Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно прилагане на чл. 3, т. 2 от Регламент № 1407/2013 на Европейската комисия помощ de minimis към спортни организации,

10.05.2024 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,

В отговор на горецитираното Ваше писмо, във връзка с поставен въпрос от н.п. Мартин Димитров по прилагане на чл. 3, ал. 2 от Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis към спортни организации, регистрирани по Закон за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ), изразяваме следното:

По отношение на цитирания европейски акт, отбелязваме, че Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (изменен и консолидиран) се прилага до 31.12.2023 г. След тази дата, т.е. от 1.1.2024 г., се прилага Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година относно прилагането на членове 107 и 108 от ДФЕС към помощта de minimis. Съгласно чл. 7, параграф втори от последния, всяка индивидуална помощ de minimis, която е предоставена между 1 януари 2014 г. и 31 декември 2023 г. и която изпълнява условията, посочени в Регламент (ЕС) № 1407/2013, се смята за неотговаряща на всички критерии по член 107, параграф 1 от Договора и следователно е освободена от изискването за уведомяване по член 108, параграф 3 от Договора. Последното означава, че съществуващите помощи по Регламент (ЕС) № 1407/2013 се ползват от допълнителен срок за привеждане в съответствие с новия регламент от 6 месеца. Новите помощи (които не са съществуващи към 1.1.2024 г.) следва да отговарят на Регламент 2023/2831, а не на Регламент (ЕС) № 1407/2023.

Що се касае до приложимостта на регламентите за минимална помощ спрямо организации, регистрирани по ЗЮЛНЦ в обществена полза, поясняваме, че основен момент в режима по държавните помощи на европейско ниво е, че той се прилага към „предприятия“[1].

Според практиката на Европейската комисия и Съда на Европейския съюз като „предприятия“ се определят субекти, извършващи икономическа/стопанска дейност, независимо от правния им статут и начина им на финансиране.

Посоченото, на национално ниво, е уредено и в чл. 20, ал. 2 от Закона за държавните помощи (ЗДП), като предприятие за целите на режима по държавните помощи е всяко лице, което осъществява икономическа дейност без значение на неговата правноорганизационна форма, статут и начин на финансиране, независимо от това дали същото формира и разпределя печалба. Следователно, като предприятия могат да се квалифицират дори физически лица, публични органи, юридически лица с нестопанска цел и др. Обект на оценка са извършваните и финансираните дейности и условията, при които те се осъществяват и отчитат.

Съгласно чл. 20, ал. 3 на ЗДП, когато лице по чл. 20, ал. 2 от закона, осъществява едновременно икономическа и неикономическа дейност, то може да се разглежда като получател на държавна помощ или минимална помощ само по отношение на икономическата му дейност, при условие че икономическата и неикономическата му дейност са напълно отделени финансово-счетоводно по отношение на активите, пасивите, приходите и разходите от дейностите, и/или е налице фактическо обособяване на съответните дейности чрез отделен субект.

Държавна/минимална помощ се обследва там, където се касае за икономическа дейност. Съгласно §1, т. 13 от Допълнителните разпоредби на ЗДП „икономическа дейност“ е всяка дейност по предлагане на стоки и услуги на пазар, както и всяка дейност, резултатите от която са предназначени за размяна на пазара, независимо дали от това се формира и разпределя печалба или друг доход. За икономическа дейност се смята и предоставянето за ползване на материално и нематериално имущество и права. Не е задължително да е налице печалба или право да се формира тя, т.е. да има стопански/предприемачески елемент. Икономическата дейност е по-широко понятие, основаващо се само на наличието на пазар.

Предвид горното, отбелязваме, че без оглед на това дали дейностите в обхвата на чл. 126-128 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) са обект на държавна политика, те следва да се подпомагат финансово с публични средства при спазване на правилата в областта на държавните помощи. Последното е уредено в чл. 124, ал. 1 от ЗФВС.

Следователно, в случаите когато с публичен ресурс се подпомагат икономически дейности, ЮЛНЦ, вкл. в областта на спорта, се третират като предприятия за целите на режима в областта на държавните помощи и праговете по отношение на минималните помощи са приложими и към тях (на ниво група).

В заключение, отбелязваме, че считано от 1.1.2024 г. прагът по Регламент 2023/2831 е до левовата равностойност на 300 000 EUR за период от 3 години (при отчитане на условията за „едно и също предприятие“).

 

[1] Решения на Съда C-180/98 , 209/78 — 215/78, 218/78, C-244/94, T-128/98, C-480/09, С-222/04, 118/85, C-35/96, C-180/98, C-159/91, C-160/91, С-295/05 и Известие на Комисията относно понятието за държавна помощ, посочено в член 107, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз (2016/C 262/01)

 

ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация