Писмен отговор на въпрос от Искрен Митев - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната", относно разпространена информация в публичното пространство, свързана с размера на максимален осигурителен доход
18.07.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИТЕВ,
В отговор на поставения въпрос относно разпространена информация в публичното пространство, свързана с размера на максимален осигурителен доход и очаквания размер на максималния осигурителен доход от 1 юли 2023 г., Ви предоставям следната информация:
Размерът на максималния осигурителен доход се определя със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година и принципно е въпрос от функционалната сфера на компетентност на министъра на труда и социалната политика, който е вносител на законопроекта. Въпросите, свързани с определянето на размера на максималния осигурителен доход са предмет на разглеждане и обсъждане от Националния съвет за тристранно сътрудничество, където в рамките на тристранния диалог се съществяват консултации и сътрудничество на национално равнище по въпросите на трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения, осигурителните отношения, както и въпросите на жизненото равнище от всички заинтересовани страни.
Независимо от горното, следва да се има предвид че съгласно § 6 от преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване максималният размер на получаваните една или повече пенсии без добавките от 1 юли 2019 г., както и от 1 юли на всяка следваща календарна година, се определя в размер на 40 на сто от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година, т.е. разпоредбата регламентира определянето на максималния размера на пенсията в съотношение на база максималния месечен размер на осигурителния доход, а не обратното.
През последните години със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година не се прилага разпоредбата на § 6, ал. 1 и 2 от преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване, с което на практика обвързването на максималния осигурителен доход и максималната пенсия в определеното законово съотношение не е прилагано, като и за 2022 г. съгласно разпоредбата на § 6 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., правилото по § 6, ал. 1 и 2 от преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване също не се прилага.
В основните допускания по Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2023-2025 г., одобрена с Решение № 268 на Министерския съвет от 2022 г. максималния месечен размер на осигурителния доход за периода 2023 – 2025 г. е на нивото на определения размер от 1 април 2022 г., а именно 3 400 лв.
Принципното становище на Министерството на финансите е в рамките на тристранния диалог и консултации на национално равнище да се постигне съгласие за приемане на механизъм за определяне на размера на максималния осигурителен доход при отчитане на референтни статистически показатели, отразяващи социално-икономическото развитие на страната, като например достигната средна работна заплата.
АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ