Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ПОЛИТИКАТА НА МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТО НА ЕФЕКТИВЕН И ДЕЙСТВЕН КОНТРОЛ НА ФИНАНСОВИТЕ РЕСУРСИ ОТ ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИТЕ И СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, МЕ

21.07.2008 г.

 

БЛАГОДАРЯ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ Г-Н ЧАЧЕВ,

Ще отмина политическите Ви изводи, които направихте преди малко, за да отговоря на конкретните въпроси. Вероятно е известно, че към МФ съществува специализирана дирекция „ Одит на средствата от ЕС", която извършва специфични одитни дейности по отношение на предприсъединителните програми ИСПА и САПАРД, структурните фондове, Кохезионен фонд, програми Сократ, Леонардо Да Винчи  и техните подпрограми. В предвид наличния административен капацитет на структурата, общо 23 бройки, макар че сега бройките са увеличени и предстои да се разшири капацитета, не е възможно със собствени ресурси да бъдат изпълнявани всички ангажименти попадащи в обхвата на работа на дирекцията. В резултат на необходимостта  от непрекъснато засилване на капацитета, периодично се предприемат действия, в момента имаме решение да увеличим с 10 броя, в бъдеще вероятно ще трябва да се увеличава още този капацитет. И въпреки това, пак повтарям, не е възможно де се справим сами, затова провеждаме политика на аутсорстване или използване на външни консултантски фирми. Освен допълнителен капацитет, в редица случаи се нуждаем и от, бих използвал израза, още по- висок капацитет при извършване на някои специфични дейности по отношение на одита. Отчитайки тези обстоятелства и ръководени от тази политика, през 2007 година, в резултат на проведена обществена поръчка, имаме сключено рамково споразумение с три одиторски  компании, които бяха избрани измежду общо 7 кандидати. Това са  Делойт енд Туш, Кей Пи Ем Джи и Грант Торнтон. В рамките на това споразумение и съгласно разпоредбите на закона за обществените поръчки, конкретните договори за възлагане на всеки отделен одитен  ангажимент се предхождат от процедура на кандидатстване на база финансови оферти от тези три компании.Срокът за действие на това споразумение е до края на настоящата 2008 година, поради тази причина и предвид на все още недоизградения административен капацитет, наскоро стартирахме нова обществена поръчка за възлагане на подобни одитни услуги, като бъдещия договор ще обхваща периода 2009-2010 година. Важно е да се подчертае, че подобна практика е обичайно явление не само сред всички страни- членки, а и в дейността на самата ЕК, която също наема специализирани одитни  компании, за да извършват одитни дейности. Чрез възлагането на одитни дейности на външни изпълнители се постига, освен косвено увеличение на капацитета, и демонстриране на по- висока степен на доверие в качеството  на резултатите, доколкото се наемат само реномирани компании, утвърдени на международния пазар.

По отношение на Вашия втори въпрос, който вие тук него формулирахте по този начин, но сте го задали писмено, как се извършва подбора на тези фирми. Бих искал да Ви уведомя, че  в случая се прилага общия нормативен ред за разходване на публичните средства, като външните одиторски компании и консултантски фирми  се избират по реда на закона  за обществените поръчки.

В заключение бих искал да Ви уверя, че сред най-важните приоритети на МФ е гарантирането на  надежден одитен капацитет, което е изискване естествено и на ЕК, от гледна точка на цялостното по- добро финансово управление на европейските средства.

Благодаря за вниманието!

 

 

 

 

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация