ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТНОСНО: ИНФОРМАЦИЯ ЗА РАЗПРЕДЕЛЕНИТЕ 2,7 МЛРД. ЛВ. ОТ БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК ЗА 2018 Г. ЗА ЗНАЧИМИ ОБЩЕСТВЕНИ ПРОЕКТИ
28.01.2019 г.
ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГЕОРГИ ГЬОКОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“
Относно: Информация за разпределените 2,7 млрд. лв. от бюджетния излишък за 2018 г. за значими обществени проекти
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЬОКОВ,
Във връзка с поставения въпрос относно разпределение на 2.7 млрд лв. от бюджетния излишък за 2018 г. за значими обществени проекти, Ви предоставяме следната информация:
В становището на Министерството на финансите в отговор на Вашето запитване с изх. № 954-06-8 от 11.01.2019 г. сме приложили справка за извършените промени на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините през 2018 г.за сметка на централния бюджет и бюджетите на Министерството на образованието и науката, Министерството на младежта и спорта и Министерството на културата. Разпределението на допълнително осигурените средства е показано в общ размер, в т. ч. по области и общини.
В становището е посочено и разпределението на допълнителните средства по региони, както и мотивите, които са били водещи за конкретното разпределение по общини. Голямата част от средствата са предоставени за развитие на транспортната местна инфраструктура, която е важна както за икономическото развитие на общините, така и за подобряването на условията за живот на жителите от населеното място. Освен това са предоставени средства и за финансиране на доизграждане и ремонт на училища, изграждане на ВиК мрежа и спортна инфраструктура, ремонт и възстановяване на централната градска част на някои населени места.
През 2018 г. са предоставени на Българската православна църква допълнително средства в размер на 4 350,3 хил. лв., разпределени по дейности и храмове, както следва:
- за ремонтни дейности ремонт на покрива на Катедрален храм „Успение Богородично“, гр. Варна – 200,0 хил лв.;
- довършителни и строителни дейности на храм „Всех Святих“, гр. Русе – 158,0 хил. лв.;
- за довършването на новостроящия се храм „Св. Св. Онуфрий, Дамаскин и всех мучеников Габровских“ в гр. Габрово, кв. Младост – 315,0 хил. лв.;
- за довършването на новостроящия се катедрален храм „Св. св. Кирил и Методий“ в гр. Ловеч – 200,0 хил. лв.;
- за довършването на новостроящия се храм „Св. Николай Чудотворец“ в гр. Бургас, кв. Меден рудник – 500,0 хил. лв.;
- за основен ремонт на сградата на Пловдивската духовна семинария „Св. св. Кирил и Методий“ гр. Пловдив – 600,0 хил. лв.;
- за ремонтно-възстановителни дейности в църква „Св. Успение Богородично“, с. Драговищица, общ. Кюстендил – 300,0 хил. лв.;
- за основен ремонт на Епархийската библиотека на Великотърновската света митрополия – 1 577,3 хил. лв.;
- за ремонтно-възстановителни дейности на храм „Св. Петка“ гр. Русе – 500,0 хил. лв.
Конкретно, на общините от област Стара Загора са предоставени допълнителни средства в размер на 8 904,3 хил. лв., в т.ч. по ПМС № 165/7.8.2018 г. – 1140,0 хил. лв. и по ПМС №315/19.12.2018 г. – 7 764,3 хил. лв., като разпределението на сумите по двете постановления по общини е както следва: Братя Даскалови – 400,0 хил. лв.; Гурково 964,3 хил. лв.; Казанлък – 2 200,0 хил. лв.; Мъглиж – 1 100,0 хил. лв.; Николаево – 240,0 хил. лв.; Павел баня – 600,0 хил. лв. и Стара Загора – 3 400,0 хил. лв.
Основно допълнителните средства за изброените общини от област Стара Загора са предоставени за транспортна инфраструктура - ремонт и рехабилитация на улична мрежа в редица населени места, общински пътища и благоустройствени дейности.
Допълнителни средства не са получили общините Гълъбово, Опан и Раднево. От община Чирпан през 2018 г. няма постъпило искане в Министерството на финансите. Община Гълъбово отчита за 2017 г. данъчни приходи с постоянен характер на жител с 30 на сто повече от средните постъпления за страната. Относителният дял за 2017 г.. на приходите (без помощите, даренията и другите безвъзмездно получени суми от чужбина) към общите постъпления за община Гълъбово е 57,0 %, община Раднево 53,1 % и за община Опан – 43,1% при средно за страната - 38,4%. Цитираните данни са показателни, че трите общини биха могли със собствени средства да финансират обекти от местно значение.
По принцип, при определянето на размера на допълнителните средства от съществено значение са възможностите на държавния бюджет да осигури ресурс за финансиране на нови обекти и дейности. Безпорно не е възможно да бъдат финансово осигурени всички искания, които първостепенните разпоредители с бюджет представят в Министерството на финансите. Така например, през 2018 г. само от общините са постъпили искания за допълнителни трансфери за над 500 млн. лв. Това обстоятелство налага извършване на оценка на исканията и приоритизиране на включените в тях обекти и дейности. Освен това, при определянето на общините, които ще бъдат подпомогнати е отчетено влиянието на фактори като икономическото развитие на районите и финансовото състояние на общините.
В заключение, искаме отново да обърнем внимание, че допълнителните разходи и трансфери през 2018 г. са осигурени в рамките на одобрените разходи и трансфери със Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г. и при стриктно спазване на предвидените бюджетни ограничители със Закона за публичните финанси.
МИНИСТЪР:
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ