Писмен отговор на въпрос от Стела Николова - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно осигурителни вноски на таксиметрови шофьори
20.06.2023 г.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИКОЛОВА,
Във връзка с поставени от Вас въпроси относно задължителните осигурителни вноски на водачите на лек таксиметров автомобил, Ви уведомявам следното:
Дейността по таксиметров превоз на пътници е регламентирана в Закона за автомобилните превози (ЗАП) и доразвита в Наредба № 34 от 6 декември 1999 г. за таксиметров превоз на пътници (Наредба № 34).
Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗАП таксиметров превоз на пътници може да се извършва от търговец, притежаващ удостоверение за регистрация. Таксиметров превоз може да се извършва и от водач от името на регистриран търговец, включен в удостоверението за регистрация. За да извършва дейността от името на регистрирания търговец, водачът трябва да отговаря на изискванията на чл. 24, ал. 3 от същия закон. Правоотношенията между регистрирания търговец и водача, който ще извършва дейността от негово име, но за своя сметка, се уреждат с писмен договор.
В чл. 24 от ЗАП и раздел ⅠⅠⅠ от Наредба № 34 са регламентирани изискванията, на които трябва да отговарят водачите на лек таксиметров автомобил. Едно от тези изисквания е водачът да притежава удостоверение „Водач на лек таксиметров автомобил“, издадено след успешно положен изпит, валидно за съответната община. Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ води регистър на водачите, получили удостоверение „Водач на лек таксиметров автомобил“. Предварителната регистрация на водач на лек таксиметров автомобил е условие за осъществяване на дейността – таксиметров превоз на пътници.
Когато таксиметров превоз на пътници се осъществява от водачи, извършващи дейността за своя сметка, от името на регистриран търговец, включени в удостоверението за регистрация, според чл. 1, ал. 5, т. 1 от Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица това са лица, които упражняват дейност на основание на предварителна регистрация, определена с нормативен акт (ЗАП). Следователно, попадат в хипотезата на чл. 4, ал. 3, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО). Предвид задължението им да внасят осигурителните вноски изцяло за своя сметка, лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1 от КСО са самоосигуряващи се лица по смисъла на чл. 5, ал. 2 от същия кодекс.
В случай че между лице, което притежава „Удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил“ и търговец по чл. 12, ал. 1 от ЗАП, е налице трудово правоотношение, по силата на което това лице осъществява таксиметров превоз на пътници, за целите на социалното осигуряване същото попада в кръга на осигурените лица по чл. 4, ал. 1, т. 1 от КСО. Задължението за внасяне на осигурителните вноски е на работодателя (търговецът, притежаващ удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници).
В Националната агенция за приходите (НАП) се организират и извършват контролни производства по различни тематични кампании, свързани със спазването на данъчното и осигурителното законодателство от задължените лица. Обект на контролните производства са лица, получили доходи по трудови и извънтрудови правоотношения, както и самоосигуряващи се лица, които не декларират коректно получените от тях доходи, подлежащи на облагане, и дължимите задължителни осигурителни вноски. Извършваните проверки и ревизии обхващат различни браншове, в това число и бранша на таксиметровите превозвачи.
В допълнение към гореизложеното, Ви уведомявам, че във вътрешните процедури и инструкции на НАП е регламентиран ред, съгласно който в хода на всяко контролно производство органите по приходите извършват проверка за коректното начисляване на дължимите данъци и задължителни осигурителни вноски, редовното подаване на данни по Наредба №Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица и внасянето на дължимите суми в нормативно определените срокове.
По повод риск „Укриване на задължения от лица, извършващи таксиметрови превози“ и утвърдена от НАП Програма за спазване на законодателството и намаляване на нивата на риска (Програма) за периода 2020 г. - 2021 г. са извършени контролни действия (ревизии и проверки за установяване на факти и обстоятелства) и са изпратени писма на идентифицираните рискови лица. В действащата към момента Програма за периода 2022 г. – 2023 г. е предвидено изготвяне на споразумение с общините за достъп до регистъра на лицата, извършващи таксиметров превоз.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ