Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: РАЗМИНАВАНЕ В РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОДИТА НА БЪЛГАРСКИТЕ ИНСТИТУЦИИ И ОДИТА НА KPMG

21.07.2008 г.

БЛАГОДАРЯ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ШУЛЕВА,

Не е вярно, че проверките на специализираните български институции са констатирали липса на конфликт на интереси и нарушения. Проверката на Инспектората  на МФ установи потенциален конфликт на интереси, след което изпълнителният директор се оттегли от заеманата позиция. Одитът на специализираната дирекция в МФ, за която дискутирахме с господин Чачев преди малко, също констатира по отношение на ИСПА проектите доста сходни слабости, както и проверката на Кей Пи Ем Джи, по отношение на ИСПА проектите. И между другото заключенията са едни и същи, като краен извод. Дават квалифицирано мнение и двете институции, че системите работят на задоволително равнище. Вашите изводи могат  да се приемат само по отношение на, обърнете внимание, различния обхват на одитите. За пример, одит върху ФАР проектите бе възложен само и единствено на Кей Пи Ем Джи, поради което и отсъства база за съпоставка с други одити. Доколкото имам информация националният ръководител също извърши частична проверка на ИСПА проектите. За резултатите от които не съм информиран.

За отговорностите: Бих искал да Ви припомня, че за управление на предприсъединителните инструменти в изпълнение на ратифициран със закон Меморандум за разбирателство с ЕК е създадена йерархия на отговорностите: национален ръководител, ръководител програма, старши програмен ръководител. С постановление № 131 на МС от 28.06.2005 г. на националния ръководител е възложена водеща роля, като той носи пълна отговорност за финансовото управление на средствата по предприсъединителните инструменти. Осигурява, цитирам постановлението, осигурява спазването на  правилата, разпоредбите и процедурите, отнасящи се до провеждане на търгове, отчитането и финансовото управление, както и функционирането на подходяща система за отчетност и информация по проектите, като част от институционалната схема на управление на средствата от ЕС.

Националният фонд е структура подчинена на националния ръководител и осъществява цялостната координация на процеса за достигане на разширена децентрализация при изпълнение на проектите по програма ФАР, като осигурява прозрачност и контрол при управление на средствата от ЕС. Ще спестя до края цитата, има детайлно разписани функции, снимал съм въпросното постановление, ще Ви го предоставя. С ПМС №137 от тази година правомощията на националния ръководител бяха допълнително укрепени.

В обобщение: В позицията си на министър на финансите, аз ръководя различни сектори, като указвам насоките на политики и оперативна работа в тях и респективно нося отговорност за крайните резултати от всеки един от тези сектори. Както вече отбелязах, цитирания от Вас сектор не е измежду тях.

По повод на втория Ви  въпрос ще си позволя да Ви запозная с някои  ключови детайли, относно решението за конституиране на  сега действащата структура на ФРПИ. В общата позиция на ЕС по глава 21 „Регионална политика и координация на структурните инструменти" на стр. 41 се посочва, че Изпълнителна агенция  „Пътища" към МРРБ ще е изпълнителния орган, цитирам, изпълнителния орган за проекти, свързани  с развитието на пътната мрежа в България. В началото на 2006 година, по време на мисия на високо ниво, заместник-генерален директор на Генерална дирекция

„Регионална политика" г-н Жан Шарл Лек, този модел беше модел беше оценен като неприемлив. Препоръчана бе трансформация и прехвърляне на  агенцията към Министерство на транспорта. С последващо писмо от ЕК бе изискано изготвяне на пътна карта, с ясен ангажимент за  трансформиране на Агенция „Пътища". След поредица от консултации с ЕК и с цел  да се съхранят предпоставките за изпълнение и на двете оперативни програми, които предвиждат пътни проекти, се уточни последващата структура на Пътната агенция и конструирането на ФРПИ, същата залегна в подготвената  и одобрена от ЕК пътна карта, където са описани всички ангажименти на новата структура ФРПИ. На 30 юни 2006 г.беше изменен Закона за пътищата и ИА „Пътища" бе трансформирана във ФРПИ. Новият устройствен правилник е приет на 31 август 2006 година и в него няма никакви съществени  разминавания или конфликти с каквито и да е европейски регламенти.

В контекста на горното, считам че отговорих на Вашите въпроси.

Благодаря Ви!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация