ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ПЕТЪР ПЕТРОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР“
18.12.2015 г.
Относно: Въпроси, свързани с промени в системата на предоставяне на ваучери за храна
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПЕТРОВ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 554-06-1631 от 04.12.2015 г., във връзка с постъпилите в Народното събрание въпроси от народния представител Петър Петров, относно проблеми с ваучерите за храна, Ви уведомяваме за следното:
По въпрос 1 - Какво е становището на екипа на Министерство на финансите и обмисля ли се вариант за увеличаване или пълно премахване на квотите за отпечатване на ваучерите за храна по примера на други страни членки на ЕС?
Системата за ваучери за храна е подробно регламентирана в Наредба № 7 от 09.07.2003 г. от 9 юли 2003 г. за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване на дейност като оператор (Наредба №7), която почива на изричната законова делегация на чл. 209, ал. 6 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО). Понастоящем съществуването на квотна система е регламентирано съгласно изричната разпоредба на чл. 209, ал. 7 от ЗКПО. Съгласно тази разпоредба общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна се утвърждава със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година. За 2016 г. тя намира своето отражение в чл. 56 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2016 г. (Обн. ДВ. бр. 96 от 9.12.2015 г.), съгласно който общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна за 2016 г. е увеличена с 20 млн. лв. спрямо тази за 2015 г. и е определена в размер от 260 млн. лв.
Една от функциите на квотната система произтича от необходимостта така предоставените данъчни и осигурителни облекчения да бъдат с измерим ефект върху фискалните приходи в държавния бюджет, т.е. размерът на квотата е съобразен с параметрите на държавния бюджет и служи за база при определяне на размера на загубата от данъчни приходи при съставяне на бюджета, която се формира от прилагане на данъчните облекчения. На този етап съществуването на обща квота, освен че е резултат от изрично предвидена законова делегация, представлява и единственият адекватен механизъм за контролиране на косвените разходи (загуби) за държавния бюджет. Тя прави предвидим максималния размер на загубите за бюджета от непостъпване на преки данъци и осигуровки по системата за ваучери за храна, което е от особено значение при провеждане на стриктна фискална и бюджетна политика, като елемент на доброто управление на публичните финанси.
Отпадането на общата годишна квота би довело до невъзможност да бъде изготвена предварителна оценка на данъчните разходи свързани с данъчното облекчение, предоставено под формата на ваучери за храна, което ще се отрази върху държавния бюджет за съответната финансова година. Едновременно с това, отпадането на общата годишна квота освен, че не би позволило да се определя точно максималния размер на очакваните загуби за бюджета от ползване на облекченията, ще доведе и до по-голям размер на тези загуби за държавния бюджет от тези до момента.
Премахване на квотния принцип би довело и до неясни механизми за разпределение и оползотворяването на предоставените ваучери за храна. Към настоящия момент квотният принцип прецизира с конкретно посочени параметри лицата, ползватели на ваучерната система, издателите на ваучери и дружествата, доставчици на услугите срещу ваучери за храна.
С оглед на гореизложеното може да се подчертае, че необходимостта от определянето на обща годишна квота за предоставяне на ваучерите за храна произтича главно от:
1. необходимостта за измерим ефект върху фискалните приходи в държавния бюджет;
2. квотата представлява ефективен механизъм за контролиране на данъчните разходи за държавния бюджет;
3. намиране на баланс между търсения социален ефект и ефекта за бюджета;
4. данъчното облекчение не цели намаляване на ефективната данъчна и осигурителна тежест на работодателите, а цели подпомагане от страна на държавата на социалната ангажираност на работодателя.
По въпрос 2 - Каква е концепцията за преминаване от ваучери на хартиен към иновативни решения, като изцяло електронни ваучери?
Ваучерите за храна са регламентирани в разпоредбата на § 1, т. 36 от допълнителните разпоредби на ЗКПО, съгласно която са вид книжа за замяна, предоставени чрез работодателя на работниците и служителите, включително на тези по договори за управление, които се използват като разплащателно средство в ресторанти, заведения за бързо обслужване и обекти за търговия с храни съгласно сключен договор за обслужване с оператор. Съгласно чл. 209, ал. 6 от ЗКПО редът за отпечатване на ваучери, броят на издаваните ваучери, условията за организирането и контролът върху осъществяването на дейност като оператор се определят с Наредба № 7. В своите разпоредби действащата Наредба № 7 предвижда всеки ваучер за храна да бъде отпечатван, като същият следва да съдържа задължителни реквизити, да се използва, да се осребрява и съхранява по определен ред.
Във връзка с това, Наредба № 7 стриктно регламентира реда за отпечатване, издаване, ползване и връщане на ваучерите за храна, както и начинът на разплащане между операторите и работодателите. Предвид това разпоредбите на ЗКПО и Наредба № 7 не съдържат нормативна възможност ваучерите за храна да бъдат издавани на електронен носител.
Системата на ваучери за храна действа в редица страни-членки на Европейския съюз, като моделът има ограничен на брой разновидности, адаптирани към местните социални и финансови политики, но принципът, който се запазва за всички е комбинация от данъчни и/или осигурителни преференции и лимитиране на тези преференции като размер, месечен/дневен, видове ваучери за храна и други.
В връзка с възможността за издаването на ваучер за храна на електронен носител е постъпвало в Министерството на финансите предложение от страна на един от операторите на ваучери за храна. На проведена среща в Министерство на финансите, на която са присъствали оператори на ваучери за храна, в това число и председателя на „Асоциация на операторите на ваучери за храна в България" (АОВХ) е обсъден и този въпрос. В хода на дискусията за възможността за преминаване от ваучери на хартиен към ваучери за храна на електронен носител, е изразено становище от страна на председателя на АОВХ, съгласно което подобно предложение не се подкрепя от всички оператори на ваучери за храна, членуващи в АОВХ. Поради тази причина Министерството на финансите не е предприело по-нататъшни действия за обсъждане на направеното предложение.
Едновременно с това, при обсъждането на подобна възможност е необходимо да се има предвид следното:
Издаването на ваучери за храна на електронен носител води след себе си установяване на ред и начин за възможното осъществяване, така също и покриване на редица изисквания например за електронни платежни услуги, ПОС терминални устройства и други. Това от своя страна би наложило при практическата реализация на такъв идеен проект да бъде разработена цялостна методология, практически указания и съответно ресурсно обезпечаване. Явява се необходимостта от съгласувателни процедури със засегнати страни, преподписване на договорите между оператор на ваучери за храна, работодатели и доставчици за преминаване към система по внедряване на електронни ваучери за храна.
Основен проблем, който би възникнал е и липсата, засега, на ПОС терминални устройства в малките търговски обекти в отдалечени и слабо населени райони, което ще доведе до затруднение и невъзможност за практическото приложение на подобен идеен проект.
Подобен предложение следва да бъде широко дискутирано, да се даде възможност за предоставяне на идейни проекти от страна на всички засегнати страни в процеса на въвеждане на електронна система за внедряването на електронни ваучери за храна.
Всеки предложен идеен проект следва да бъде цялостно разработен, като едновременно с това бъде придружен с обосновка на същността на проекта, в т.ч. възможности за осъществяване на контрол на издадените ваучери за храна на електронен носител, видове електронни ваучери, мотиви, оценка на въздействие върху всички засегнати страни, отрицателни страни на проекта, визия за необходимия преходен период за операторите на ваучери за храна, за преминаването им към електронна система на ваучери за храна, необходимите промени в нормативните актове (законови и подзаконови нормативни актове) и други.
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ :
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ