Писмен отговор на въпрос от Асен Василев - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната", относно издаването на нова емисия държавен дълг
26.01.2023 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВАСИЛЕВ,
В отговор на поставените въпроси, Ви предоставям следната информация:
Съгласно разпоредбата на чл. 87, ал. 2 от Закона за публичните финанси (ЗПФ)[1], при липсата на приет от Народното събрание държавен бюджет до началото на бюджетната 2023 г., през 2023 г. Министерският съвет може да поема държавен дълг единствено за рефинансиране на дълга в обращение до размера на годишните погашения по държавния дълг, поет до началото на 2023 г. В чл. 4 на Закона за прилагане на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г, Закона за бюджета на ДОО за 2022 г. и Закона за бюджета на НЗОК за 2022 г. (Oбн., ДВ, бр. 104/30.12.2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) е предвидена възможност в рамките на новия държавен дълг, който може да бъде поет съобразно чл. 87, ал. 2 от ЗПФ, да се поема държавен дълг и посредством средносрочната програма за емитиране на дълг на международните пазари, както и чрез заеми по инструменти на Европейския съюз и от международни финансови институции, включително за финансиране на проекти и програми.
Предвид визираните законови разпоредби, новият държавен дълг, който може да бъде поет за периода на действие на Закона за прилагане на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г, Закона за бюджета на ДОО за 2022 г. и Закона за бюджета на НЗОК за 2022 г. се равнява на общия размер на погашенията по държавния дълг през 2023 г. от 3,0 млрд. лв., в т.ч. 2,2 млрд. лв. падеж на еврооблигации на 26 март 2023 г.
На основание на уредбата на чл. 4 от Закона за прилагане на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г., Закона за бюджета на ДОО за 2022 г. и Закона за бюджета на НЗОК за 2022 г. и в рамките на чл. 87, ал. 2 на ЗПФ, на 17 януари 2023 г. Република България емитира на международните капиталови пазари нова емисия 10-годишни еврооблигации с номинален обем от 1,5 млрд. евро (2,9 млрд. лв.) и годишен лихвен купон от 4,50 %. Емисията е част от средносрочната глобална програма за емитиране на дълг на международните капиталови пазари, като набраните средства от нея са предназначени за рефинансиране на дълга в обращение.
Решението за набавяне на допълнителна ликвидност, от една страна е свързано с предстоящия падеж на ДЦК, емитирани на международните капиталови пазари през месец март 2016 г., което в контекста на разпоредбата на § 15 от Закона за прилагане на разпоредби на ЗДБРБ за 2022 г., Закона за бюджета на ДОО за 2022 г. и Закона за бюджета на НЗОК за 2022 г. гарантира спазването на законовоопределения праг. От друга страна, волатилните условия на вътрешния пазар в края на 2022 г. и подходящият „емисионен прозорец“, според избраните консултанти по емисията, са също сред факторите, допринесли за решението за емитиране на нов дълг на международните капиталови пазари през януари 2023 г.
[1] Обн., ДВ, бр. 15/2013 г., изм. и доп., бр. 98/2020 г., в сила от 17.11.2020 г.
РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ