Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Отговор на парламентарен въпрос от Корнелия Нинова – ПГ на „БСП за България“, относно откриването на платежна сметка за основни операции

26.01.2024 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИНОВА,

 

Госпожо Нинова, въпросът Ви е много коректен в някои отношения и не съвсем - в други. Коректен е по отношение на това, че тези безплатни сметки не бяха правилно приведени в българското законодателство. Заедно с разпоредбите на Закона за бюджета, ние ги приведохме и ги направихме да са безплатни, а не с намалени такси. В момента това е законодателство и българските граждани имат право да си открият такива сметки. Има, по памет се опитвам да си спомня в момента, около 1000-2000 такива сметки, работещи в момента. Въпросът е защо са само 1000-2000 а не са 5 милиона. Това е всъщност истинският въпрос. Тоест проблемът не е, че законът не работи. Проблемът е, че много малко такива сметки има открити. И това, според нашия анализ, се дължи на няколко фактора, въпреки че ние не можем да надзираваме банките директно, не ни е в правомощията като Министерство на финансите. Единият фактор е свързан с това, че са поставени допълнителни ограничителни условия на сметките - да имат карта, да нямат карта, да имат мобилно банкиране, да нямат мобилно банкиране и така нататък, тоест няма стандартен продукт на пазара, който да върши работа на българските граждани и именно затова има внесена допълнителна промяна в Закона за платежните инструменти, който е в Народното събрание, който всъщност да уточни така, че тези сметки гражданите реално да могат да ги ползват.

И другото, което наблюдаваме, е, че всъщност при нас това, което вие четохте от писмения отговор, който Ви дадохме, аз съм го подписал, основно над 90% от оплакванията, които стигат до Министерството на финансите, са свързани със сметки на чужди граждани, тоест на българските граждани оплакванията са, че някой в банката не им е дал възможност или че сметката е много ограничена и не им върши работа, но те са много малък процент. Основният процент оплаквания идват за невъзможност да се открият такива сметки и са по линия на чуждите граждани. Тоест българските граждани имат възможност да си открият сметки, но не им вършат работа. Чуждите граждани имат проблем да си открият сметки, защото трябва да минат през изцяло нова процедура по определяне на… затова, че по Закона за мерките срещу изпиране на пари, че не представляват риск за финансовата система. Що се отнася до статистиката, писменият отговор е абсолютно верен. Това, което сме направили е - поискахме от всички банки ежемесечна статистика за 2023 година, както и да започнат да подават ежемесечна статистика, започвайки сега от февруари месец 2024 година, която обхваща всички най-популярни банкови продукти, колко нови сметки са открити, какви са таксите по тези сметки, говорим за разплащателни сметки с дебитни карти на физически лица, какви са таксите за теглене на банкомати, колко тегления има от собствени, от чужди банкомати и така нататък, най-популярните услуги. Поискали сме тази информация от Министерство на финансите да върви с копие до БНБ и с копия до НСИ така, че реално да имаме представа най-популярните банкови услуги, какво се случва с тях, какво се случва с цените им. Също така сме призовали банките освен тази сметка безплатно за основни операции, по възможност и по тяхна преценка, да намалят таксите по поддръжки на сметки, които са за физически лица с дебитни карти, което е най-популярната сметка на пазара. Така че полагаме усилия, доколкото можем. Опитваме се да затегнем и самото законодателство. Но това, което виждаме, е, че сметката, която съществува на пазара в момента и е пусната вследствие на това законодателство, и е безплатна, не се използва от гражданите, най-вече защото има покрай нея ограничителни условия, които трябва да бъдат преодоляни, но това може да стане само законодателно. Това е към момента ситуацията и се опитваме да я подобрим, докато не я подобрим няма да продължим напред с допълнителното прехвърляне към изцяло по банков път изплащане на заплати, защото наистина трябва да спаднат значително таксите в банките за нормалните български граждани. Преди да можем да го вменим това като задължение и на малките фирми. Благодаря Ви!

Дуплика:

Идеята е да се гарантират определени операции с тези сметки, в т. ч. и онлайн банкиране, което не е гарантирано в текущия вариант на закона, така че те да станат по-използваеми за гражданите.

Специално за информацията, тъй като БНБ и НСИ не събираха такава информация, ние започнахме по самоинициатива да я събираме. Изпратили сме официални писма на банките да я изпратят, защото без да имаме реална информация е много трудно да се види състоянието и съответно да се прави анализ. Анализ на усещане не е хубаво нещо, трябва да видим реално какво се е случило в сектора, реално какво се е случило с таксите, колко и какви такси се плащат и т.н., и на базата на това да могат да се вземат адекватни решения, в т.ч. и от депутатите в парламента.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация