Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2025
  • МАЙ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Писмен отговор на въпрос от Николина Ангелкова - народен представител от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно изплатени от НАП държавни помощи на туристическия сектор за справяне с последиците от Ковид-19

22.02.2022 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО АНГЕЛКОВА,

Във връзка с Ваше запитване, относно изплатени от Националната агенция за приходите (НАП) държавни помощи на туристическия сектор за справяне с последиците от Ковид-19, Ви информирам следното:

На основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИППП) и Решение на Министерския съвет №947 от 18.12.2020 г., на НАП е възложена дейност по предоставяне на безвъзмездни средства на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 година.

Съгласно чл. 26б, ал. 4 от ЗМДВИППП, Националната агенция за приходите кандидатства въз основа на решение на управителния съвет за дейности по извършване на плащания към микро, малки и средни предприятия с европейски средства, като за това е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16RFOP002-2.094-0006-С01/19.01.2021 г., с Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура №BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“.

В договора е предвидена дейност за извършване на последващ контрол на крайните получатели на помощта, която е в съответствие с ангажиментите на НАП, произтичащи от чл. 26б, ал. 5 от ЗМДВИППП, а именно установяване наличието на неправомерно получени средства в хода на проверки и издаване на съответните актове за установяване на публични държавни вземания по чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. В същата разпоредба е предвидено, че неправомерно получени средства, недължимо платени и надплатени суми да бъдат възстановявани ведно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания от датата на получаване на средствата до датата на възстановяването им.

Със заповеди на изпълнителния директор са утвърдени и публикувани на страницата на НАП Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по съответните схеми за набиране на заявления за „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Условията) – 1, 2 и 3 фази. В Условията са установени критериите и изискванията, при които се отпуска помощта, както и условията и допустимите разходи, за които кандидатите получават финансиране.

Съгласно Условията и правилата на Регламент 1303/2013, НАП може да извършва проверки за удостоверяване на изпълнението на проектите. Проверките могат да бъдат административни – като проверка на документи за разходване на средствата, заложени по проекта. Крайните ползватели на помощта са задължени да осигурят директен достъп  на представители на НАП и/или други одитиращи институции, както по време на изпълнението на проекта, така и след неговото приключване, с цел извършването на проверка на място на резултатите от изпълнението на проектите. Крайните ползватели на помощта са задължени да представят необходимата информация в съответствие с т. 28 от Условията. Също така НАП може да изисква от крайните ползватели на помощта да предоставят допълнителна информация относно изразходването на помощта.        

В допълнение Ви информирам, че по трите фази общо са подпомогнати 7 009 лица със 131,66 млн. лева. В това число попадат подпомогнати лица от раздели „Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации /КИД 79/“ и „Ресторантьорство /КИД 56/“ за трите фази са общо 5 210 лица за 104,64 млн. лева.

След изтичане на срока за подаване на отчети по фаза 1 и 2 са направени 3 информационни кампании за лицата, които не са подали отчетите си. Извършена е оценка на риска и са подбрани за проверки относно изпълнение на условията за подпомагане 861 лица, получили подпомагане, като за 66 от тях проверката е поради неподаден отчет. От бранш туризъм, в т.ч. ресторантьорство, за последващ контрол са подбрани 761 лица от общо 5 140, получили подпомагане.

През 2021 г. са възстановени суми от 3 кандидати общо в размер на 14 515 лв., в т.ч. 14 067 лв. безвъзмездна финансова помощ (в т.ч.: по фаза 1 – 8 567 лв., по фаза 2 – 1 500 лв. и по фаза 3 – 4 000 лв.) и 448 лв. лихви (фаза 1).

Към първия отчетен период на 2022 г., а именно към дата 31.01.2022 г. са възстановени суми от 7 кандидати общо в размер на 55 117 лв., които на основание извършена проверка са разпределени, както следва: 49 838 лв. безвъзмездна финансова помощ предоставена по фаза 1 и 5 279 лв. лихви (в т.ч.: по фаза 1 – 5 038 лв., по фаза 2 – 94 лв. и по фаза 3 – 147 лв.).

            Актуалната ситуация относно хода на контролните действия към 14.02.2022 г. е следната:

  1. При над 100 от възложените проверки е установено, че са изпълнени всички условия за предоставяне и разходване на безвъзмездната финансова помощ.
  2. Тридесет и три лица доброволно са възстановили напълно или частично получени средства, ведно с дължимата законна лихва.
  3. Останалите проверки не са приключени към момента.

 

Относно запитването, касаещо вече платения данък следва да се има предвид, че данъчното третиране на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” за лицата, подлежащи на облагане с корпоративен данък по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), е обвързано с реда за отчитането им според счетоводното законодателство.

В случай, че правителствена помощ стане възстановима поради неспазване на условията по нея, установено при последваща проверка от НАП, подлежащите на връщане суми се отчитат като задължения, а непризнатата като приход част от финансирането се отписва. Ако задължението е по-голямо от непризнатата като текущ приход част от финансирането, разликата се отчита като друг разход (т. 3.7 от Счетоводен стандарт 20 – Отчитане на правителствените дарения и оповестяване на правителствена помощ).

Законът за корпоративното подоходно облагане не предвижда специално данъчно третиране на отчетените съобразно правилата на СС 20 счетоводни приходи и разходи.

 

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация