Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Венко Сабрутев - народен представител от ПГ на ПП-ДБ, относно провеждане на обществена поръчка с предмет "Доставка на 100 броя силови трансформатори 50 000 kVa, 110/21/(6,3) kV, 110/21/6,3 kV и 110/21-21(6,3) kV" и с прогнозна стойност 170 000 000 лв. без ДДС за нуждите на "ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР" ЕАД (ЕСО ЕАД), част от изпълнението на Подпроект 1: "Осъществяване на система за автоматизирано управление на подстанции", инвестиция С4.I4. "Цифрова трансформация на електропреносната мрежа", финансиран със средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз

09.10.2024 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН САБРУТЕВ,

Във връзка с поставените от Вас въпроси относно провеждане на обществена поръчка с предмет "Доставка на 100 броя силови трансформатори 50 000 kVa, 110/21/(6,3) kV, 110/21/6,3 kV и 110/21-21(6,3) kV" и с прогнозна стойност 170 000 000 лв. без ДДС за нуждите на "ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР" ЕАД (ЕСО ЕАД), част от изпълнението на Подпроект 1: "Осъществяване на система за автоматизирано управление на подстанции", инвестиция С4.I4. "Цифрова трансформация на електропреносната мрежа", моля да бъде взето предвид, че ангажиментите на дирекция „Национален фонд“ в Министерството на финансите във връзка с поддържането на ефективна и стабилна система за добро финансово управление и усвояване на средствата от фондовете, програмите, механизмите и инструментите на Европейския съюз, са обвързани със специфичната й функционална компетентност по управлението и контрола на средствата от Европейския съюз, утвърдена с Устройствения правилник на Министерството на финансите.

Поставените от Вас въпроси касаят инвестиция по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), по отношение на който инструмент, дирекция „Национален фонд“ изпълнява функциите на Координиращо звено на национално равнище. Правомощията на дирекцията са нормативно посочени в чл. 5, ал. 3 от Постановление № 157 на МС от 7.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции, и се изпълняват в съответствие с одобрената Система за управление и контрол на Плана за възстановяване и устойчивост (СУКПВУ), достъпна на страницата на Министерството на финансите (https://www.minfin.bg/bg/1573).

Като се отчита многообразието на секторни политики, които се обезпечават чрез инвестиции от ПВУ и изискват наличието на специфична експертиза за осъществяване на ефективно наблюдение и контрол, Постановление № 157 на МС от 7.07.2022 г., респ. СУКПВУ дефинира активно участие на ресорно министерство в качеството му на Структура за наблюдение, което да съдейства на Координиращото звено. По отношение на инвестиция С4.I4. "Цифрова трансформация на електропреносната мрежа" като Структура за наблюдение е определено Министерството на енергетиката, което е носител на специфична секторна компетенция и експертиза и в съответствие с изискванията проследява изпълнението на етапите и целите на инвестицията.

Относно конкретно поставените от Вас въпроси Ви информирам за следното:

  1. Потърсена ли е административна отговорност и наложени ли са санкции на длъжностните лица, които са допуснали поредица от грешки в документациите на две от обществените поръчки с горепосочения предмет - действие, което е довело до отлагане във времето на възлагането на поръчката, както и до почти двукратно увеличение на прогнозната стойност, а именно - от 100 000 000 лв. бюджетът е увеличен на 170 000 000 лв.?

Министерството на финансите не разполага с информация за допуснатите грешки в документациите за обществени поръчки, които са довели до прекратяване и повторно обявяване на цитираните от Вас процедури, както и дали допуснатите грешки в документациите за обществени поръчки са оценени от възложителя – ЕСО ЕАД или компетентни органи като нарушения, за които е следвало да се търси административно-наказателна отговорност от длъжностните лица, които са ги допуснали. Извън компетентността и правомощията на дирекция „Национален фонд“ като административното звено в Министерството на финансите е да установява нарушения и налага административно-наказателни санкции. В резултат на осъществени проверки и контролни дейности съгласно СУКПВУ се отправят към крайните получатели на средства по ПВУ препоръки за отстраняване на пропуски и несъответствия с изискванията по одобрената инвестиция и приложимата нормативна рамка, и по-конкретно ЗОП и ППЗОП във връзка с възлагането на обществени поръчки. Осъществените проверки установяват евентуални данни за допуснати от крайните получатели – възложители на обществени поръчки, нарушения на правилата на ЗОП и ППЗОП, във връзка, с което се инициира извършване на финансова инспекция от Агенцията за държавна финансова инспекция. При установяване в резултат на извършени проверки или получаване от външни източници на данни (сигнали) за евентуално осъществена измама, корупция или конфликт на интереси във връзка с изпълнение на инвестиция по ПВУ, информацията се процедира за проверка и произнасяне по компетентност към Прокуратурата на Република България, Европейската прокуратура и Комисията за противодействие на корупцията.

По смисъла на СУКПВУ извършваният от дирекция „Национален фонд“ предварителен контрол на документация по планирани от крайните получатели – възложители на процедури за възлагане на обществени поръчки има превантивна функция и цели недопускане от възложителите на нарушения и отклонения от принципите на ЗОП и предприемане на навременни действия (преди обявяване на обществената поръчка) за отстраняване на такива.

  1. Какъв е предметът и какви съвместни действия са предприети от държавните органи - Министърът на финансите. Министърът на енергетиката и ECO ЕАД, страни по Оперативно споразумение СПОР-1/03.0Е2023 г., сключено в изпълнение на чл. 4а, ал. 1 във връзка с ал. 2 от Постановление №157 от 7 юли 2022 г. Намирам за необходимо текста на посоченото Споразумение да ми бъде предоставен поради обстоятелството, че в публичното пространство никъде не е налична подобна информация, касаеща инвестиция на средства и контролът по разходването им в особено голям размер от републиканския бюджет и от средства на Европейския съюз.

Оперативно споразумение СПОР-1/03.01.2023 г. е сключено за изпълнение на инвестиция C4.I4 „Цифрова трансформация на електропреносната мрежа“ от Плана за възстановяване и устойчивост с общ бюджет 611 000 000 лева (шестстотин и единадесет милиона лева) без ДДС. Министерството на финансите предоставя на ЕСО ЕАД финансиране за изпълнение на посочената инвестиция с максимален размер до 370 000 000 лв. (триста и седемдесет милиона лева) от Механизма за възстановяване и устойчивост, средствата, равняващи се на разликата между общия бюджет на инвестицията и финансирането от 370 000 000 лв., се осигуряват като собствен принос от ЕСО ЕАД. Всички права и задължения на страните са детайлно описани в оперативното споразумение от което Ви представяме копие.

  1. Колко сигнала за нередности и от кого са постъпили в Министерство на финансите по отношение на конкретната обществена поръчка на ECO ЕАД и отговорено ли е на подателите в предвидените законови срокове? Моля, да ми бъдат предоставени всички относими документи при прилагане на Системата за управление и контрол на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България (например, но не само следните приложения към Системата - Контролен лист за проверка на обществени поръчки, възложени след открита процедура по чл. 18, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки - Приложение З.1., KJI преди изплащане на финансиране по споразумение/договор с КП - бюджетна организация - Приложение 5, Отчет за постигнатия финансов и технически напредък при изпълнението на финансиран от Г1ВУ проект/инвестиция - Приложение 6).

По конкретната обществена поръчка в дирекция „Национален фонд“, Министерството на финансите, не са постъпвали сигнали за нередности. Спрямо същата към настоящият момент не е осъществяван последващ контрол, тъй като крайният получател – възложител не е отчел сключен договор за възлагане на обществена поръчка с посочения предмет по инвестицията, което е отправна точка за стартиране на контролна процедура. Прилагаме контролни листове и становища от извършвания в дирекция „Национален фонд“ предварителен контрол на обществени поръчки с предмет „Доставка на силови трансформатори 50 000 kVA, 110/21/(6,3) кV, 110/21/6,3 kV и 110/21-21/(6,3) кV“.

  1. Какви конкретни действия са предприети от Дирекция „Национален фонд" в изпълнение на ангажиментите си за изготвяне и прилагане на процедури и мерки за предотвратяване, установяване и коригиране на измами, корупция и конфликти на интереси при изпълнение на ПВУ за гарантиране финансовите интереси на ЕС по отношение на подадените сигнали за нередности по конкретната обществена поръчка на ECO ЕАД?

По конкретната обществена поръчка не са подавани сигнали за нередности и не е възниквала необходимост от предприемане на конкретни действия от Дирекция „Национален фонд" в изпълнение на ангажиментите за изготвяне и прилагане на процедури и мерки за предотвратяване, установяване и коригиране на измами, корупция и конфликти на интереси при изпълнение на ПВУ за гарантиране финансовите интереси на ЕС съгласно СУКПВУ.

По конкретната обществена поръчка е извършван предварителен контрол и към възложителя са отправени препоръки за корекции на проектите на документи. Предварителният контрол, извършван от Координиращото звено по ПВУ има за цел да установи несъответствията на проверяваните документи със ЗОП и да направи препоръки за тяхното отстраняване като контролни листове и становища от извършвания в дирекция „Национален фонд“ предварителен контрол, упоменати в т. 3, са приложени.

  1. Предвид факта, че обществена поръчка с посочения предмет за пръв път е обявена през септември 2022 г., а към настоящия момент същата не е възложена, какви мерки са предприети от ECO ЕАД за компенсация на липсата на въведен САУП - Система за автоматизирано управление на подстанция в подстанции на ECO ЕАД, които да способстват за адекватно дистанционно управление на процесите в енергийната система на страната?

В контекста на изпълнение на проект C4I4 и информацията от финансово-техническото изпълнение на инвестицията в проектния фиш, послужил за основа за водене на преговори с Европейската комисия преди одобрение на НВУ на България дружеството краен получател – „ЕСО“ ЕАД е посочило поетапно сключване на договори, резултат от обществени поръчки, необходими за изпълнение на инвестицията. Показатели и график за мониторинг и изпълнение на етапите и целите по ПВУ са публикувани и утвърдени в Приложение към Решение за изпълнение на Съвета за изменение на Решение за изпълнение от 4 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България, приложено, в което може да се проследи изискването на Комисията по отношение изпълнението на етапите и целите. В тази връзка е постигнато общо разбиране между Европейската комисия и държавата членка, че не всички договори, необходими за изпълнението на инвестицията ще бъдат отчетени в рамките на етап 85 от Плана, който е вече отчетен като част от второ искане за плащане. Посочената процедура и свързаната с нея доставка ще бъде елемент от отчетността по изпълнението на цел 86 от ПВУ, чийто срок е до 31.12.2024 година.

Относно конкретните мерки, предприети от ECO ЕАД за компенсация на липсата на въведен САУП - Система за автоматизирано управление на подстанция в подстанции на ECO ЕАД и забавянето, идентифицирано от Вас, което твърдите че води до липса на адекватно дистанционно управление на процесите в енергийната система на страната, не разполагаме с информация на този етап. Последното касае специфична техническа оценка и експертиза, която считаме че следва да се предостави от ЕСО ЕАД или от Министерство на енергетиката.

  1. Какви са реализираните загуби и пропуснати ползи при отчитането на преноса на електроенергия в енергийната система на страната?

Правомощията и функциите на Министерството на финансите в качеството му на „координиращо звено“ по НПВУ са изброени изчерпателно в чл. 5, ал. 2 от Постановление № 157 на Министерския съвет на Република България от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции като поставения въпрос излиза извън функционалните компетентности на дирекция „Национален фонд“ в Министерство на финансите.

Собственик на капитала на Електроенергийния системен оператор ЕАД е Български енергиен холдинг ЕАД, едноличен собственик на капитала на който е Българската държава чрез Министерство на енергетиката. Министерството на финансите в качеството си на Координиращо звено по ПВУ не разполага с функционална компетентност да следи, да предоставя информация, както и да проследява отчитането на преноса на енергия в енергийната система на страната.

  1. Кой е отговорен и защо е допуснато публикуване на невярна и заблуждаваща информация в публичното пространство по отношение отчета за изпълнение на дейностите по Инвестиция C4.I4 "Дигитална трансформация и развитие на информационните системи и системите реално време на ECO ЕАД в условията на нисковъглеродна икономика" - част от Плана за възстановяване и устойчивост на Р България (НПВУ), стълб Зелена България, мярка Нисковъглеродна икономика?

Съгласно чл. 34 от Регламент 2021/241 на Европейската парламент и Съвета от 12 февруари 2021 г. за Създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, получателите на финансиране от Съюза посочват неговия произход и осигуряват видимост на финансирането от Съюза, включително ако е необходимо чрез поставяне на емблемата и на подходящо указание за финансирането, например „финансирано от Европейския съюз – NextGenerationEU“, по-специално когато популяризират действията и резултатите от тях, като предоставят последователна, ефективна и пропорционална целева информация на различни видове публика, включително медиите и общественост. Изискванията за публичност, залегнали в Регламента, са включени в чл. 46 от подписаното между Министерството на финансите, Министерството на енергетиката и ЕСО ЕАД оперативно споразумение за осигуряване на финансиране по инвестицията, но те са изцяло в отговорността на крайния получател.

Етап 85  е докладван от Министерството на финансите пред службите на Европейската комисия като изпълнен и съответства на наличната информация в публичния модул на ИСУН (https://2020.eufunds.bg/bg/0/0/MilestonePayments?milestonePaymentId=R9Isezxt5VnPzwMRNSZTxQ%3D%3D&showRes=True&page=%2B9feukjpWJqQvCXzCjt54w%3D%3D), както и на предварителната оценка на екипа на Европейската комисия, тъй като във второто писмо за несъответствия в изпълнението на второ искане за плащане (second observation letter) липсват въпроси по отношение на изпълнението на етап 85. 

 

ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация