Писмен отговор на въпрос от Николина Ангелкова - народен представител от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно изплатени от НАП държавни помощи на туристическия сектор за справяне с последиците от Ковид-19
22.02.2022 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО АНГЕЛКОВА,
Във връзка с Ваше запитване, относно изплатени от Националната агенция за приходите (НАП) държавни помощи на туристическия сектор за справяне с последиците от Ковид-19, Ви информирам следното:
На основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИППП) и Решение на Министерския съвет №947 от 18.12.2020 г., на НАП е възложена дейност по предоставяне на безвъзмездни средства на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 година.
Съгласно чл. 26б, ал. 4 от ЗМДВИППП, Националната агенция за приходите кандидатства въз основа на решение на управителния съвет за дейности по извършване на плащания към микро, малки и средни предприятия с европейски средства, като за това е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16RFOP002-2.094-0006-С01/19.01.2021 г., с Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура №BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“.
В договора е предвидена дейност за извършване на последващ контрол на крайните получатели на помощта, която е в съответствие с ангажиментите на НАП, произтичащи от чл. 26б, ал. 5 от ЗМДВИППП, а именно установяване наличието на неправомерно получени средства в хода на проверки и издаване на съответните актове за установяване на публични държавни вземания по чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. В същата разпоредба е предвидено, че неправомерно получени средства, недължимо платени и надплатени суми да бъдат възстановявани ведно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания от датата на получаване на средствата до датата на възстановяването им.
Със заповеди на изпълнителния директор са утвърдени и публикувани на страницата на НАП Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по съответните схеми за набиране на заявления за „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Условията) – 1, 2 и 3 фази. В Условията са установени критериите и изискванията, при които се отпуска помощта, както и условията и допустимите разходи, за които кандидатите получават финансиране.
Съгласно Условията и правилата на Регламент 1303/2013, НАП може да извършва проверки за удостоверяване на изпълнението на проектите. Проверките могат да бъдат административни – като проверка на документи за разходване на средствата, заложени по проекта. Крайните ползватели на помощта са задължени да осигурят директен достъп на представители на НАП и/или други одитиращи институции, както по време на изпълнението на проекта, така и след неговото приключване, с цел извършването на проверка на място на резултатите от изпълнението на проектите. Крайните ползватели на помощта са задължени да представят необходимата информация в съответствие с т. 28 от Условията. Също така НАП може да изисква от крайните ползватели на помощта да предоставят допълнителна информация относно изразходването на помощта.
В допълнение Ви информирам, че по трите фази общо са подпомогнати 7 009 лица със 131,66 млн. лева. В това число попадат подпомогнати лица от раздели „Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации /КИД 79/“ и „Ресторантьорство /КИД 56/“ за трите фази са общо 5 210 лица за 104,64 млн. лева.
След изтичане на срока за подаване на отчети по фаза 1 и 2 са направени 3 информационни кампании за лицата, които не са подали отчетите си. Извършена е оценка на риска и са подбрани за проверки относно изпълнение на условията за подпомагане 861 лица, получили подпомагане, като за 66 от тях проверката е поради неподаден отчет. От бранш туризъм, в т.ч. ресторантьорство, за последващ контрол са подбрани 761 лица от общо 5 140, получили подпомагане.
През 2021 г. са възстановени суми от 3 кандидати общо в размер на 14 515 лв., в т.ч. 14 067 лв. безвъзмездна финансова помощ (в т.ч.: по фаза 1 – 8 567 лв., по фаза 2 – 1 500 лв. и по фаза 3 – 4 000 лв.) и 448 лв. лихви (фаза 1).
Към първия отчетен период на 2022 г., а именно към дата 31.01.2022 г. са възстановени суми от 7 кандидати общо в размер на 55 117 лв., които на основание извършена проверка са разпределени, както следва: 49 838 лв. безвъзмездна финансова помощ предоставена по фаза 1 и 5 279 лв. лихви (в т.ч.: по фаза 1 – 5 038 лв., по фаза 2 – 94 лв. и по фаза 3 – 147 лв.).
Актуалната ситуация относно хода на контролните действия към 14.02.2022 г. е следната:
- При над 100 от възложените проверки е установено, че са изпълнени всички условия за предоставяне и разходване на безвъзмездната финансова помощ.
- Тридесет и три лица доброволно са възстановили напълно или частично получени средства, ведно с дължимата законна лихва.
- Останалите проверки не са приключени към момента.
Относно запитването, касаещо вече платения данък следва да се има предвид, че данъчното третиране на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” за лицата, подлежащи на облагане с корпоративен данък по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), е обвързано с реда за отчитането им според счетоводното законодателство.
В случай, че правителствена помощ стане възстановима поради неспазване на условията по нея, установено при последваща проверка от НАП, подлежащите на връщане суми се отчитат като задължения, а непризнатата като приход част от финансирането се отписва. Ако задължението е по-голямо от непризнатата като текущ приход част от финансирането, разликата се отчита като друг разход (т. 3.7 от Счетоводен стандарт 20 – Отчитане на правителствените дарения и оповестяване на правителствена помощ).
Законът за корпоративното подоходно облагане не предвижда специално данъчно третиране на отчетените съобразно правилата на СС 20 счетоводни приходи и разходи.
АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ