Отговор на парламентарен въпрос от Ивайло Шотев - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно напредък по преговорния процес за приемането на България в еврозоната
19.07.2024 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМА ГОСПОДИН ШОТЕВ,
Благодаря за поставения въпрос относно тази важна за страната тема.
Започвам с изпълнението на критериите относно присъединяване към еврозоната. Съвсем накратко, знаете, бяха публикувани двата конвергентни доклада на Европейската централна банка и на Европейската комисия. От четирите критерия България изпълнява три, към настоящия момент не изпълнява критерия за инфлация. Идеята е, когато бъде изпълнен критерия, като очакванията са към края на годината България има право, на основание Договор за функционирането на Европейския съюз, да подаде искане за изготвяне на извънредни конвергентни доклади до двете европейски институции, след което Европейската комисия изготви искане с проект на решение на Съвета за разглеждане и за одобряване, ако са изпълнени всички критерии, за одобряване на дата за присъединяване на България към еврозоната.
Освен тези критерии, по принцип има още два, които трябва да бъдат изпълнени, тъй като знаете през 2020 г. България се присъедини към Валутния механизъм (ERM II) - също има критерии, които не са изпълнени. Критериите в четири области: небанков финансов сектор, рамка по несъстоятелността, рамка за борба с изпирането на пари и рамка за управление на държавните предприятия. Мерките са изпълнени на 94% като това, което остава като неизпълнено, са две мерки и са свързани с държавните предприятия. Едното е привеждане в съответствие на управителните съвети на държавните предприятия с изискванията на Закона за публичните предприятия. Към момента 196 от общо 266 предприятия са приведени в съответствие като това, което констатира Европейската комисия е, че след като бъдат определени с конкурси управителните съвети на държавните предприятия, те не трябва непрекъснато да бъдат променени. А ако има някаква промяна, трябва да се спазват изискванията на Закона за публичните предприятия. Иначе Комисията счита, че България не изпълнява собствения си закон, който е приела.
И второто е приемане на програма за трансформация на държавните предприятия. Знаете, че през 2021 г. беше изготвен Анализ и една част от държавните предприятия, създадени със специални закони, трябва да бъдат преструктурирани или в търговски дружества, или в администрация т. е. в зависимост от функциите, които преобладават - дали търговски функции или съответно са повече административните функции. В момента текат разговори със съответните министерства, които са принципали на държавните предприятия, така че да бъде изготвена актуализация на Програмата за трансформация на държавните предприятия, която да бъде предоставена на Европейската комисия, за да се счита, че и тези ангажименти, поети по Валутния механизъм (ERM II), са изпълними.
По отношение на техническата подготовка на страната за членство в еврозоната. Служебното правителство продължава интензивна работа по практическата подготовка на страната за членство в еврозоната. Всички дейности, които са заложени в Националния план, се изпълняват по график, като ежемесечно предприетите и изпълнените мерки се докладват на Координационния съвет за членство на Република България в еврозоната.
Започвам със Закона за въвеждане на еврото. Знаете, че е изготвен проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. Той беше приет миналата седмица на Министерски съвет, съответно е изпратен в Народното събрание за обсъждане и приемане, като целта е възможно най-бързо да бъде приет, тъй като той ще даде една предвидимост на гражданите и бизнеса, и администрацията по отношение на техническите аспекти за подготовката.
В Закона се регулират както принципите, така и някои основни правила като периоди на двойно обращение и двойно обозначаване, разпространението и обмяната на евробанкноти и монети, правилата за превалутиране и за закръгляване. адаптирането на системите, регистри, документи и др., така че се надявам приоритетно Законът да разгледан и приет от Народното събрание.
Втората такава мярка, по която работи служебното правителство, е разработване на специална уеб базирана платформа, в която, във връзка с адаптирането на информационните системи за работа с евро, като платформата ще публично достъпна и в нея всяка една от администрациите ще въведе информация относно готовността и за адаптиране на информационните системи за работа с евро. Освен това служебното правителство усилено работи и за обезпечаване на процеса на бъдещата физическа замяна на левове в евро, като Министерският съвет прие Решение да възложи на „Български пощи“ EАД за период от 6 месеца след приемането на еврото да извършва услуга от обществен интерес, т.е. обмяна на каса на банкноти и монети в евро чрез пощенските станции, които са на територията на страната. Освен това се работи и по Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната. Знаете, че през април месец беше сключено Споразумение за партньорство с Европейската комисия. Разработен е комуникационен план, който е изпратен на Европейската комисия и след нейното одобрение ще се пристъпи към подписването на Споразумение за финансова подкрепа от Европейската комисия. Освен това в рамките на Координационния съвет за присъединяване на България към еврозоната се работи и по т. нар. проект „Кодекс за добра търговска практика“ - идеята е търговците, които се присъединят към кодекса, ще трябва да изпълняват определени ангажименти, свързани с правилното преизчисляване на цените в лева и евро, двойното обозначаване на цените и т.н.
По отношение на мерките срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма - стриктно се изпълнява Плана за действие, който се проследява на най високо политическо ниво. В тази връзка е създаден Консултативен съвет към Министерския съвет, Съвет за координация и сътрудничество в областта на борбата срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, който обхваща ключови министри, ръководители на надзорни органи и други институции.
И само бих искала да кажа, че на 28 май беше изготвен първият доклад на Съвета на Европа (MONEYVAL), в който се казва, че България значително е подобрила спазването на препоръките на групата Financial Action Task Force – FATF. От четиридесетте приложими препоръки, които MONEYVAL разглежда в този доклад, България спазва или до голяма степен спазва 27 и частично спазва 13. Тоест няма препоръки, които България да не спазва. По тези 13 препоръки работата продължава, както и изпълнението по заложените в Плана мерки.