Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно: Кога Министерството на финансите планира да започне информационна кампания за еврозоната?

19.05.2023 г.

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,

 През ноември 2022 година с Решение на Координационния съвет за подготовка на Република България за членство в еврозоната № АД-28/09.11.2022г. и № БНБ-119130/09.11.2022 г. е приета Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната (КС), в която са заложени принципите и задачите на информационната и комуникационна кампания, отговорните институции, етапите за изпълнение, целевите групи, каналите за разпространение на информацията и др. С оглед на променената перспектива за приемане на България в еврозоната от 1 януари 2025 година, в ход е подготовката на разписаните дейности по КС, според заложените в нея срокове и етапи на протичане информационната кампания. Тя е с дълъг хоризонт и има три фази, през които ще премине. Според Стратегията първата фаза следва да започне приблизително 12 месеца преди въвеждането на еврото и да завърши 6 месеца преди датата на въвеждане на еврото. По време на тази фаза ще се проведат организационни и комуникационни дейности, имащи за цел запознаване на гражданите с общите аспекти на въвеждането на еврото. Дейностите от тази фаза са започали и протичат и в момента. В процес на подготовка е стартирането на обществени поръчки, необходими за ефективно и успешно провеждане на информационната кампания. Втората фаза на кампанията е най-интензивната – в периода 6 месеца преди въвеждането на еврото – 1 месец след въвеждането на еврото. Последната – трета фаза, е в годината след приемане на еврото.

За финансовото обезпечаване на комуникационните дейности по процеса за въвеждането на еврото в Република България Министерският съвет прие Постановление № 480/21.12.2022 година. С него бяха одобрени допълнителни разходи в размер 10 000 000 лв. по бюджета на Министерството на финансите за 2022 година. С Постановление № 59/19.04.2023 г. на Министерския съвет беше направено изменение на Постановление № 480/21.12.2022 година, като бяха одобрени 800 000 лв. по бюджета на Министерството на външните работи и 220  000 лв. по бюджета на Народното събрание, за Икономическия и социален съвет, като второстепенен разпоредител с бюджет на Народното събрание и консултативен орган, изразяващ волята на структурите на гражданското общество по икономическото и социалното развитие.

В следствие на проведени срещи и преговори на различни нива между МФ и ЕК, на 11 май 2023 г. със свое решение правителството одобри проект на Споразумение за партньорство между Европейската комисия и Република България за организиране на информационни и комуникационни кампании относно преминаването към евро в Република България в рамките на информационната и комуникационната стратегия за еврото и Икономическия и паричен съюз и даде мандат на министъра на финансите да го подпише. Основата на Споразумението е Комуникационната стратегия за информиране и публичност на присъединяването на България към еврозоната. То предвижда двете страни да координират усилията си в областта на информацията и комуникацията в страната ни, за да повишат информираността на обществеността  за функционирането на Икономическия и паричен съюз и на еврото, и да допринесат за плавната смяна на валутата, когато България приеме еврото. Подобни споразумения са подписвани и от другите държави, които вече са се присъединили към еврозоната. Целта е да има общи усилия и помощ с финансиране от страна на ЕК на дейности, свързани с изпълнение на Комуникационната стратегия.

В процеса на подготовката на комуникационния план на кампанията в края на 2022 г.  беше направено социологическо проучване за нагласите в обществото и бизнеса към въвеждането на еврото. Така се идентифицираха спецификите на целевите групи, техните очаквания и нагласи, какви проблеми трябва да бъдат адресирани и да се определи какви трябва да бъдат конкретните послания, комуникационните похвати и каналите за  тях.

Следвайки разписаните в Стратегията цели да бъде предоставяна информация за практическите аспекти при въвеждането на еврото и очерталите се изводи и въпроси от социологическото изследване, засягащи живота на хората и ангажиментите на бизнеса по време на процеса (курс на замяна лев-евро, времеви периоди за двойно обозначаване на цени, такси за превалутиране, отговорни институции и др.), още през месец февруари 2023 г. Министерството на финансите и БНБ разписаха списък с въпроси и отговори за еврозоната и въвеждането на еврото у нас, публикуваха ги в обособени рубрики на сайтовете си https://www.minfin.bg/bg/1606 и https://www.bnb.bg/AboutUs/PressOffice/POAccessionToEuropeanFinancialInfrastructure/POAEFIQuestionsAndAnswers/index.htm. Тези въпроси и отговори се актуализират и надграждат своевременно. Те послужиха и се използват за множество журналистически материали, тематични предавания и интервюта в периода от февруари-май 2023 година, въпреки че водещи в обществения дневен ред бяха предсрочните избори, усилията за съставяне на редовен кабинет и състоянието на публичните финанси в страната.

С цел приобщаване в процеса, през последните месеци бяха проведени редица срещи и разговори с представители на синдикатите, работодателските организации, Националното сдружение на общините в България, с ръководствата на търговските вериги, на различни бизнес организации и представители на обединения на чуждестранни търговски камари. В резултат има заявена готовност за включването им при планиране и реализиране на комуникационни дейности и събития на територията на цялата страна.

С оглед обществената значимост на темата за въвеждане на еврото като официална валута у нас и с цел прозрачност, през април 2023 година бяха публикувани обявления за доброволна прозрачност, съгласно изискванията на чл. 28, ал. 1 от ЗОП, в Официален вестник на Европейски съюз и в Регистъра на обществените поръчки, които касаят потенциални договори за закупуване на програмно време и излъчване на информационните клипове с обществените радио и телевизия, както и с медийните групи, собственици на националните ефирни телевизии. Срокът за обжалване по процедурата приключи на 21.04.2023 година, като не са получени възражения. Техническата подготовка за подписване на договите е извършена, но предвид текущата конституционна процедура за съставяне на редовно правителство в рамките на 49-то Народно събрание, се прецени да не бъдат подписани на този етап медийни договори, ангажиращи с разход и предопределяне на комуникационни политики на бъдещото редовно правителство. Министерството на финансите има сключен договор за производството на 6 броя информационни видео клипове, обясняващи важни аспекти от процеса на въвеждане на еврото, два от които вече са готови за излъчване в телевизионен ефир, останалите 4 клипа са в процес на изработка и ще бъдат готови до края на месец юни 2023 година.

Разработен е сайт за въвеждане на еврото в България със съвременен и интерактивен дизайн, като съвсем скоро предстои представянето му. Използвани са кратки и ясни послания, големи заглавия и изображения, които да представят информацията максимално достъпно по интерактивен начин. Освен основното текстово съдържание, което е създадено от експертите на МФ и БНБ, в страницата са включени и много мултимедийни компоненти като валутен калкулатор, видеоклипове, галерии с изображения, документи, календар, представящ пътя на България към еврото и др.

На 24 февруари 2023 г. Министерството на финансите организира конференция на високо равнище “България по пътя към еврото”, на която участваха президентът Румен Радев, премиерът Гълъб Донев и членове на българското правителство, изпълнителният заместник-председател на ЕК Валдис Домбровскис, управителят на Българската народна банка Димитър Радев, министърът на финансите на Хърватия Марко Приморац, представители на Европейската комисия, работодатели, синдикати, икономисти, банкери и широк спектър на неправителствен сектор, както и на дипломатическия корпус у нас.

Проведоха се и други събития в различни формати, открити за медиите и обществеността, срещащи Министерството на финансите и БНБ с представители на заинтересовани страни, на които се представи актуална информация за напредъка по подготовката за членството на България в еврозоната и се отговори на възникналите въпроси. Сред тях са организираната конференция на 5 април от Американската търговска камара „България в Еврозоната – какво следва за бизнеса“, в която участваха заместник-министърът на финансите Методи Методиев и управителят на БНБ Димитър Радев. 

На 9 май Икономическият и социален съвет към Народното събрание на Република България организира конференция „Ролята на организираното гражданско общество в процеса на присъединяването на България към еврозоната“, отново в рамките на Комуникационната стратегия и с финансов ресурс от цитираното по-горе постановление на МС. В конференцията участваха председателят на Народното събрание Росен Желязков, заместник министър-председателят по управление на европейските средства Атанас Пеканов, заместник-министърът на финансите Методи Методиев, подуправителят на БНБ Нина Стоянова, представители на синдикатите и работодателите в България, високопоставени гости от Хърватска, Литва, Латвия и Естония.

Посочените комуникационни дейности са само част от инструментариума на комуникационната кампания, чиято първа фаза вече е в ход и протича в условията на политическа криза и ерозирало доверие в институциите. Устойчивото повишаване на обществената информираност и ограничаването на възможността за разпространение на спекулации и неверни твърдения, е силно зависимо от стабилизиране на политическата обстановка, гласуване на редовно правителство и функциониращ законодателен орган. Това би било предпоставка за ангажираност и синхрон в посланията на множество говорители – не само от институциите, но и популярни личности от различни обществени сфери – като спорт и изкуство, бизнес организации, работодатели, синдикати, задължително и от политическите партии, споделящи евроатлантическите ценности.

РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация