Писмен отговор на въпрос от Костадин Костадинов – народен представител от ПГ на „Възраждане“, относно изпълнението на Националния план за приемане на еврото в България и свързаната с него Комуникационна стратегия
19.12.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КОСТАДИНОВ,
Националният план за въвеждане на еврото в България е документът, въз основа на който ще се реализира оперативната работа за замяна на лева с еврото. Планът е разработен от Координационния съвет за подготовка на Република България за членство в еврозоната. В него са описани принципите, институционалната и правно-нормативната рамка за приемане на еврото, както и основните дейности, които участниците в подготовката за въвеждането на еврото – частният, публичният сектор и самите граждани – следва да извършват като част от процеса по за успешното въвеждане на еврото от 1 януари 2024 г.
В изпълнение на предвидените в Националния план за въвеждане на еврото в Република България дейности в областта на комуникациите е разработена Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната. В нея са заложени принципите и задачите на информационната и комуникационна кампания, отговорните институции, които ще изпълняват кампаниите, етапите за изпълнение на кампаниите, целевите групи, каналите за разпространение на информацията и др.
Информационната кампания ще бъде насочена към предоставяне на точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за всички практически аспекти на въвеждането на еврото, в това число за готовността на България за приемането му и за процеса по замяната на лева с евро (курс, времеви периоди, цена, отговорна институция).
За реализирането на конкретните дейности в рамките на комуникационната кампания се подготвя комуникационен план. Той ще бъде обсъден в рамките на Работна група „Комуникации“, за да може ангажираните институции да заложат своите дейности. След приемането му ще бъде направено остойностяване на отделните мерки, начините за възлагане на реализирането им, чрез които да бъдат избрани конкретните изпълнители. Kъм момента в бюджета на Министерството на финансите няма планирани средства за реализиране на информационна кампания за процеса на въвеждане на еврото в България.
В допълнение, искам да Ви информирам, че има практика Европейската комисия (ЕК) да подпомага финансово изпълнението на информационната кампания за еврото, провеждана от държавита-кандидатка за еврозоната. Точният размер на съ-финансиране от страна на ЕК ще бъде договорен след остойностяване на мерките по кампанията.
РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ