Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Красимир Янков – народен представител от ПГ „БСП за България“, относно разходваните финансови средства с постановления, решения и разпореждания на Министерския съвет извън утвърдените в законите за държавния бюджет на Република

07.07.2020 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЯНКОВ,

В отговор на Ваше запитване с изх. № 054-06-702 от 01.07.2020 г. Ви предоставям следната информация:

При изпълнение на своите отговорности Министерството на финансите съблюдава стриктно законодателството на Република България, като неотклонно спазва принципите, залегнали в Закона за публичните финанси (ЗПФ), включително и за спазване на приложимото законодателство при изпълнението на държавния бюджет. Съгласно действащото законодателство финансирането на разходите по държавния бюджет за посочените години е до размера на одобрените от Народното събрание разходи със Закона за държавния бюджет за съответната година, тъй като няма законово установена норма, която да дава право на Министерския съвет да може да разходва средства с постановления, решения и разпореждания, извън утвърдения в Закона за държавния бюджет за съответната година размер на разходите по държавния бюджет. На следната таблица са представени отчетените разходи по държавния бюджет за периода 2017-2019 г.

ДЪРЖАВЕН БЮДЖЕТ
( млн. лв.)

ЗДБРБ

ОТЧЕТ

РАЗЛИКА

 
 

 РАЗХОДИ - 2017

11 092,1

10 295,9

-796,2

 

 РАЗХОДИ - 2018

11 923,3

11 699,8

-223,5

 

 РАЗХОДИ - 2019

15 156,3

14 477,6

-678,7

 

От таблицата е видно, че за нито една от годините, посочени във Вашия въпрос, не е налице надвишаване на утвърдените от Народното събрание със закона за държавния бюджет за съответната година разходи, което означава, че няма извършени разходи извън утвърдените по закон. В този смисъл твърдения за разходвани средства извън утвърдените в Закона за държавния бюджет за посочените години не са коректни.

Бих искал да отбележа също, че съгласно чл. 26, ал. 6 на ЗПФ преизпълнението на приходите по държавния бюджет за текущата бюджетна година не може да служи като източник за допълнителни разходи, освен в предвидените в закона случаи, а допълнителни разходи и/или трансфери за сметка на преизпълнението на данъчните приходи по държавния бюджет може да бъдат одобрени единствено с решение на Народното събрание, по предложение на Министерския съвет (чл. 26, ал. 10 на ЗПФ). Това правило стриктно се спазва и няма акт на правителството, с който да са одобрени допълнителни разходи за сметка на преизпълнение на приходите както за периода 2017-2020 г., така и за предходните години след влизането на ЗПФ в сила. Това на практика означава, че преизпълнението на приходите по държавния бюджет се отразява в подобрение на бюджетното салдо, а не се използва за финансиране на допълнителни разходи.

М И Н И С Т Ъ Р:

                          ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация