Писмен отговор на въпрос от Елисавета Белобрадова - народен представител от ПГ на "Демократична България", относно разликата в средствата за издръжка и единен разходен стандарт за общински ясли и за яслени групи в общински детски градини в България
26.01.2023 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО БЕЛОБРАДОВА,
Във връзка с отправен от Вас въпрос относно констатирани различия в средствата за издръжка и единен разходен стандарт за общински ясли и за яслени групи в общински детски градини през 2022 г. Ви уведомявамe следното:
Средствата за финансиране на разходите за персонал в яслените групи в детските градини се осигуряват по функция „Образование“ по стандарт за институция, стандарт за яслена и целодневна група в детска градина и училище, стандарт за дете в яслена група, като разходите за медицинския персонал се осигуряват за сметка на стандарта за яслена група към детска градина по функция „Здравеопазване“.
Средствата за финансиране на разходите за персонал в детските ясли се осигуряват по функция „Здравеопазване“ по стандарта за детска ясла.
С изменение на чл. 6, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (обн. ДВ, бр.17 от 2022 г.) – ЗМДТ, бе премахнато нормативното основание за заплащане на такси за ползване на детски ясли и детски градини. В тази връзка със Закона за държавния бюджет за 2022 г. за осигуряването на безплатни детски ясли и детски градини и поемането на издръжката на децата като държавна отговорност, считано от 01.04.2022 г., на общините са предоставени допълнително средства по нормативи за издръжка на дете в детска ясла, общинска детска градина или общинско училище, включващи и компенсиране отпадането на съответните такси по ЗМДТ, утвърдени с приетите от Министерския съвет стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели.
Съгласно чл. 71, ал. 3 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), стандартите за делегираните от държавата дейности се разработват съвместно от съответния министър, Националното сдружение на общините в Република България и министъра на финансите. При определянето на първоначалните размери на нормативите, във връзка с принципите за ефикасност и икономичност при управлението на публичните финанси, са взети предвид отчетените средни разходи за издръжка в детските градини, респективно детските ясли.
В изпълнение на нормата на чл. 45, ал. 2 от ЗПФ държавата следва да компенсира намалението в приходите от местни данъци и такси, когато то произтича от провеждането на държавна политика. По данни от годишните отчети на общинските бюджети към 31.12.2021 г. приходите от общински такси за ползване на детски градини и за ползване на детски ясли и други по здравеопазването възлизат на общо 48,9 млн. лв. Отбелязваме, че по нормативите за издръжка на дете в детска ясла, общинска детска градини или общинско училище, включващ и компенсиране отпадането на съответните такси по ЗМДТ, определени в действащото Решение № 540 на Министерския съвет за изменение на Решение № 50 на Министерския съвет за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2022 г., изменено с Решение № 196 на Министерския съвет от 2022 г. по бюджетите на общините се разпределят средства в годишен размер от над 208,7 млн. лв.
Във връзка с гореизложеното считаме, че не е нарушен принципът за равнопоставеност при финансиране на публичната услуга за деца в яслена възраст.
РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ