Писмен отговор на въпрос от Искра Михайлова и Даниел Проданов - народни представители от ПГ на „Възраждане“, относно предоставена подкрепа от страна на Република България за Република Украйна
22.07.2024 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРОДАНОВ,
В отговор на отправен от Вас въпрос относно предоставената от страна на Република България подкрепа за Република Украйна Ви информирам за следното:
Съгласно обобщени отчети за периода 01.01.2022 г. – 31.03.2024 г. въз основа на данни от първостепенните разпоредители с бюджет общо през 2022 г. и 2023 г. Република България е предоставила за Република Украйна хуманитарна помощ (вкл. чрез фондове на ООН и Международния Червен кръст), възлизаща на 713 416 лв., както и доброволен принос в размер 88 012 лв. към извънбюджетната Програма на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа за подкрепа на Украйна за финансиране на Проект „Оценка на въздействието и разработване на стратегия за възстановяване на околната среда“. Запитване за по-подробна информация както за предоставената хуманитарна помощ, така и за икономическа, военна, дипломатическа и друг вид подкрепа, споменати във въпросите на народните представители, може да бъде отправено към съответните министерства, компетентни в дадените области на политика.
По отношение на поетите от Република България, като член на Европейския съюз (ЕС), ангажименти във връзка с предоставянето на подкрепа чрез макрофинансова помощ (МФП) страната ни е сключила следните споразумения:
- Извънредна макрофинансова помощ – МФП 1 и 2 – с Гаранционното споразумение между Европейската комисия и Република България съгласно член 10 от Решение (ЕС) 2022/1628 на Европейския парламент и на Съвета (обнародвано в бр. 4 от 12.01.2024 г. на Държавен вестник (ДВ) и ратифицирано със закон, приет от 49-ото Народно събрание на 31.12.2023 г., обнародван в ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г., в сила от деня на обнародването – 22.12.2023 г.) България пое съответен дял от гаранциите, предоставени от държавите-членки на ЕС за покриване на заемите за извънредната макрофинансова помощ, като размерът на гаранциите, които Република България осигури, е 16 654 646 евро. При това държавната гаранция до левовата равностойност на 16 654 646 евро (т.е. 32 573 656,29 лв.) е издадена по чл. 71, т. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) и е в рамките на ограничението по чл. 72 от ЗДБРБ за 2023 г. за максимален размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат поети през годината (до 1 814 млн. лв.). Аналогични гаранционни споразумения с ЕК са подписали и останалите държави членки, като гаранциите, осигурени от всички държави членки по обхванатите МФП (т.е. МФП1 и МФП2), са в общ размер на 3 660 млн. евро. Размерът на гаранциите на всяка от тях е надлежно представен в приложение към гаранционното споразумение във вид на разбивка на гарантирано финансово участие, като за определяне на размера на гаранционната вноска на всяка държава членка се използва делът, който нейният брутен национален доход (БНД) представлява в БНД на ЕС. Към края на 2023 г. сумата по държавната гаранция изцяло е усвоена, като Споразумението за държавната гаранция изтича най-късно на 31.12.2058 г. До момента гаранциите по това споразумение не са активирани и съответно България не е изплащала реални финансови средства.
- Макрофинансова помощ + (МФП+) – със Споразумението за финансов принос между Република България и Европейската комисия (ЕК) съгласно член 7 от Регламент (ЕС) 2022/2463 на Европейския парламент и на Съвета (обнародвано в ДВ, бр. 4 от 12.01.2024 г. и ратифицирано със закон, приет от 49-ото Народно събрание на 13.12.2023 г., обнародван в ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г., в сила от деня на обнародването – 22.12.2023 г.) България пое ангажимент за плащане на лихвена субсидия за периода 2024-2027 г. в размер на не повече от 13 670 648 евро (т.е. до 26 737 463,48 лв. за целия период или средно до 6 684 365,87 лв. годишно), като съответната вноска за лихвена субсидия през 2024 г. е предвидена в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. Аналогични споразумения за финансов принос с ЕК са подписали и останалите държави членки, като общият размер на лихвената субсидия от всички държави членки е определен на 2 800 млн. евро., а размерът на вноските от всяка от тях е надлежно представен в приложение към споразумението като разбивка по държави членки под формата на максимални суми за периода 2024-2027 г., които са изчислени спрямо относителния дял на БНД на всяка държава членка в общия БНД на ЕС. На 18.06.2024 г. България плати първата си вноска по споразумението в размер на 1 518 352,73 евро (или 2 969 639,82 лв.), отнасяща се за лихвената субсидия за първото и второто тримесечие на 2024 г.
Във връзка с Фонда „ЕС за Украйна“[1] от страна на Република България са изпълнени посочените по-долу дейности и съответно се очакват предстоящи ангажименти, както следва:
С решение по т. 7 от Протокол № 46 от заседанието на Министерския съвет (МС) на 11.10.2023 г. МС одобри участието на България във Фонд „ЕС за Украйна“ с принос под формата на гаранция, в размер на 10 млн. евро, при условие че бъдат изпълнени вътрешноправните изисквания на българската страна за издаването на гаранцията и участието в съответните споразумения с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ или „Банката“) и възложи на министъра на финансите да информира Банката за намерението на Република България.
В изпълнение на решението на МС, с писмо от министъра на финансите до президента на ЕИБ от 12.10.2023 г., България информира Банката за намерението си да участва във Фонда с гаранция в размер на 10 млн. евро. Възможността за издаване от Министерския съвет на държавната гаранция в размер до левовата равностойност на 10 млн. евро във връзка с участието на България във Фонда е предвидена в чл. 72, т. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
С решение по т. 4 от Протокол № 23 от заседанието на Министерския съвет на 22.05.2024 г. МС одобри проекта на Споразумение за принос между Република България и Европейската инвестиционна банка по отношение на Фонд „ЕС за Украйна“ (подразделение за непарични вноски) и Гаранционното споразумение между Първоначалните гаранти и Присъединяващите се периодично гаранти и Европейската инвестиционна банка – Фонд „ЕС за Украйна“, подписано на 14.12.2023 г. и упълномощи министъра на финансите да подпише споразуменията от името на Република България, при условие за последваща ратификация. Споразуменията бяха подписани от българска страна на 27.06.2024 г. и от страна на ЕИБ на 10.07.2024 г. Предстои изпълнението на процедурата по ратифициране на споразуменията от Народното събрание.
Не на последно място, бих искала да обърна внимание, че именно с цел увеличаване на информираността, публичността и прозрачността, в раздел „Вноска на България в бюджета на ЕС“ в Интернет-страницата си (https://www.minfin.bg/bg/883) Министерството на финансите публикува и редовно актуализира информация за платената от началото на членството в ЕС вноска на страната в бюджета на Европейския съюз.
[1] Фонд „ЕС за Украйна“ е част от инициативата на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) „ЕС за Украйна“, създадена в отговор на заключенията от заседанието на Европейския съвет от 15.12.2022 г. Той има за цел да даде възможност на държавите-членки, Европейската комисия и други държави и донори да подкрепят чрез приноса си възстановяването на Украйна и ще служи като временно мостово решение, докато станат налични по-дългосрочни мерки на ЕС. Средствата от Фонда се използват за гарантиране на операциите на ЕИБ със собствени ресурси в Украйна, както и за предоставяне на инвестиционни грантове и лихвени субсидии. В рамките на Фонда се финансират както проекти в публичния, така и в частния сектор, с основен фокус върху общинската инфраструктура като училища и болници, транспортни мрежи, съоръжения за пречистване на вода и отпадни води, капацитет за цифрова и киберсигурност и подобрен достъп до финансиране за украинските предприемачи.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ