Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Севим Али, Ешереф Ешереф и Фатме Рамадан - народни представители от ПГ на "Движение за права и свободи", относно прилагане на чл. 45 от Постановление № 31 на Министерския съвет от 17.03.2022 г. за изпълнението на държавния бюдж

13.04.2022 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО РАМАДАН,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АЛИ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЕШЕРЕФ,

 

В отговор на поставения въпрос относно прилагането  на  чл. 45 от ПМС № 31/2022 г. за изпълнението на държавния бюджет на РБ за 2022 г., Ви информирам следното:

С разпоредбите на чл. 45 от ПМС № 31/2022 г. се определя механизмът за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 51 от ЗДБРБ за 2022 г. в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради, публична общинска собственост, в  изпълнение на чл. 55 от ЗДБРБ за 2022 година.

С ал. 2 на чл. 45 от ПМС № 31/2022 г. са регламентирани допустимите дейности, които могат да се финансират със средства от целевия трансфер за текущи ремонти на общински пътища и на улична мрежа - изкърпване на дупки, отстраняване на единични повреди и на единични разрушения на обектите.

В изпълнение на ал. 3 на чл. 45 на ПМС 31/2022 г., с указания № ФО-3/25.03.2022 т. относно съставянето и изпълнението на бюджетите на общините и на сметките за средства от ЕС за 2022 г., министърът на финансите е определил реда за представяне от общините на предложенията за трансформация в Министерството на финансите.

При определянето на допустимите дейности са взети предвид и определенията за основен и текущ ремонт, дадени с т. 42  и т. 43 от допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията (ДР на ЗУТ) .

Съгласно т. 42 от ДР на ЗУТ основен ремонт на строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и строително-монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация.

Съгласно т. 43 от ДП на ЗУТ текущ ремонт е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се засяга конструкцията на сградата, не се извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата, не се променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях. Текущ ремонт на строеж е и подобряването и поддържането в изправност на елементите на техническата инфраструктура по чл. 64, ал. 1, при които не се променят трасето и техническите характеристики.

Въвеждането на изискване за допустими дейности е наложено от следните съображения:

В резултат на извършвани в Министерството на финансите анализи на предложения на общините за трансформиране на целева субсидия за капиталови разходи в трансфер за текущи ремонти, бяха идентифицирани редица проблеми, свързани с неправилно класифициране от страна на общините на дейности като текущи ремонти – например отстраняване на стара пътна настилка и полагане на нова (преасфалтиране), позовавайки се на разпоредбата на чл. 151, ал. 1, т. 2 от ЗУТ, съгласно която не се изисква разрешение за строеж за текущ ремонт и поддържане на елементите на техническата инфраструктура по чл. 64, ал. 1, с който не се променят трасето и техническите им характеристики. 

Поради тази причина дейности, свързани с цялостно премахване на съществуваща асфалтова настилка и замяната й с нова, не са включени в допустимите дейности за финансиране, тъй като с цялостна  замяна на асфалтовата настилка се възстановява експлоатационната годност на обектите, удължава се срокът на тяхната експлоатация, а не се извършват дейности за поддържане на тяхната изправност. С ограничителния режим се цели да се преодолее тази негативна практика и да се спазват изискванията за издаване на разрешение за строеж, когато се касае за основни ремонти.

Съгласно Единната бюджетна класификация, ежегодно утвърждавана от министъра на финансите, разходите за текущи ремонти се класифицират в издръжка на дейността и не се капитализират, съгласно методологията за отчетността.  С извършените разходи за финансиране на основните ремонти, на строителните обекти се възстановява и начислената амортизация.

Следва да се подчертае, че въведеното с чл. 45, ал. 2 на ПМС 31/2022 г. изискване за допустимост на дейностите, които могат да се финансират с трансформирана целева субсидия за капиталови разходи, определена с чл. 51 от ЗДБРБ за 2022 г., е с оглед въвеждане и спазване на унифицирано  прилагане на нормативната уредба в областта на строителството. Целта е минимизиране на рисковете за финансиране на разходи за извършване на незаконно строителство със средства от държавния бюджет, както и постигане на по-голяма ефективност и ефикасност при разходване на публични средства.

Съгласно ал. 4 на чл. 45 от ПМС №31/2022 г. министърът на финансите може да възложи на Агенцията за държавна финансова инспекция да извършва инспекции за спазване на нормативната уредба, както и да предложи извършване на проверки от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в рамките на неговите правомощия. На основание ал. 5 неправомерно усвоените средства се възстановяват по централния бюджет или се прихващат по реда на чл. 106 от Закона за публичните финанси.

 

 

 

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация