Писмен отговор на въпрос от Александър Симидчиев - народен представител от ПГ на "Демократична България", относно финансиране на национални програми за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол и недопускане
21.06.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН СИМИДЧИЕВ,
В отговор на поставения въпрос относно финансиране на национални програми за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества в контекста на прилагането на разпоредбата на чл.53, ал.3 от Закона за здравето, Ви предоставям следната информация:
Размерът на приходите, постъпили в държавния бюджет от акцизи върху тютюневи изделия и спиртни напитки за периода 2006-2021 г. са, както следва:
В съответствие с разпоредбата на чл. 17, ал.1 от Закона за публичните финанси основополагащ принцип в бюджетирането е, че всички приходи (в това число и приходите от акцизи върху тютюневите изделия), постъпващи в държавния бюджет, не са целеви, а служат за покриване на разходите на държавните органи и бюджетните системи, в това число и за реализирането на всички политики, приоритети и дейности в областта на здравеопазването. Общият размер на бюджетните приходи и разходи по държавния бюджет и бюджета на здравноосигурителния фонд за съответната година се приемат от Народното събрание при спазване на регламентираните бюджетни принципи. Размерът на приходите е само референтен показател, който би могъл да служи като база при определяне на бюджетен разход, а не целеви източник за финансиране на тези разходи. Преразпределителната функция на държавата се състои именно в разпределението на всички приходи, които постъпват от основните корпоративни данъци, данъка върху добавената стойност, акцизите, митата, данъците върху доходите на физическите лица и др. за осигуряване на финансиране на всички разходни политики и области в страната, в т.ч. за здравеопазване. Нужно е да споменем, че държавното преразпределение е в основата на концептуалната рамка на съвременната държава на благоденствието и опитите за постигане на по-балансиран стандарт на живот за отделните слоеве на населението.
Предвид сложността и всеобхватността на проблема със зависимостите, с чл. 53, ал. 1 от Закона за здравето законодателят възлага на министъра на здравеопазването и други компетентни държавни органи съвместно с неправителствените организации създаването на условия за ограничаване на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия, злоупотребата с алкохол и недопускане употребата на наркотични вещества, като: осъществява промотивни и профилактични дейности, както и осигуряване на достъп до медицинска помощ и социална защита на засегнатите лица. Най-ефективния път за постигане на тази цел е превенцията и редуцирането на тези рискови фактори в рамките на национални програми за интегрирани действия между компетентните държавните органи с подкрепата на неправителствените организации. Независимо, че дейността е междуинституционална, а разпределението на средствата е в съответствие с нормативно определените функциите на отделните институции, ангажирани за провеждане на националната политика за борба със зависимостите и злоупотребите, действащото законодателство ясно регламентира разпределението на отговорностите в тази сфера.
С оглед гореизложеното, считаме че определянето на финансирането на националните програми по чл.53, ал.3 от Закона за здравето е от функционалната компетентност на министъра на здравеопазването, в чиито правомощия е провеждането на адекватна здравна политика, в т.ч. осъществяването на хоризонтално взаимодействие между отговорните държавни институции за реализиране на мерки и дейности по ограничаване на рисковите фактори, свързани с поведението – тютюнопушене, злоупотреба с алкохол и употреба на наркотични вещества, в рамките на разходите, определени от законодателя с бюджета за съответната година.
АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ