Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Венеция Нецова-Ангова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната", относно промени по НПВУ и постъпления за 2023 г.

01.02.2023 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НЕЦОВА-АНГОВА,

Във връзка с поставените въпроси относно промени по НПВУ и постъпленията за 2023 г. Ви информирам за следното:

Изплащането на финансово участие от Механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ) се разрешава съгласно член 24, ал. 5 от Регламент (ЕС) 2021/241 с решение на ЕК. Решението е въз основа на издадена положителна оценка от ЕК, че България е изпълнила задоволително ключовите етапи и цели от НПВУ, заявени със съответното искане за плащане.

Графикът за подаване на исканията за плащане към ЕК, както и техният размер, са определени в Решението за изпълнение на Съвета от 04.05.2022 г. за одобряване на оценката на Плана за възстановяване и устойчивост на България. Второто искане за плащане в размер на 724 039 480,00 евро е планирано да бъде изпратено през първото тримесечие на 2023 г. и включва 66 етапа и цели. Голяма част от тях са свързани с реформи, заложени за изпълнение през третото и четвъртото тримесечие на 2022 г., като 22 мерки включват законодателни промени, които се приемат от Народното събрание. Третото искане за плащане е на стойност 748 778 870,00 евро и със срок за изпращане през третото тримесечие на 2023 година.

Забавянето в изпълнението на включените във второто искане за плащане етапи и цели и предстоящото стартиране на преговорите с ЕК за предоговаряне на Плана в част „Енергетика“ биха могли да се разглеждат като риск за изпращането на второто искане към ЕК в заложения по Плана срок. Това забавяне би могло да доведе до отлагане на срока за изпращане на третото планирано искане за плащане за етапи и цели по реформи и инвестиции, включени в двете искания за плащане.

Към настоящия момент не е възможно да се направи оценка на ефектите, свързани с изпълнението на НПВУ върху бюджетния дефицит за 2023 г., тъй като няма приет ЗДБРБ за 2023 г. и съответно одобрена бюджетна рамка за основните бюджетни показатели. Касовото изпълнение на бюджета се осъществява съгласно разпоредбите на чл. 87 и чл. 98 от Закона за публичните финанси, респективно Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г.

 

 

РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация