Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Отговор на парламентарен въпрос от Вера Александрова - народен представител от ПГ на „Възраждане“, относно финансиране и изграждане на Граничен контролно-пропускателен пункт с. Салаш - Ново корито

19.07.2024 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО АЛЕКСАНДРОВА,

 

Относно отправения от Вас въпрос относно сроковете за финансиране на проекта за изграждането на ГКПП с. Салаш – Ново корито и пътния участък, както и от кого ще бъде реализиран до окончателното му завършване, бихи искала да Ви предоставя следната информация:

По отношение осигуряване на средства чрез проектно финансиране

По програма (Интеррег) България – Сърбия 2021 – 2027 г. и в рамките на Териториална стратегия към нея са допустими дейности за междурегионална свързаност (условия за свързване в мрежа на културно наследство и туристически обекти в района на Трансграничното сътрудничество, вкл. пътната инфраструктура и инфраструктурата на граничните пунктове).

По тази мярка през 2023 г. е обявена покана за набиране на проектни концепции. В началото на 2024 г. приключва идентифицирането на проектните концепции, като Съветът за управление на Териториалната стратегия и Комитетът за наблюдение по програмата одобряват и изпращат покана предварително до определените кандидати да подадат пълни проектни предложения, сред които няма проект за отваряне на ГКПП и довеждаща пътна инфраструктура. С одобрените по поканата проектни концепции е изчерпан ресурсът по мярка 2.2. от Териториалната стратегия.

Също така, дейности, които са свързани единствено с проектиране на нов ГКПП, без да са включени в проект с интегриран характер, не са одобрени за финансиране по програмата, тъй като Териториалната стратегия е с ограничен бюджет. Допустимостта на дейностите е свързана и с наличието на интегриран междусекторен характер на инвестициите и съответно подкрепа на принципа „отдолу-нагоре“, в който водеща роля има Съветът за управление на Териториалната стратегия. Не на последно място, всяка подкрепа в рамките на стратегията следва да бъде съгласувана и с Националния орган по програмата в Република Сърбия.

Във връзка с гореизложеното, в настоящия програмен период по програма (Интеррег) България – Сърбия 2021 – 2027 г. не би могло да бъде осигурено финансиране за проектиране и изграждане на ГКПП „Салаш-Ново корито“ и свързващата инфраструктура.

По отношение на пътната инфраструктура - по предоставена информация от Агенция „Пътна инфраструктура“ в рамките на Междуведомствения съвет по въпросите на граничния контрол, и направена експертна оценка към 2018 г., за довършване на започнатия през 2014 г. и прекратен проект за изграждане на пътната инфраструктура и асфалтиране на пътя до ГКПП, са необходими около 3 млн. лв. с ДДС, провеждане на процедури по реда на Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител, съответно на строително-монтажни работи и на надзор. За целта Агенция „Пътна инфраструктура“ планира през втората половина на 2024 г. да обяви обществена поръчка за избор на изпълнител за актуализиране на разработения през 2014 г. технически проект и строителство (инженеринг).

Бих искала да ви информирам, че в процес на разработване е цялостна концепция за развитие и усъвършенстване на Граничните контролно-пропускателни пунктове на Република България, която ще бъде представена и на Народното събрание и ще бъдат определени приоритетните ГКПП, по които България трябва да работи. Тъй като знаете, че примерно пунктовете, които са с Република Турция – Лесово, Капитан Андреево, Малко Търново, е необходимо спешно да бъдат разширени, тъй като анализът показва, че за последните две години преминаващите пътни превозни средства са се увеличили с 50 процента. Очаква се до две години това да стане най-голямата сухопътна граница, митница, в целия свят, тоест да изпревари границата Мексико-САЩ, което поставя въпроса за разширяването на тези пунктове и от друга страна, съответно изходните точки, тъй като се наблюдава засилен трафик на ТИР-овете, които идват от Азия през Турция, България за Европа, съответно към Румъния и Сърбия. Така че, това изисква една цялостна стратегия, включително и изграждането на такъв пункт, ако се установи необходимост.  

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация