Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТНОСНО: ПРОБЛЕМИ С ВЪВЕЖДАНЕ В ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ПРОЕКТ „НАДГРАЖДАНЕ НА ОСНОВНИТЕ СИСТЕМИ НА АГЕНЦИЯ „МИТНИЦИ“ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ И УСЛУГИ КЪМ ВЪНШНИ СИСТЕМИ - БИМИС 2020“

25.02.2019 г.

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ Г-Н ИВАН ИВАНОВ И Г-Н ДИМИТЪР ДАНЧЕВ-НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ОТ ПГ „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“

Относно: Проблеми с въвеждане в експлоатация на проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020“

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ИВАНОВ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДАНЧЕВ,

Въвеждането на Митническа информационна система за внасяне (МИСВ) представлява част от дейност 2 по проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020 (фаза 1)“, съгласно Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Добро управление“.

С внедряването на Системата на 7 януари 2019 г. завърши преходният период по отношение използване на данните за митнически декларации за внасяне, за случаите, когато съответните електронни системи все още не са в реална експлоатация. Въвеждането на тези нови системи e част от единната програма на Европейския съюз за унифициране на митническите процедури, чиято финална фаза ще доведе до единен европейски портал за подаване на митнически документи. С въвеждането на Митническа информационна система за внасяне се унифицира на европейско ниво набора от данни, които икономическите оператори подават към митническите администрации.

По силата на европейско законодателство и Митническия кодекс на ЕС се регламентира връзката между отделните митнически администрации, като ги задължават да  комуникират с гражданите и бизнеса в безхартиена среда, т.е. посредством информационни системи. Въз основа на тях процесите ще бъдат електронизирани, както и ще продължи процесът по трансформиране на митническата администрация в цифрова администрация, чрез последващо развитие и въвеждане на Институционална архитектура на Агенция „Митници“ и реализиране на съюзните и национални функционални изисквания към БИМИС.

При изискването за безхартиена комуникация ролята на „Български пощи“ ЕАД става още по-значима, тъй като в този процес националният пощенски оператор се явява не само доставчик, но и косвен митнически представител. т.е. гражданите имат възможност да упълномощят „Български пощи“ да подадат от тяхно име митническа декларация за внасяне, да преведат към бюджета дължимите мита и ДДС и да доставят пратката до районния пощенски клон по адрес на клиента. Естествено, гражданите могат да изберат и друг митнически представител или да се представляват пред Агениция „Митници“ сами, което означава задължение да подадат електронна митническа декларация.

И в отговор на конкретния въпрос за затруднения при освобождаването на пощенски пратки след въвеждане на Митническата информационна система за внасяне искам да ви уверя, че проблем в работоспособността на системата на АМ не е имало. По информация от „Български пощи“ ЕАД е имало известно забавяне в обработката на пощенски пратки, подлежащи на митническо оформяне. Причината е в липсата на рутина на пощенските служители, които в периода 2016-2018 г. са попълвали декларации на хартия, а от 7 януари 2019 г. подават декларации в електронен формат. Основното затруднение на пощенските служители е така нареченото „тарифиране“, изразяващо се в избора на  правилния код от Комбинираната номенклатура на стоките. Кодът се явява основен и задължителен елемент при попълване на всяка митническа декларация. Въпреки, че Агенция „Митници“ няма ангажимент за обучение на икономическите оператори, в периода преди внедряване на митническата система Агенция „Митници“ и „Български пощи“ са били в непрекъсната комуникация за минимизиране на затрудненията. „Български пощи“  и  другите икономически оператори са участвали от 26 октомври 2018 г. до 16 ноември 2018 г. в тестването на системата. След въвеждането й в реална експлоатация, на 8 януари 2019 г. има успешно подадени декларации от „Български пощи“ ЕАД и към момента икономическият оператор е сред първите пет, подаващи най-голям брой декларации за внасяне.

 

 

МИНИСТЪР: ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация