Писмен отговор на въпрос от Божидар Божанов - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно опровергаване на спекулации във връзка с размера на средствата, предвидени за Министерството на електронното управление
22.04.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОЖАНОВ,
В отговор на поставения парламентарен въпрос относно опровергаване на спекулации във връзка с размера на средствата, предвидени за Министерството на електронното управление (МЕУ), по-долу представям исканата информация, с която разполага Министерство на финансите, както и на база наличната такава в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС, която също предлага и публичен достъп:
- По първия въпрос „Има ли планирана промяна в капиталовите разходи на МЕУ (напр. чрез бюджетни трансфери, акредитиви и други механизми), спрямо приетите в Закона за държавния бюджет 42,935 милиона лева?”.
Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. (ЗДБРБ за 2024 г.) са одобрени общо разходи по бюджета на МЕУ за 2024 г. (чл. 26) в размер на 42 935,6 хил. лв., от тях разходи за персонал – 24 324,0 хил. лв. Също така, с разпоредбата на чл. 1, ал. 5, т. 9. 1. от същия закон са предвидени разходи по централния бюджет за 2024 г. за издръжка в областта на електронното управление за дейности, свързани с поддръжката на Държавния хибриден частен облак и Единната електронна съобщителна мрежа, както и за изграждане на оптична свързаност на защитени пунктове за управление в размер на 16 200,0 хил. лв., а по Инвестиционната програма за национални проекти, съгл. Приложение № 2 към чл. 106, ал. 5 от ЗДБРБ за 2024 г. е приет прогнозен размер на капиталовите разходи за МЕУ (ред № 68) в размер на 4 271,0 хил. лв. също за дейности, свързани с поддръжката на Държавния хибриден частен облак и Единната електронна съобщителна мрежа, както и за изграждане на оптична свързаност на защитени пунктове за управление (капиталови разходи).
През 2024 г. е приет нов подход за реализирането на капиталов бюджет по т.нар. Инвестиционна програма за национални проекти. Капиталовите разходи на първостепенните разпоредители с бюджет по чл. 5, 6 и 8 – 49 от ЗДБРБ за 2024 г. са изведени в обособен ресурс в централния бюджет, в т.ч. и на МЕУ. Съгласно разпоредбата на чл. 106, ал. 2 от ЗДБРБ за 2024 г., Министерският съвет по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси одобрява допълнителни разходи/трансфери по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по чл. 5, 6 и 8 – 40 за капиталови разходи, включително за капиталови разходи подпомагащи административната дейност на разпоредителите с бюджет, въз основа на мотивирано предложение от съответния първостепенен разпоредител с бюджет.
Допълнителни разходи в размер на 39,9 хил. лв. за капиталови разходи по бюджета на МЕУ за 2024 г. са одобрени с Постановление № 14 на Министерския съвет от 2024 г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери по бюджетите на първостепенни разпоредители с бюджет за 2024 г. (чл. 3) за подновяване и активация на лицензи за защитна стена Пало Алто.
- По втория въпрос „Колко са предвидените средства и по кои проекти по Националния план за възстановяване и устойчивост (и за какъв период), с директен бенефициент МЕУ и Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление (ИАИЕУ)?”.
Съгласно подписани оперативни споразумения между Министерство на финансите и крайни получатели МЕУ и ИАИЕУ във връзка с изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост са предвидени средства с максимален размер на помощта, както следва:
- по инвестиция К7.И1 „Широкомащабно разгръщане на цифрова инфраструктура“ с краен получател Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление” – 162 834 079,60 лева. Съгласно споразумението, срокът за изпълнение на инвестицията е 30 юни 2026 г;
- по инвестиция К11.И7 „Цифровизация на музейни колекции, библиотеки и архиви“ с краен получател Изпълнителна агенция “Инфраструктура на електронното управление” – 10 000 000,00 лева. Съгласно споразумението, срокът за изпълнение на инвестицията е 30 юни 2026 г.
- по инвестиция К10.И8 „Пространствен мониторинг, контрол и управление чрез модернизиране на Центъра за аерокосмическо наблюдение (ЦАН)” с краен получател МЕУ – 123 114 290,00 лева. Съгласно споразумението, срокът за изпълнение на инвестицията е 30 юни 2024 г.;
По изброените инвестиции са предложени промените в рамките на предоговарянето между държавата и Европейската комисия по чл. 21 на Регламент 2014/241, които ще бъдат отразени след формалното им одобрение с Решение за изпълнение на Съвета за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България.
- По третия въпрос „Колко са предвидените средства по оперативни програми (основно ПНИИДИТ) с директен бенефициент Министерството на електронното управление и Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление” и за какъв период?”.
Министерство на електронното управление и ИАИЕУ са определени за конкретни бенефициенти по програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация (ПНИИДИТ). Следва да се има предвид, че изпълнението на дейностите по Приоритет 2 на ПНИИДИТ е възложено на междинно звено, чиито функции съгласно Решение № 519 на Министерски съвет от 22.07.2022 г., се изпълняват от дирекция „Управление и изпълнение на проекти” в Министерството на електронното управление.
Към настоящия момент все още няма сключени договори с двете структури, но има обявени процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмата, с конкретни бенефициенти МЕУ и ИАИЕУ, както следва:
- процедура BG16RFPR002-2.010 „Изграждане на стратегическа, организационна и техническа рамка за управление и за оперативна съвместимост на данните (d1)”. Конкретен бенефициент по процедурата е МЕУ. Крайният срок за подаване на проектно предложение от МЕУ е 22.05.2024 г., а максималният бюджет, за който може да се кандидатства е 9 388 001,60 лева. Предвидено е продължителността на проекта да бъде до 24 месеца;
- процедура BG16RFPR002-2.005 „Изграждане на обучителен център като елемент от националната система за киберсигурност (CS 1)”. Конкретен бенефициент по процедурата е МЕУ. Крайният срок за подаване на проектно предложение от МЕУ е 29.04.2024 г., а максималният бюджет, за който може да се кандидатства е 1 955 830 лева. Предвидено е продължителността на проекта да бъде до 18 месеца;
- процедура BG16RFPR002-2.002 „Стратегически комуникации и популяризиране на потенциала на данните за добро управление (d7)”. Конкретен бенефициент по процедурата е МЕУ. Крайният срок за подаване на проектно предложение от МЕУ е изтекъл на 03.2024 г. и максималния бюджет, за който може да се кандидатства е 2 155 329 лева. Предвидено е продължителността на проекта да бъде до 24 месеца;
- процедура BG16RFPR002-2.009 „Изграждане на елементи от система за киберзащита на споделените информационни ресурси – Етап I (CS5)”. Конкретен бенефициент по процедурата е ИАИЕУ. Крайният срок за подаване на проектно предложение от ИАИЕУ е 26.04.2024 г. и максималния бюджет, за който може да се кандидатства е 21514 130 лева. Предвидено е продължителността на проекта да бъде до 30 месеца;
- процедура BG16RFPR002-2.006 „Изграждане на централните компоненти на национална система за киберсигурност (CS 1)”. Конкретен бенефициент по процедурата е ИАИЕУ. Крайният срок за подаване на проектно предложение от ИАИЕУ е изтекъл на 05.03.2024 г. и максималния бюджет, за който може да се кандидатства е 7823 320 лева. Предвидено е продължителността на проекта да бъде до 24 месеца;
- процедура BG16RFPR002-3.001 „Осигуряване на техническа помощ за успешното изпълнение на програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация” за периода 2021-2027 г.” Конкретни бенефициенти по процедурата са Управляващият орган на ПНИИДИТ, Изпълнителна агенция „Програма за образование” и дирекция „Управление и изпълнение на проекти” в МЕУ, в качеството ѝ на междинно звено по приоритет 2 на програмата. Крайният срок за подаване на формуляр за кандидатстване и финансов план по всяка от бюджетните линии е 31.12.2028 г. Максималния бюджет определен за МЕУ по процедурата е на стойност 11 258 891,86 лева с период на изпълнение до 31.12.2029 г.
В допълнение МЕУ е бенефициент и по оперативна програма „Добро управление” със следните изпълнени проекти:
- проект BG05SFOP001-4.006-0006 „Подкрепа за Министерството на електронното управление за изпълнение на функции по управление на средства от ЕСИФ чрез възстановяване на разходи за възнаграждения“ с бюджет 3 992 507 лева. Проектът е приключил на 31.12.2023 г.;
- проект BG05SFOP001-1.004-0001 „Надграждане на хоризонталните и централни системи на електронното управление във връзка с прилагане на Единния модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни административни услуги” с бюджет 8 383 948,42 лева. Проектът е приключил на 31.12.2023 г.;
- проект BG05SFOP001-1.005-0001 „Надграждане и развитие на Държавен хибриден частен облак за нуждите на електронното управление” с бюджет 61 679 280,00 лева. Проектът е приключил на 31.12.2023 г.
Относно въпроса дали средствата могат да бъдат разходвани без прилагане на Закона за обществените поръчки (каквито спекулации има), отчитайки разпоредбата на чл. 49, ал. 2, т. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Министерство на електронното управление и Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление” са структури от държавната администрация и се явяват възложители по смисъла на Закона за обществените поръчки. Следователно, в качеството си на възложители и бенефициенти/крайни получатели, получаващи безвъзмездна финансова помощ при възлагане на дейности на външни лица по изпълняваните от тях проекти, се прилага разпоредбата на чл. 49, ал. 2, т. 1 от ЗУСЕФСУ, като за определянето на изпълнител за дейностите по строителство, услуги и/или доставки на стоки - обект на обществена поръчка, бенефициентите/крайните получатели следва да прилагат правилата, предвидени в Закона за обществените поръчки.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ