Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Бонка Василева и Стоян Михалев - народни представители от ПГ "Демократична България", относно постъпления по бюджета на Министерството на културата в изпълнение на § 32 от преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗХ

14.09.2021 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ВАСИЛЕВА,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИХАЛЕВ,

В отговор на поставените от Вас въпроси относно какъв е размерът на средствата, постъпили по бюджета на Министерството на културата за 2017 г., 2018 г. и 2019 г. в изпълнение на § 32 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ДВ, бр. 1 от 3.01.2014 г., в сила от 1.01.2014 г.) и размерът на постъпленията по бюджета на Министерството на културата за 2020 г. в изпълнение на чл. 14 от Закона за хазарта (ДВ, бр. 69 от 4.08.2020 г.), Ви предоставяме следната информация:

В § 32 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ДВ, бр. 1 от 3.01.2014 г., в сила от 1.01.2014 г.) е предвидено в бюджета на Министерството на културата ежегодно да се превежда целева субсидия за Национален фонд „Култура“ в размер на 10 на сто от внесената през предходната година държавна такса по чл. 30, ал. 3 и променливата част по ал. 4.

В чл. 2 на Закона за публичните финанси (ЗПФ) е посочено, че с друг закон не може да се създава уредба на материята – предмет на този закон, която се отклонява от принципите и правилата, определени със ЗПФ. Предвид установената със ЗПФ (обн., ДВ, бр. 15 от 15.02.2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) уредба за съставянето, приемането и изпълнението на държавния бюджет, считаме, че не следва с разпоредби на Закона за хазарта да се урежда осигуряване на средства по бюджета на първостепенния разпоредител с бюджет. Прилагането на § 32 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за хазарта предполага одобряването на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на културата след приемането от Народното събрание на бюджета му по показатели, области на политики/бюджетни програми, което е в противоречие със законоустановения принцип в бюджетирането, че постъпленията не са целеви и служат за покриване на плащанията (чл. 17, ал. 1 от ЗПФ), като поставят в изключително положение един разпоредител с бюджет спрямо останалите.

Във връзка с горното, разпоредбата § 32 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за хазарта не е произвела действие и по този ред не е предвиждана целева субсидия по бюджета на Министерството на културата за Национален фонд „Култура“ за 2017 г., 2018 г. и 2019 г. Също така, в текста на § 32 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за хазарта е записано „целева субсидия“, какъвто показател няма и не следва да се използва за уреждане на бюджетни взаимоотношения на разпоредител с бюджет по държавния бюджет.

С § 80 на Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ДВ, бр. 69 от 4.08.2020 г.) се отменя разпоредбата на § 32 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ДВ, бр. 1 от 2014 г.).

Като цяло законовата уредба относно Национален фонд „Култура“ (включително формирането на приходите и финансирането на дейностите) се отклонява от основните бюджетни правила, заложени в ЗПФ, вероятно в резултат на историческо стеклото се обстоятелство, че в началото Фондът е бил създаден и е функционирал като юридическо лице на извънбюджетна сметка (1999 г.). В този дух беше и разпоредбата на § 32 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за хазарта, предвиждаща целеви характер на приходи за Национален фонд „Култура“ от такси по Закона за хазарта.

Относно втория Ви въпрос за размера на постъпленията по бюджета на Министерството на културата за 2020 г. в изпълнение на чл. 14 от Закона за хазарта (ДВ, бр. 69 от 4.08.2020 г.), Ви информираме, че промените в чл. 14 от Закона за хазарта влизат в сила от 4 август 2020 г. През 2019 г., при изготвянето на Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г., разпоредбите на чл. 14 от Закона за хазарта (ДВ, бр. 69 от 4.08.2020 г.) не са съществували и в тази връзка не е утвърден трансфер от Министерството на младежта и спорта по бюджета на Министерството на културата за 2020 г. със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г.

На основание чл. 14, ал. 6 от Закона за хазарта, в изпълнение на чл. 14, ал. 3, т. 3 от Закона за хазарта, със Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. е утвърден трансфер от Министерството на младежта и спорта по бюджета на Министерството на културата за 2021 г., за дейности, финансирани от Национален фонд „Култура“, в размер на 3 412,5 хил. лв.

 

 

МИНИСТЪР:

            АСЕН ВАСИЛЕВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация