ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: МЕРКИ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ФИНАНСОВАТА КРИЗА
14.11.2008 г.
БЛАГОДАРЯ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
В условия на нарастваща несигурност и колебания на международните финансови пазари правителството продължава да прилага прозрачна фискална и монетарна политика с оглед поддържане на постигнатите нива на макроикономически показатели, отчетени в последните години. Правилата на Паричния съвет осигуряват монетарната стабилност в страната. Провежданата антициклична фискална политика в голяма степен е съобразена с препоръките на Европейската комисия, а и на Международния валутен фонд за дългосрочна стабилност на публичните финанси. Следва се политика на стриктен надзор за спазване на регулациите и изискванията, отнасящи се до търговските банки и не от днес, а в последните десет години. Продължаваме да следим внимателно развитието на икономическата среда с оглед адекватно и навременно прилагане на съответни мерки на икономическата политика.
Поддържането на положително бюджетно салдо и на значителен фискален резерв осигуряват в значителна степен адекватен буфер и възможност за реакции в случай на неблагоприятен сценарии или поне по-неблагоприятен сценарии за икономическо развитие спрямо предвиждания от нас предвид на дисбалансите в световната икономика и повишените външни рискове, свързани с финансовата нестабилност на международните пазари. Основните инструменти за запазване на макроикономическата стабилност са както ограничаване на дела на публичните разходи до и под 40 на сто от БВП, така и продължаване на политиката на поддържане на положително бюджетно салдо от най-малко 3 % от БВП при отчитане влиянието на икономическия цикъл и отговарящи на определените в конвергентната програма средносрочни цели за поддържане на положителна бюджетна позиция през програмния период.
Тук ще отворя една скоба и ще Ви припомня, че Вие винаги сте бил срещу положителните бюджетни салда, които нашето общество сега вече отчита, че са били изключително правилна политика от гледна точка на необходимите буфери за посрещане и на неблагоприятни сценарии за развитие на икономиката, а не само на благоприятни. В Бюджет 2009, впрочем, който вече е на Вашето внимание, са включени мерки - израз на активна икономическа политика, целяща стимулиране на икономиката и поддържане на инвестиционна активност, както и редица буфери за смекчаване на вероятните последици от финансовата криза върху реалния сектор. Ще спомена само някои от основните инструменти на правителството за противодействие на кризата. Те са обобщени в три пакета. Пакет „Икономическа активност" е базиран най-вече на мерките към разширяване на публичната инвестиционна програма, като капиталовите разходи по консолидираната фискална програма за 2009 г. са проектирани в размер на около 5 млрд. и 200 млн., което представлява ръст с 900 млн. лева спрямо 2008 г. Предвидени са също допълнителни възможности за засилване на публичната инвестиционна програма. В пакет „Пазарна гъвкавост" е предвидена капитализация на Банката за развитие, която чрез кредитни линии да подпомогне основно малкия и средния бизнес в немалки размери - предвиждаме около 500 млн. да бъдат отделени за подкрепа на средния и малкия бизнес.
В обобщение - наличните солидни валутни и фискални резерви, както и добре капитализираната и ликвидна банкова система, правят българската икономика сравнително стабилна и добре подготвена да посрещне преките негативни ефекти на глобалната финансова криза.
Благодаря Ви!