Писмен отговор на въпрос от Снежана Апостолова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната", относно удължаване действието на ваучерите за туристически услуги
24.11.2022 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО АПОСТОЛОВА,
В отговор на Ваш въпрос с изх. № 48-254-06-420/16.11.2022 г. относно удължаване действието на ваучерите за туристически услуги, Ви предоставям следната информация:
Проектът на Закон за продължаване действието на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. е внесен от Министерския съвет в Народното събрание с № 48-202-01-25 от 1 ноември 2022 година. Съгласно чл. 1, т. 1 от проекта на закон е предложено до приемането на Закон за държавния бюджет на Република България за 2023 г., Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2023 г. и Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г., но не повече от три месеца, да продължават да се прилагат размерите, базата и средномесечният доход, определени в редица разпоредби, в това число чл. 58 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., както и разпоредбите на § 1, ал. 2-5 и ал. 7 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 година.
Съгласно § 1, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. ваучерите за храна по чл. 209, ал. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане, издадени в рамките на квотата по чл. 58, могат да се използват и за заплащане на ползвани за битови нужди, електрическа и топлинна енергия, природен газ и вода, на дейности, осъществявани от културни организации по Закона за закрила и развитие на културата и на показ на филми съгласно Закона за филмовата индустрия и на туристически услуги съгласно Закона за туризма.
Съгласно § 1, ал. 7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. не се облагат с данък върху разходите социалните разходи за 2022 г. по чл. 204, ал. 1, т. 2, буква "б" от Закона за корпоративното подоходно облагане в размер до 200 лв. месечно, предоставени под формата на ваучери за храна на всяко наето лице при условията на чл. 209, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за корпоративното подоходно облагане. С продължаване на действието на разпоредбата се предвижда и запазване на необлагаемия размер на данъчното облекчение за ваучери за храна до 200 лв. на всяко наето лице месечно.
С § 3 от проекта на Закон за продължаване действието на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. се предлага изрично да се въведе разпоредба за определяне на данъчната основа за облагане с данък върху разходите по чл. 204, ал. 1, т. 2, буква „б“ от Закона за корпоративното подоходно облагане за 2023 г., като данъчната основа за определяне на данъка върху разходите за календарния месец е превишението на тези разходи над 200 лв. месечно за всяко наето лице, а когато не са изпълнени условията за освобождаване от данък по чл. 209 от Закона за корпоративното подоходно облагане, данъчната основа за определяне на данъка върху разходите е целият размер на начислените разходи за календарния месец.
С продължаване на действието на разпоредбите на § 1, ал. 2-5 и ал. 7 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. се осигурява прилагането на посочените разпоредби, свързани с ваучерите за храна, по същия начин, по който действат и през 2022 година.
РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА
М И Н И С Т Ъ Р НА ФИНАНСИТЕ