ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТНОСНО: ПРОВЕРКА ОТ СТРАНА НА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ НА БЪЛГАРСКИ ФИЗИЧЕСКИ И ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА КАТО ПОЛЗВАТЕЛИ НА АВТОМОБИЛИ ОТ ВИСОК ЦЕНОВИ КЛАС
06.11.2017 г.
ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „ОБЕДИНЕНИ ПАТРИОТИ“
Относно: Проверка от страна на Национална агенция за приходите на български физически и юридически лица като ползватели на автомобили от висок ценови клас
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АЛЕКСАНДРОВ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 754-06-720 / 26.10.2017 г., относно проверка от страна на Национална агенция за приходите на български физически и юридически лица като ползватели на автомобили от висок ценови клас, Ви информирам за следното:
Националната агенция за приходите (НАП) е възложила проверки на две немски дружества Eurolink D GmbH и Eurolink e. K. Inh Evgenia Nikova във връзка с осъществявана от лицата дейност на територията на Р България по отдаване под наем и продажба на луксозни автомобили с чужда регистрация на физически и юридически лица. Към настоящия момент проверките не са приключили.
В хода на контролните производства са предприети следните действия: извършени са служебни проверки по данни от информационните масиви на НАП за декларираните доставки на стоки и услуги от посочените германски дружества към български регистрирани по ЗДДС лица (чрез системата VIES); анализ на данни за наличие на молби за административно сътрудничество; анализ на извършените от органите по приходи проверки на български физически лица, управлявали автомобили от висок ценови клас с немска регистрация. За целта са подбрани за преглед лица от списъци, предоставени от Главна дирекция „Национална полиция“, съставени при извършени от тях проверки, в хода на които е идентифициран собственик на моторно превозно средство (МПС) с наименование Eurolink.
При преглед на събираните при проверките документи се установи наличието на договори за отдаване под наем на автомобили с немска регистрация, сключвани предимно през 2013 г. и 2014 г., по които получатели са български юридически лица. Същите преотдават или преупълномощават трети лица (юридически или физически лица) да управляват автомобилите. Този тип договори обикновено са сключвани за срок от 1 година, като изрично е заложена клауза, че срокът се подновява за следващата една година, ако не са предприети действия от някоя от страните за прекратяване. Изрично в тези договори е посочено мястото на връщане на автомобила – адрес на територията на гр. София. В случаите, в които за предаването на автомобилите от наемодателя на наемателя е съставен приемо-предавателен протокол, за място на предаване е посочен адрес в гр. София.
Вторият вид услуга е упълномощаване на български физически лица да управляват в страната и чужбина автомобили, собственост на германските дружества, да преупълномощават трети лица със същите права, както и да определят условията и цената при продажба на автомобила.
Предприети са действия за установяване на места, където чуждестранните лица са извършвали стопанската дейност в страната. Направени са посещения на всички станали известни адреси, на които има данни и се предполага, че са свързани с дейността на германските фирми в страната. На тези адреси не са установени лица, свързани с проверяваните фирми, както и не е било възможно да се съберат писмени доказателства, че помещенията са се ползвали за офиси на тези фирми.
Във връзка с проверките на Eurolink D GmbH и Eurolink e. K. Inh Evgenia Nikova са инициирани 162 насрещни проверки на лица, ползвали автомобили на фирмите, от които към настоящия
В хода на приключилите насрещни проверки са констатирани факти и обстоятелства за определяне на задължения за данък при източника върху реализираните доходи от чуждестранните юридически лица по чл. 195 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) за периода 01.01.2012 г. - 31.12.2016 г. Извършени са служебни проверки, при които е констатирано, че няма данни за подадени декларации по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за удържан и внесен данък при източника по чл. 195 от ЗКПО във връзка с реализирани доходи от двете дружества.
Изготвени са 45 доклада с предложения за иницииране на селекция по отношение на български юридически лица, които са сключили договори за наем на коли от висок ценови клас. Предложено е да се извърши проверка дали получените услугите са предназначени за дейности, различни от икономическата дейност на лицата; ползван ли е данъчен кредит за поддръжка и гориво за МПС; използвани ли са автомобилите за лични нужди на собственика и работниците; начислен ли е данък върху добавената стойност; да се установи дали има скрито разпределение на печалбата по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗКПО и установяване на задължение за подаване на декларации по чл.201 от ЗКПО. В резултат на тези действия са възложени 3 ревизии и 34 проверки за установяване на факти и обстоятелства.
Във връзка с чл. 7 от Регламент (ЕС) 904/2010 на 09.06.2017 г. са изпратени 2 молби за административно сътрудничество до Германия относно Eurolink D GmbH и Eurolink e. K. Inh Evgenia Nikova, в които са формулирани въпроси на база на констатираните факти и обстоятелства, като основните акценти са следните: „Получатели на стоки и услуги са много широк кръг задължени лица в нашата страна. При някои производства се изяснява, че посредници - официални и неофициални, сключват договори от името на немските търговци на територията на България за наем/продажба на автомобили с чужда регистрация. Избягват се разпоредбите относно регистрацията на МПС, въпреки продължителния период на ползването им в страната. Съществуват подозрения, че реално дейността се извършва в България, макар формално да се ползват немските търговци“.
Към настоящия момент все още не са получени отговори на молбите за административно сътрудничество от немската приходната администрация. В изпълнение на утвърдените процедури, от страна на нашата администрация са отправени две напомнителни писма, последното от които е с дата 02.10.2017 г.