми кажете как 21 човека проверяват 14 000 обществени поръчки.
Въвеждането на типови договори - мисля, че има един типов договор, няма типов договор за строителство, СМР, няма типов договор за пътно строителство, даже няма типов договор за покупка на кламери. Това, което г-н Георги Николов е правил толкова дълго време за тази голяма компания, която и Вие казахте, всъщност е да прави точно това – да работи с доставчици, да направи типови договори и да подсигури, че има повече от един кандидат, когато се дават оферти, и да подсигури, че закупуването на материали и извършването на дейността става на най-ниските цени. И неговият работодател го е оценил изключително високо. Както Вие сам казахте, работил е там над 10 години и, както всички знаем, този работодател направи доста голяма експанзия и доста добри маржове при тази експанзия.
Агенцията трябва да извършва предварителен контрол, трябва да направи типови договори, така че да не може всеки да си измисля правила и да вземе от фирмата на любимия си братовчед, и трябва да направи последващ контрол на големите поръчки. Както всички знаем, в държавата всяка година има между 200 и 300 поръчки, които съставляват над 50% от публичния ресурс, така че да подсигурим, че ние купуваме евтино, качествено и че нещата след това се свършват и са реално извършени. Това е задачата, която аз съм поставил на Георги Николов и мисля, че ще се справи изключително добре с нея.
Реплика на Христо Гаджев:
Мисля, че и новият директор ще трябва, също като Вас, да поработи върху всъщност какви са функциите на Агенцията по обществени поръчки, кой прави последващия контрол, кой и как прави заданията. Да се сравняват търговски договори с договори, които са по Закона за обществените поръчки (ЗОП), и процедурите, които се извършват по ЗОП, повярвайте ми, хората, които са работили, т.нар. „специалисти по обществени поръчки“, е нещо, което се трупа с години опит. Най-малкото, защото това е европейско законодателство и не е толкова лесно. И регламентите, т.е. директивите, са пулсът на сектора. Надявам се, искрено се надявам, Вашите заявки за новия директор да се окажат правилни. Само че така като слушам, той май тепърва ще готви няколко месеца анализ, докато разбере къде са законовите му правомощия всъщност и какво може да прави. Впрочем, казвате, че има само 21 души в звеното за предварителен контрол, но не виждам да има някаква промяна, нито в Закона за държавния бюджет да има повече средства за АОП, съответно да укрепи административния капацитет. Може би след анализ ще останат за последващия, за актуализацията през месец юни. Но това може да се окаже едно пропуснато време. Ще наблюдаваме доколко новият изпълнителен директор ще подобри качеството на работата на АОП. Надяваме се да е така. Но, позволете ми, да имаме своите опасения, че по-скоро ще се окаже, че новите хора от А отбора може би са се оказали доста по-Б отбор.
Дуплика на вицепремиера и министър на финансите Асен Василев:
Г-н Гаджев, не знам дали ще са А или Б отбор, но със сигурност няма да проспят инхаус процедурите и да дадат методическо указание чак след като Министерството на финансите им каже, че трябва да го издадат.