Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Иван Белчев - народен представител от ПГ "Продължаваме промяната-Демократична България", относно финансов механизъм за неотложни отчуждавания за целите на общините

20.06.2023 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БЕЛЧЕВ,

Във връзка с поставения от Вас въпрос относно това предвижда ли се създаване на финансов механизъм за неотложни отчуждавания на недвижими имоти с цел изграждане на обекти, които ще бъдат публична общинска собственост, Ви уведомявам следното:

Съгласно чл. 17 от Конституция на Република България (КРБ) собствеността е частна и публична, частната собственост е неприкосновена, а режимът на обектите на държавна и общинска собственост се определя със закон. Със Закона за държавната собственост (ЗДС) и Закона за общинската собственост (ЗОС) се създава законова база за разделяне на собствеността на частна и публична и се въвежда различен режим на двата вида собственост на държавата и на общините. Нормата на чл. 140 от КРБ регламентира правото на общината "на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност". Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, е предоставено в правомощията на органите на местно самоуправление и на местна администрация, които следва да се упражняват в интерес на териториалната общност при спазване на разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област.

Съгласно чл. 17, ал. 5 от КРБ принудителното отчуждаване на собственост за държавни и общински нужди може да става само въз основа на закон при условие, че тези нужди не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение.

 Отчуждаването се осъществява чрез постановяване на индивидуален административен акт с конститутивно действие, по силата на който държавата или общините придобиват собствеността върху отчуждения имот на оригинерно основание. Специалните закони, които регламентират реда за принудително отчуждаване на частна собственост от физически и юридически лица, са ЗДС и ЗОС. Законът, който посочва нуждата от отчуждаване за изграждане на обекти – публична собственост на държавата и общините, е Законът за устройство на територията (ЗУТ). В чл. 205, т. 1 – 6 от ЗУТ са изброени обектите - публична собственост на държавата и общините, за които е допустимо принудително отчуждаване на недвижими имоти, собственост на юридически и физически лица. С посочената норма е предвидена правна възможност за отчуждаване на недвижими имоти – частна собственост, по реда на ЗДС и на ЗОС, за изграждането на обекти - публична собственост на държавата или на общините. В отделните закони, регулиращи държавната и общинската собственост, законодателят е предвидил различни основания, както и различни процедури за принудителното отчуждаване на имоти - частна собственост, в зависимост от това дали отчуждаването е свързано със задоволяване на общински нужди (за изграждане на обекти от първостепенно значение - публична общинска собственост) или е за задоволяване на държавни нужди.

Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗОС имоти - собственост на физически или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП), предвиждащ изграждането на обекти - публична общинска собственост, или на одобрен ПУП, предвиждащ изграждане на обекти от първостепенно значение - публична общинска собственост, за който има влязло в сила разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение, както и в други случаи, определени със закон, след предварително и равностойно парично или имотно обезщетение. Съгласно чл. 21, ал. 4 от ЗОС имотите не се отчуждават, ако преди издаването на заповедта за отчуждаване общината ги придобие в собственост чрез покупка, чрез замяна с равностоен общински имот или собствениците им учредят на общината ограничени вещни права. Съгласно чл. 22, ал. 5 от ЗОС размерът на равностойното парично обезщетение за имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди одобряването на ПУП и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот.

Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗУТ за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план, с ПУП се определят необходимите площи за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура – публична собственост, като за осъществяване на тези предвиждания собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината до 25 на сто от площта на имотите си.

Видно от посочените норми, производствата по отчуждаване на имоти – частна собственост, за общински нужди е специфична дейност на общината, която се реализира единствено от нейните органи и в интерес на териториалната общност.

В глава седма от КРБ ясно са дефинирани основните принципи и структурата на органите на местното самоуправление и местната администрация, като съгласно чл. 136, ал. 1 общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление, а съгласно ал. 3 същата е юридическо лице. В съответствие с чл. 141, ал. 1 от КРБ общината има самостоятелен бюджет, постоянните финансови източници на общината се определят със закон (чл. 141, ал. 2), а съгласно ал. 5 на същия член държавата чрез средства от бюджета и по друг начин подпомага нормалната дейност на общините.

На законово ниво взаимоотношенията между общинските бюджети и държавния бюджет са развити подробно в Закона за публичните финанси и по-конкретно в глава четвърта, раздел втори „Взаимоотношения на общинския бюджет с държавния бюджет и с други бюджети и сметки“. В чл. 51 са обособени основните бюджетни взаимоотношения между общинските бюджети и централния бюджет, чиито размери по видове се приемат с годишните закони за държавния бюджет, определят се изчерпателно условията, при които може да се извършват промени в тях и експлицитно се посочва редът, по който се правят промените от съответния орган.

Съгласно чл. 140 и чл. 141 от КРБ общината има право на своя собственост и има самостоятелен бюджет. Доходите и приходите от имотите и вещите - общинска собственост, постъпват в общинския бюджет. В общинските бюджети постъпват и други приходи, свързани с общинската собственост, например такси във връзка с териториалното и селищното устройство, архитектурата, строителството, благоустройството и кадастъра; приходи от услуги и права, предоставяни от общината; приходи от разпореждане с общинска собственост; приходи от глоби и имуществени санкции по ЗУТ и други специални закони. В общинския бюджет постъпват и данък върху недвижимите имоти, както и данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин, които формират над 2/3 от общинските данъчни приходи. Всички посочени средства биха могли да се използват за посрещане на неотложни нужди по отчуждаване на имоти - частна собственост, в полза на съответната община. В допълнение като източник за целта могат да се използват и предоставяните на общините от държавния бюджет трансфери за обща изравнителна субсидия и за целева субсидия за капиталови разходи.

В съответствие с действащото законодателство общините следва да изготвят своите средносрочни и краткосрочни бюджетни прогнози в съответствие с бюджетната макрорамка, като достатъчно достоверно анализират нуждите си от теренно обезпечаване на инвестиционните си намерения, източникът на тяхното финансово обезпечаване и сроковете, в рамките на които биха възникнали финансови ангажименти. Независимо от наличието на предпоставките, регламентирани в глава трета от Закона за общинската собственост, отчуждаването може да стане факт само по искане на инвеститора - община. В зависимост от утвърдени планове и програми, проекти и ресурсно обезпечаване се процедира съответното отчуждаване, в това число за свързаните с нормата на чл. 205 от ЗУТ цели.

Предвид гореизложеното, създаването на финансов механизъм за неотложни отчуждавания на имоти – частна собственост, с цел задоволяване на общински нужди във връзка с изграждане на обекти - публична общинска собственост, следва да бъде ангажимент на всяка община при отчитане на спецификите на територията и на процеса по отчуждаване на местно ниво.

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация