Писмен отговор на въпрос от Христо Гаджев и Маноил Манев - народни представители от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно изпълнение на Решение № 328 на Министерския съвет от 2022 г.
06.06.2022 г.
Във връзка с Ваше запитване относно изпълнение на Решение № 328 на Министерския съвет от 2022 г., бих искал да Ви информирам за следното:
Одобрените средства на стойност 26 000 000 лева от Европейския фонд за регионално развитие, включени в бюджета на Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС), нямат връзка с посоченото в т. 2 на Решението, която касае средствата по Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ). Средствата по ОПОС са за създаването на специална приоритетна ос в рамките на програмата и ще се използват за дейности за образователна интеграция и достъп до дневна грижа за деца от Украйна, като управлението на тази мярка ще бъде от страна на Министерството на образованието и науката. По този начин държавните и общински образователни институти ще бъдат включени в планираните интеграционни мерки.
Посочените от Вас 29 337 450 лева са разпределени в две оперативни програми, както следва: 20 000 000 лева са насочени за дейности за подпомагане на настаняването на бежанци от Украйна по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“; 9 337 450 лева са насочени за основна материална помощ на етап „интегриране“ (след етап „прием“) с храни и нехранителни стоки чрез Българския Червен кръст по Оперативната програма за храни и/или основно материално подпомагане.
Следва да се уточни, че РМС № 328 от 2022 г. беше допълнено с РМС № 347 от 2022 г., с което се дава възможност по ОПДУ да се покриват разходи за мерки по подпомагане на настаняването на бежанци от Украйна. В допълнение – с Решение на Министерския съвет, взето на заседанието му на 01.06.2022 г., РМС № 328 от 2022 г. беше изменено и допълнено, с което се дава възможност на управляващите органи на оперативните програми, които финансират мерки за справяне с бежанската криза, да използват разход за единица продукт, установен с Регламент (ЕС) 2022/613 на Европейския парламент и на Съвета от 12 април 2022 година за изменение на Регламенти (ЕС) № 1303/2013 и (ЕС) № 223/2014.
Въз основа на проведените редица технически консултации с Европейската комисия няма основания да се счита, че може да се стигне до неодобрение на измененията на оперативните програми. От страна на ЕК е разпространен списък/указания с допустими дейности и фондове за отделните етапи на прием и интеграция на бежанците от Украйна, като планираните мерки от българска страна са изцяло съобразени. Заложеното в т. 8 на РМС № 328 от 2022 г. представлява стандартна клауза, която се обвързва с необходимостта от сключване на договори за изпълнение на предвидените дейности преди измененията на оперативните програми. Обръщам внимание, че всички разходи за подкрепа на украинските граждани са допустими считано от 24 февруари 2022 г., което дава възможност за изпълнение по програмите преди одобрение на техните изменения.
Средствата, определени с РМС № 328 от 2022 г., ще се разходват по силата на националното законодателство (Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и произтичащите от него подзаконови нормативни актове) и разпоредбите на Регламент (ЕС) 2022/562 на Европейския парламент и на Съвета от 6 април 2022 година за изменение на регламенти (ЕС) № 1303/2013 и (ЕС) № 223/2014 по отношение на действия по линия на сближаването за бежанците в Европа (CARE) и Регламент (ЕС) 2022/613 на Европейския парламент и на Съвета от 12 април 2022 година за изменение на Регламенти (ЕС) № 1303/2013 и (ЕС) № 223/2014 по отношение на увеличено предварително финансиране със средства по линия на REACT-EU и за определяне на разход за единица продукт. Като потенциални бенефициенти на средствата на планираните мерки са планирани Министерството на туризма, Българският Червен кръст, „БДЖ Пътнически превози“ ЕООД (по т. 4 на РМС № 328 от 2022 г.), Държавната агенция за бежанците, областни и общински администрации. Други бенефициенти могат да бъдат определени с критериите за подбор на операции за финансиране по специалните приоритетни оси на оперативните програми.
Настаняването в страната на пристигналите от Украйна е една от най-неотложните мерки за справяне с бежанската криза, породена от военната агресия от страна на Руската федерация срещу Украйна и продължаващия военен конфликт. Същевременно, тази мярка генерира съществени разходи, като усилията ни са насочени към това възможно най-голяма част от тези разходи да бъдат покрити от оперативните програми. Следим постоянно възможностите за допълнително мобилизиране на средства от тях и променящата се регулаторна рамка на ниво ЕС, както и бройката на пребиващи бежанци в страната, поради което вътрешните прогнози се променят динамично. Очакваме в най-скоро време одобрение и на Споразумението за партньорство, което би позволило идващи разходи да се поемат и от програмния период 2021-2027.
АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ