Писмен отговор на въпрос от Кристина Петкова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно нерегламентиран достъп до букмейкърски пунктове на непълнолетни лица и пълнолетни вписани в регистъра на НАП по чл. 10г от
21.02.2024 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПЕТКОВА,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 49-454-06-285/02.02.2024 г. относно нерегламентиран достъп до букмейкърски пунктове на непълнолетни лица и пълнолетни вписани в регистъра на НАП по чл. 10г от Закона за хазарта, Ви уведомявам за следното:
По поставения въпрос - Запознато ли е Министерството на финансите с масовата дейност по изграждане на букмейкърски пунктове из страната и с посочените в писмото проблеми във връзка със свободния достъп на непълнолетни лица и на лица записани в регистъра на НАП за хазартно зависими лица, както и какви мерки ще предприеме за да се справи с този проблем?
Съгласно публичния регистър на организаторите на хазартни игри на Националната агенция за приходите на основание чл. 20, ал. 1, т. 1 от Закона за хазарта, посоченото във Вашето писмо дружество “Инбет Онлайн” ЕООД, с ЕИК 206049796, има издаден на 20 септември 2023 г. лиценз за организиране на игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета. По данни от регистъра, актуални към 5 февруари 2024 г., организаторът разполага със 135 пункта за приемане на залози и изплащане на печалби.
На организатора е издадено удостоверение за издаден лиценз по чл. 34, ал. 1 от Закона за хазарта на 8 февруари 2024 г. Съгласно разпоредбата на чл. 34, ал. 1, изречение второ от Закона за хазарта, организаторът на хазартни игри може да започне фактическо осъществяване на хазартната дейност само след връчване на удостоверението за издаден лиценз.
По отношение на достъпът на непълнолетни лица до пунктове за приемане на залози и изплащане на печалби, следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от Закона за хазарта допуска до участие в хазартни игри само пълнолетни дееспособни физически лица, за които няма ограничения в този или в други закони, като е налице пълна забрана за участие на непълнолетни лица във всякакъв вид хазартни игри. Адресати на тази забрана са организаторите на хазартни игри, които са длъжни да възпрепятстват участието на такива лица в организираните от тях игри, включително и организаторите на хазартни игри, чиято дейност се извършва чрез пунктове за приемане на залози и изплащане на печалби.
Тази законова разпоредба регламентира общата забрана за достъп на непълнолетни лица до участие в хазартни игри.
Посоченият от Вас чл. 45, ал. 2, т. 1 от Закона за хазарта предвижда като допълнение на посочената забрана по чл. 2, ал. 3, непълнолетни лица да не могат не само да играят, но и да пребивават на територията на игралните зали и в игралните казина.
В обхвата на чл. 45, ал. 2 от Закона за хазарта са включени само игралните зали и игралните казина, но не са включени пунктовете за приемане на залози и изплащане на печалби, тъй като съществува значителна разлика в начина на организиране на хазартните игри.
Всяка игрална зала и всяко игрално казино разполага с персонал, включително и с физическа охрана, която при влизане на лице на територията на залата или казиното има задължение да провери самоличността и съответно възрастта на лицето и ако се установи, че същото е непълнолетно, да не бъде допуснато на територията на залата или казиното.
По отношение на пунктовете за залози и изплащане на печалби, следва да се отбележи, че най-голям относителен дял заемат пунктовете на Държавно предприятие “Български спортен тотализатор”. Персоналът в пунктовете за приемане на залози и изплащане на печалби на държавното предприятие, обикновено се състои от един служител, който приема залозите. Залозите се приемат на гише, което е разположено във вътрешността на пункта. За да бъде изпълнено подобно нормативно изискване за недопускане на територията на пункта на непълнолетни лица, служителят трябва да извърши проверка на входа на пункта на самоличността и възрастта на лицето, което практически е невъзможно.
Следва да се подчертае, че независимо че за хазартните игри организирани чрез пунктове за залози и изплащане на печалби, не са налице изискванията по чл. 45, ал. 2 от Закона за хазарта, организаторите на тези игри са длъжни да спазват общата забрана по чл. 2, ал. 3 от закона и да не допускат непълнолетни лица до участие в хазартни игри. По отношение на пунктовете за приемане на залози и изплащане на печалби, проверка за недопускане до участие в хазартни игри се прави преди да бъде направен съответния залог, а не физически на входа на пункта, каквато проверка се прави на входа на игрална зала или игрално казино.
По отношение на достъпа, на лица вписани в регистъра на НАП за хазартно зависими до пунктове за залози и изплатени печалби, следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 10в, ал. 3 във връзка с чл. 10г от Закона за хазарта забранява на всички организатори на хазартни игри, освен на Държавно предприятие “Български спортен тотализатор” да допускат до участие в организираните от тях хазартни игри лицата, вписани в регистъра по чл. 10г от Закона за хазарта. Тази забрана се отнася включително и за хазартните игри, организирани чрез пунктове за приемане на залози и изплащане на печалби, извън игрите, организирани от държавното предприятие.
Изключването на хазартните игри, организирани от Държавно предприятие “Български спортен тотализатор” от забраната за допускане до участие в тях на лицата, вписани в регистъра по чл. 10г от Закона за хазарта е свързано с обстоятелството, че игрите организирани от държавното предприятие не водят до такъв висок риск от пристрастяване към хазарт, тъй като държавното предприятие спазва общоприетите принципи за социално отговорно поведение и провежда отговорна политика в организирането на хазартните игри, осигурявайки едновременно с това необходимите финансови средства за развитието на физическото възпитание, спорта, културата и здравеопазването в страната.
Анализът на различни проучвания показва, че при установен държавен монопол в организирането на хазартни игри, са налице по-малки възможности за развитие на хазартна зависимост, тъй като държавата контролирано и отговорно организира хазартните игри.
В заключение следва да се подчертае, че Министерството на финансите подкрепя всички мерки, които водят до ограничаване на хазартната зависимост и до ефективна превенция и защита на младите хора от хазарт и при бъдещи промени в Закона за хазарта, горепосочените разпоредби ще бъдат допълнително анализирани и изменени, така че да осигурят още по-ефективна защита на уязвимите лица.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ