ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГРОЗДАН КАРАДЖОВ – НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“
06.02.2015 г.
Относно: Политика на Министерството на финансите за контрол върху вноса на суров петрол и износа на нефтопродукти на терминал „Росенец"
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАРАДЖОВ,
Пристанище нефтен терминал „Росенец" разполага с три корабни места, предназначени за товарене и разтоварване на нефтопродукти. Суровият петрол се допуска за свободно обръщение с едновременно поставяне под режим отложено плащане на акциз, като се заплаща мито и ДДС. В тези случаи суровият петрол постъпва в данъчния склад на „Лукойл Нефтохим Бургас" АД. Износът от данъчния склад се извършва под режим отложено плащане на акциз и при спазване на митническото законодателство на Европейския съюз.
На пристанище нефтен терминал „Росенец" функционира митнически пункт „Нефтопристанище", открит на 01.07.2014 г. със Заповед от 13.06.2014 г. на министъра на финансите г-н Петър Чобанов. Съгласно своите функционални характеристики, пунктът осъществява единствено и основно дейности по контрол на вноса и износа на горива, регламентирани в чл.17 от Наредба за граничните контролно-пропускателни пунктове и Наредба за организацията за осъществяване на граничен, паспортен, митнически, здравен, ветеринарномедицински и фитосанитарен контрол. Осъществяваният оперативен митнически контрол и надзор се прилага за всяко плавателно средство, акостирало на корабните места на нефтопристанището и обхваща следните задължителни дейности:
1. Митнически контрол за установяване количеството на енергийните продукти за внос или износ, който се състои в:
- документна и физическа проверка за установяване на липса или наличие на течни енергийни продукти в товарните резервоари (танкове), баластните танкове, резервоарите за отпадни води и всички други налични вместимости на моторните танкери;
- осъществяване на замер на товарните корабни танкове от лицензирани сървейорски организации в присъствието на митнически служители, с цел установяване на натоварените количества енергийни продукти за внос или износ;
- контрол на данните от наличните средства за измерване, които се декларират в митническата декларация и съпоставянето им с резултатите от сървейорския замер на моторния танкер.
2. Митнически контрол за установяване вида на енергийните продукти за внос или износ, който се състои в:
- задължително вземане на проби за лабораторен анализ и контрол от всички товарни танкове;
- физически преглед на всички други налични танкове - за отпадни води, баластни танкове и други вместимости на моторния танкер, с цел установяване наличие или липса на енергийни продукти. В отделните вместимости се извършва проверка по външни характеристики (цвят, мирис, летливост), лесна изпаряемост при обикновени условия (гъстота/консистенция) и други. При съмнение за наличието на енергийни продукти, се вземат проби от тези танкове.
3. Митническия контрол след отплаване на моторния танкер, превозващ енергийни продукти за износ, който се състои в:
- предоставяне на информация от „Черноморски координационен център" към Регионална дирекция „Гранична полиция" - Бургас относно маршрута на движение и пристигането в крайна дестинация за всеки моторен танкер, натоварен с нефтопродукти за износ;
- периодичен контрол, посредством изискване на информация за вида и количествата нефтопродукти за износ, пристигнали и разтоварени в крайна дестинация;
- осъществяване на последващи проверки по линия на международно сътрудничество.
След пристигане и преди заминаване на всеки моторен танкер, натоварен с нефтопродукти, се уведомяват служители на ДАНС и Регионална Дирекция „Гранична полиция" - Бургас.
Дейностите по митническия контрол и надзор се документират и протоколират в съответствие с разпоредбите на митническото законодателство. Митническите органи извършват всички предвидени законови действия, касаещи документен и физически контрол на нефтопродукти, внасяни/изнасяни през пристанище нефтен терминал „Росенец".
БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!