Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Божидар Божанов - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната - Демократична България", относно включване на общините в СЕБРА

05.05.2023 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН Г-Н БОЖАНОВ,

В отговор на поставения въпрос относно включване на общините в СЕБРА, Ви уведомявам следното:

  1. В края на 2021 г. въз основа на отправено искане от Столична община и Решение № 304/2021 г. на Столичния общински съвет се стартира поетапно включване на Столична община и нейните подведомствени разпоредители с бюджет (около 500 разпоредители с бюджет) в Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА), което приключи през април 2022 г.

Отчитайки успешното стартиране и изпълнение  на процедурата по включването на Столична община и нейните подведомствени разпоредители с бюджет в СЕБРА, Министерството на финансите (МФ) с писмо № 91-00-78/14.02.2022 г. отправи запитване до кметовете на общини и Националното сдружение на общините в Република България относно възможността за включването в СЕБРА на съответната община. В цитираното по-горе писмо МФ изложи предимствата от включването в СЕБРА на плащанията на общините, свързани със съществено подобряване на касовото управление и контрола на общината върху нейните средствата и плащанията. От получените отговори от общините става ясно, че само малка част от тях заявяват принципно желание за евентуално бъдещо включване в СЕБРА, без да конкретизират възможната дата за включване и степен на готовност.

Към настоящия момент МФ не е разработвало конкретен времеви график. Считаме, че такова включване може да се осъществи поетапно, като приоритетно би следвало да се започне най-напред с големите общини (областни центрове).  Освен това, предвид структурата и броя на подведомствените разпоредители с бюджет и размерът на бюджета им, за тях е от особена важност постигането на предимствата за централизиране на общинския ресурс и ефективно касово управление и контрол,  което ще се постигне чрез включването на техните средства и плащания в единната сметка и СЕБРА.

  1. Нормативната регламентация на възможността за включване на общини в СЕБРА е дадена с разпоредбата на чл. 154, ал. 7 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), съгласно която министърът на финансите може да включи в СЕБРА и бюджетите на бюджетните организации, които не са част от държавния бюджет. Предвид технологията на СЕБРА това означава включването в системата на единна сметка, тъй като условие за извършването на плащания чрез СЕБРА е наличието на левова сметка с лимити в БНБ, по която да се залага лимитът за плащания в СЕБРА на съответната първостепенна система. Предвид на това, че общината е със самостоятелен бюджет, включването на дадена община следва да се извърши при запазване на финансовата автономност при управлението на паричните средства, съгласно изискването на чл. 154, ал. 2 от ЗПФ. Във връзка с това, че общините прилагат самостоятелен бюджет, който не е част от държавния бюджет, МФ възприе подход при включването на Столична община да е налице съответното изрично решение на Общинския съвет.
  1. Включването в СЕБРА, като отделна първостепенна система на бюджетна организация и нейни подведомствени разпоредители с бюджет, предполага извършването на съответните подготвителни и организационни дейности и процедури от страна на МФ, бюджетната организация-първостепенен разпоредител с бюджет, БНБ и обслужващите банки. МФ е възприело практиката процесът да стартира с предварително писмо на Министерството до съответния първостепенен разпоредител с бюджет, в което се посочва предвижданият срок за включване в СЕБРА и необходимостта от извършване на подготвителни стъпки от страна на бюджетната организация, като например:

            - осигуряване на комуникационна връзка със СЕБРА;

            - определяне на служители, които ще имат право да подписват бюджетните платежни нареждания;

            - определяне на служителите, които ще работят със съответните функционалности на софтуера на СЕБРА;

            - осигуряване на удостоверение за квалифициран електронен подпис (УКЕП) на служители от бюджетната организация, които са определени за работа в СЕБРА, тъй като достъпът в системата се извършва само чрез УКЕП;

            - участие на служители, определени за работа със СЕБРА, в организирано от МФ обучение, с цел запознаване с основните функционалности на системата.

В хода на подготвителните и организационните дейности МФ уточнява с първостепенния разпоредител с бюджет съответната структура от кодове, която да се заложи за първостепенната система.

Със Заповед №  ЗМФ-1040/08.11.2018 г. е утвърдена от министъра на финансите Процедура за осигуряване на достъп и управление на потребителски профили за изпълнение на определени функции в Системата за електронни бюджетни разплащания, като раздел II от нея, засягащ въпросите по уведомяване и осигуряване на достъп при включване в СЕБРА на бюджетни организации и лица по чл. 156 от ЗПФ, е публикуван на интернет страницата на МФ (в раздел Методология на отчетността>Банково обслужва-не и платежни процедури >Методологически въпроси – файл Процедура за осигуряване на достъп при включване в СЕБРА).

Процесът по стартиране на включването в СЕБРА приключва със съответните писма на МФ до БНБ и обслужващите банки, в които се определя датата на стартирането на обслужването на плащанията в СЕБРА за съответната първостепенна система и се посочват съответните кодове в СЕБРА на разпоредителите с бюджет, транзитни сметки и сметки за наличности, които следва да се открият и да започне тяхното обслужване.

             

 

РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация