Писмен отговор на въпрос от Деница Николова - народен представител от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно Националния план за възстановяване и устойчивост
18.01.2022 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИКОЛОВА,
В отговор на Вашия въпрос относно Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) предоставям следната информация:
С Решение № 568 от 2 август 2021 г. на Министерския съвет на национално равнище са определени основните структури, свързани с координацията и изпълнението на НПВУ.
Редът за изпълнение на Механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ) на национално равнище ще бъде регламентиран в национална Система за управление и контрол (СУК), съдържаща:
- правната и институционална рамка за изпълнението на Плана с ясно определяне на отговорностите на крайните получатели на помощта и на органите за контрол и одит;
- детайлните правила и процедури относно предоставянето на средствата от МВУ на крайните получатели, финансовото управление и платежния процес, етапите в изпълнението и отчитането на инвестициите и реформите, исканията за плащане и докладване към ЕК, мерките за превенция на измама, конфликт на интереси и корупция, както и последващите корективни действия на национално равнище, както и тези за двойно финансиране, за одитна следа, вкл. информацията съгласно чл. 22, ал. 2, т. „г“ от Регламент 2021/241 за създаване на МВУ, информация и публичност и др.;
- образците на отчетните документи за изпълнение на инвестициите и реформите;
- контролните листове за ключовите процеси, които ще се реализират на всички равнища на изпълнение на инвестициите – обществени поръчки, преглед на финансово-техническите отчети за напредъка в изпълнението и др.;
- организацията и отговорностите на участниците във връзка с въвеждането на информация в Информационната система за МВУ.
Контролът, който ще се осъществява за изпълнението на инвестициите и реформите, включени в ПВУ, е сходен с контрола, който се прилага по отношение на проектите, изпълнявани в рамките на споделеното управление на средства от Европейския съюз.
В изпълнение на ангажиментите съгласно РМС № 568 от 2 август 2021 г. проектът на СУК е разработен от Министерството на финансите и с днешна дата е съгласуван със заинтересованите страни – участници в изпълнението на ПВУ. Основните елементи от СУК са част от изпратения на 15.10.2021 г. План за възстановяване и устойчивост (Част 3).
По отношение на въпроса за процедурния ред и времевата рамка за стартиране на отделните инвестиции и реформи е важно да се отбележи, че те зависят от тяхната специфика и логика. По правило мерките, започнали след 1 февруари 2020 г., са допустими, при условие че отговарят на изискванията, определени в Регламент 2021/241 за създаване на МВУ. Включените в Плана реформи и инвестиции трябва да са завършени до 31 август 2026 г.
В допълнение на горното, са разработени и проекти на нормативни актове, определящи отговорните за изпълнението на инвестициите и реформите по ПВУ ведомства, възлагането на дейности и предоставянето на средства по Механизма за възстановяване и устойчивост.
Във връзка с изпълнението на Многогодишната финансова рамка 2021-2027 г. в частта на Споразумението за партньорство (СП) и програмите 2021-2027 г., от м. март 2020 г. до момента на Европейската комисия (ЕК) са изпратени пет варианта на Споразумението и средно същия брой варианти на отделните програми, като последен проект на СП е представен на Комисията на 22.10.2021 г. В същия срок са изпратени и голяма част от програмите, с изключение на Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация (коментари на ЕК по тази програма бяха получени в средата на м. ноември) и Програмата за техническа помощ (изпратена в началото на м. декември).
Преговорите с Европейската комисия за финализирането на стратегическия документ и програмите протекоха в периода септември–октомври 2021 г. В края на м. октомври последните проекти на Споразумението за партньорство и програмите са изпратени неофициално на ЕК за финално съгласуване. Същите са въведени в информационната система на ЕК – SFC2021, като се очаква „зелена светлина“ за изпращането им чрез системата, което ще означава официално представяне за одобрение от ЕК.
В момента приключва вътрешното съгласуване на документите от страна на заинтересованите генерални дирекции на Комисията.
Самото официално изпращане на СП и програмите се очаква да се осъществи през първото тримесечие на тази година, като реалистичната прогноза за стартиране на процеса на изпълнение е през летните месеци на годината. Обръщам внимание, че одобрението на Споразумението за партньорство е условие за одобрение на отделните програми.
Последните варианти на СП и програмите са налични на Единния информационен портал (eufunds.bg) и на информационните интернет страници на отделните ведомства.
Накрая отбелязвам, че в публикуваната есенна макроикономическа прогноза икономическият растеж за 2022 г. е прогнозиран да бъде 4.6 %, а не „над 5 %“. Растежът не се „основава на частни инвестиции чрез средствата по НПВУ“, а с превес са публичните инвестиции. По отношение на частните инвестиции се очаква да започне възстановяване след спадове през 2020 и 2021 г. поради подобрение на очакванията, свързани с намаление на несигурността сред икономическите агенти и повишено търсене.
В началото на 2022 г. Министерството на финансите разработи нова макроикономическа прогноза, която ще бъде част от проекта на ЗДБРБ за 2022 г.
Следва също така да се има предвид, че в текста на публикацията „Макроикономическа прогноза“ е записано, че „Публичните инвестиции ще бъдат подкрепени от средствата по НПВУ. Частното съфинансиране по линия на НПВУ ще стимулира и частните инвестиции. Те ще нарастват и поради подобрение на очакванията, свързани с намаление на несигурността сред икономическите агенти и повишеното търсене.“
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:
АСЕН ВАСИЛЕВ