Отговор на парламентарен въпрос от Николай Дренчев – народен представител от ПГ на „Възраждане“, относно разчети на разходите, необходими за прилагане на пакет от мерки, свързани с войната в Украйна
13.05.2022 г.
Относно: Разчетите на разходите, които са необходими във връзка с мандата, даден от Народното събрание на Министерски съвет за прилагане на пакет от мерки, свързани с войната в Украйна
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДРЕНЧЕВ,
Благодаря за въпроса, той е също изключително уместен и е част от кризисните мерки, които трябваше да вземем, свързани с войната и сценариите, които да направим.
Мерките са разчетени при три сценария. Единият сценарий е с около 100 000 украински бежанци, което е това, което достигнахме към момента. В момента мисля, че лицата са 74 400. Другият сценарий е разчетен при утежняване на войната в Украйна, за 300 000 украински бежанци. Третият сценарий е разчетен при потенциален огромен недостиг на зърно, където има бежанци и от Северна Африка – там, знаете, ако няма зърно, шанс да има бежанска вълна, която да тръгне от юг на север към Европа е немалък.
В момента по текущия сценарий, в който сме, са предоставени 16 млн. лева, до момента са разплатени от правителството. За периода от май до декември се очаква около 40 млн. лв. Отделно МВР са заявили към момента 660 000 лв. допълнителни средства за укрепване на границите.
Средствата, които имаме по програма "Care" от ЕС възлизат на малко над 150 млн. евро, около 300 млн. лева.
В момента по наши разчети, даже и в тежкия сценарий с 300 000 бежанци, ние бихме могли да се поберем в тези средства, т.е. това да не влезе директно в националния бюджет, извън тези първоначално 16 млн., които дадохме, защото още нямаше програма на ЕС, свързана с бежанците.
Що се отнася до последната мярка, доколкото ни е известно, искането на Украйна е за ремонт на техника, което не създава разход за бюджета, а по-скоро създава приход във военно-промишления комплекс, така че там не очакваме да има някакви драматични разходи, свързани с тази мярка, по начина, по който тя е приета от НС.
Няколко уточнения – 16 млн. лв. са излезли от българския бюджет, всичко останало се покрива от средства от ЕС, в размер на около 300 млн. лева. Изключително стриктно следим по същия начин, по който следим всеки лев, който се харчи от държавата. Що се отнася до тежките сценарии – да, те са притеснителни, имаме разчети за тях, да, имаме готовност за тях. Единствените украинци, които имат право на помощ, които са влезли в страната, са тези, които са поискали статут. Тези, които не са поискали статут, не се ползват с него. Освен това средствата не отиват към самите украински граждани, а отиват към хотелите, къщите за гости, които осигуряват подслон и храна за тези граждани. Както знаете, тази мярка изтича на 31 май. След това, точно защото следим всеки лев, голяма част от тези хора ще се пренасочат към държавните почивни станции, където издръжката би била доста по-малка. Организирането на тези станции в такъв кратък период, както идваха автобусите с бежанци от Украйна, нямаше как да се случи.
Оттук нататък, което и екипът на вицепремиера Константинова разработва, е получавайки статут, те да имат същите задължения и права, като другите български граждани – те трябва да работят; имат право - ако работят, на здрави осигуровки; имат право на достъп до програмите, които са за наемане на работа, които са и за всички български граждани. Не се проявява никаква дискриминация – нито положителна, нито отрицателна.
Аз лично, в политическото си качество, а не като министър на финансите, смятам, че най-правилното е да третираме тези хора като равни на българските граждани на територията на страната, в момента, в който те са получили статут. Докато нямат статут, те са това, което вие казахте - хора, които са влезли временно на територията на страната, без да се заявили, че имат нужда от тази подкрепа и без да са я поискали, и без да поели задълженията, които заявявайки, че искат статут, те поемат.
Мога да ви гарантирам, че всеки български лев, който се дава, се дава с абсолютно същия стриктен контрол, с който ние давахме средствата, с които подпомогнахме нашите пенсионери – едно от първите решения на това НС беше за 60 лв. КОВИД-добавка, благодарение на допълнителните средства миналата година. Със същата грижа, с която се разхождат средства от Здравната каса, така че да има възможност за по-високи възнаграждения на лекарите и медицинските сестри, със същата грижа, с която даваме средствата за безплатните детски градини за всички български граждани. Това е една нормална, хуманна политика, която не дискриминира по никакъв начин нито украинските граждани, които са поискали статут, нито българските граждани и за тях всъщност се грижим най-много.