Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров и Георги Ганев - народни представители от ПГ на "Демократична България", относно въвеждането на автоматизирани измервателни уреди за производителите на алкохол и цигари

25.03.2022 г.

УВАЖАЕМИ  ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГАНЕВ,

Във връзка с поставения от Вас въпрос в писмо с наши вх. № 01-00-119 от 16.03.2022 г. и № 01-00-127 от 23.03.2022 г., относно въвеждането на автоматизирани измервателни уреди за производителите на алкохол и цигари, и по-специално за разумните възможности и срокове да се въведат тези уреди за фискални цели при производителите на алкохол и цигари, Ви информирам следното:

В съответствие с чл. 103а, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) за целите на осъществявания контрол от митническите органи, всички данъчно задължени лица в т.ч. производителите на етилов алкохол и тютюневи изделия са длъжни да използват средства за измерване и контрол, отговарящи на изискванията на ЗАДС, Закона за измерванията и на нормативните актове по прилагането им. Данните от използваните средства за измерване и контрол се предават по електронен път в автоматизираните системи за отчетност на лицата и се изпращат до Централно митническо управление.

Нормата на чл. 103а, ал. 5 от ЗАДС изрично предвижда, че не се допуска въвеждане и извеждане от данъчните складове и от обектите на регистрираните лица на акцизни стоки, които не са отчетени от средствата за измерване и контрол.

Специфичните изисквания и контрола, осъществяван от митническите органи върху средствата за измерване и контрол са определени в Наредба № Н–1 от 22.01.2014 г. за специфичните изисквания и контрола, осъществяван от митническите органи върху средствата за измерване и контрол на акцизни стоки (Наредба № Н–1 от 2014 г.), издадена от министъра на финансите и обнародвана в бр. 8 от 2014 г. на „Държавен вестник“, посл. изменена с  бр. 53 от 2020 година. Във всички точки се използват средства за измерване и контрол, които предават данни, както към автоматизираната система за отчетност на лицата, така и към информационната система на Агенция „Митници“.

По отношение на алкохола и алкохолните продукти в съответствие с разпоредбата на чл. 10 от Наредба № Н–1 от 2014 г., точките за контрол са местата, където се въвеждат, произвеждат, складират и извеждат акцизните стоки. При етиловия алкохол в точката за контрол се измерва обемът, изразен в литри, измерен чрез средство за измерване и контрол – разходомер или измервателна система за течности, различни от вода, като алкохолно съдържание в точка за контрол лаборатория. При въвеждане и при извеждане на акцизни стоки в наливен вид се измерва обемът чрез разходомер или измервателна система за течности,  като данните се предават по електронен път към автоматизираната система за отчетност на лицата, а данните от точка за контрол лаборатория се въвеждат в автоматизираната система за отчетност на лицата.

По отношение на тютюневите изделия точките за контрол са:

  1. местата, където на територията на обекта се въвеждат и където от територията на обекта се извеждат суровини за производство на тютюневи изделия (необработен тютюн, тютюнево фолио, жили, тютюн за пушене, етилов алкохол и ароматичните алкохолосъдържащи продукти);
  2. местата за съхранение на произведените в обекта тютюневи изделия, с изключение на тютюн за пушене, когато е суровина за производство на тютюневи изделия;
  3. местата, където на територията на обекта се въвеждат или от територията на обекта се извеждат тютюневи изделия, с изключение на тютюна за пушене, когато се въвежда или извежда като суровина за производство на тютюневи изделия.

При въвеждане или извеждане като суровина на тютюн за пушене под режим отложено плащане на акциз, могат да се използват, като средства за измерване и контрол – система за електронно преброяване и идентификация, идентифициращи маса.

Наредба № Н–7 от 19.09.2016 г. за определяне на ред, начин и формат за изпращане на данните от средствата за измерване и контрол по чл. 103а, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове, издадена от министъра на финансите (обн., ДВ, бр. 75 от 2016 г.), регламентира, че данните от средствата за измерване и контрол, изпращани по електронен път, да постъпват в информационната система на Агенция „Митници“ директно, посредством Интегриращо комуникационно устройство за наблюдение и контрол (ИКУНК), с изключение на данните от Системата за електронно преброяване и идентификация (СЕПИ), които постъпват чрез уеб интерфейс чрез импортиране на предварително подготвен XML файл. В тази връзка, лицата са задължени да осигуряват постоянна и надеждна интернет свързаност на индустриалния компютър и Агенция „Митници“ през Ethernet и/или GPRS, с оптимална скорост в зависимост от обема на предаваните данни.  

Съгласно разпоредбата на чл. 6 от Наредба № Н–7 от 2016 г., начинът за изпращане на данните от средствата за измерване и контрол е съвкупност от последователно извършени действия на задълженото лице и митническите органи, а именно:

  1. определяне разположението на точките за контрол, от които ще се предават данните;
  2. изработване на технически проект за изграждане на Системата за контрол на измервателните уреди (СКИУ);
  3. предоставяне на проекта в компетентното митническо учреждение (МУ);
  4. съгласуване на проекта;
  5. реализиране на проекта и конфигуриране на контролера;
  6. предоставяне на софтуерно приложение от Агенция „Митници“ на задълженото лице;
  7. инсталация и конфигуриране на софтуерно приложение по чл. 4, предоставено от Агенция „Митници“;
  8. извършване на тестове за работоспособност на системата от задълженото лице;
  9. уведомяване на компетентното МУ за готовност за пускане в експлоатация;
  10. извършване на проверка от митнически служители от компетентното МУ за съответствие между реализацията и проектната документация на инфраструктурата;
  11. провеждане на тестове от страна на задълженото лице в реална ситуация в присъствие на митнически служители от компетентното МУ;
  12. пускане в реална експлоатация на СКИУ.

Следва да имате предвид, че в сила от 1януари 2020 г. , като допълнителна форма на митнически контрол в резултат на извършен анализ вследствие на осъществяваните проверки от митническите органи на данъчно задължените лица, е въведено изискване към лицензираните складодържатели, които произвеждат и/или складират тютюневи изделия и алкохолни напитки, да използват и система за видеонаблюдение и контрол в данъчните складове за производство и/или складиране на етилов алкохол или тютюневи изделия. Основната цел на системата за видеонаблюдение в данъчните складове е да се гарантират приходите в бюджета, като чрез използваните технически средства е осигурено дистанционно наблюдение от контролните органи на процесите по въвеждане и извеждане на акцизни стоки от данъчните складове, което свежда до минимум възможността те да не бъдат отчетени от средства за измерване и контрол.

В заключение, бих искал да Ви информирам, че с цел осигуряване на правна сигурност и предвидимост за данъчно задължените лица, в момента се извършва анализ на действащата нормативна уредба относно използваните от лицата измервателни уреди.

 

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

 

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация