Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • ЮЛИ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Писмен отговор на въпрос от Любен Иванов - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно безконтролен внос на плодове и зеленчуци от Република Румъния

20.07.2023 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ИВАНОВ,

В отговор на Ваше писмо с наш вх. № 01-00-182 / 07.07.2023 г. относно безконтролен внос на плодове и зеленчуци от Република Румъния, Ви предоставям следната информация:

Национална агенция за приходите (НАП), в рамките на правомощията си, извършва постоянен фискален и данъчно-осигурителен контрол върху търговията с плодове и зеленчуци, в това число плодове и зеленчуци, постъпили в Република България от територията на Република Румъния. Няколко специализирани и независими помежду си звена са ангажирани както с постоянната оценка на риска, така и с възлагането на ревизии и проверки. При дейностите се съобразяват голям обем данни от информационни системи и регистри (на НАП и външни) и постъпили сигнали. Използват се механизмите на съдействие и взаимодействие със заинтересовани партньори: контролни институции; браншови организации; експерти, производители, граждани (при сигнали). Подаването на сигнали е изключително улеснено чрез информационен център.

От правна страна, обществените отношения в Република България, свързани с отчитането на оборотите от продажби, се регулират от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) и Наредба № Н-18 / 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (наредбата). Съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки / продажби чрез издаване на фискална касова бележка (ФКБ) от фискално устройство (ФУ), независимо дали е поискан друг данъчен документ. Редът и начинът за издаване на ФКБ са определени с горепосочената наредба, като лицата, респективно дейностите, които са освободени от задължително регистриране на оборотите от продажби чрез ФУ, са изброени в чл. 4 и чл. 5 от наредбата. Съгласно чл. 4, т. 2 от наредбата, не съществува задължение за регистриране в търговски обект чрез фискално устройство / интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност на продажбите на собствена и непреработена селскостопанска продукция, извършвани от физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на продажбите в или от търговски обекти в лицензираните стокови борси, тържища или пазар на производители по смисъла на Закона за стоковите борси и тържища (ЗСБТ) или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни.

В § 1, т. 21 от ДР на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) е посочено, че „непреработен продукт от селско стопанство” е всеки първичен продукт, получен от растенията и животните, който се използва в естествен вид, без да е подлаган на технологична обработка или преработка, в резултат на която да са настъпили физико-химични изменения в състава.

 За целите на Наредба № Н-18/2006 г. се прилага § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС, в който е дефинирано понятието „търговски обект” – това е всяко място, помещение или съоръжение (например: маси, сергии и други подобни) на открито или под навеси, във или от което се извършват продажби на стоки или услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за други цели (напимер: офис, жилище или други подобни), да е част от притежаван недвижим имот (например: гараж, мазе, стая или други подобни) или да е производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби.

Земеделските производители при реализиране на продажби в или от търговски обект на собствена преработена селскостопанска продукция, респективно на собствена непреработена селскостопанска продукция в или от търговски обекти на територията на лицензирани стокови борси, тържища или пазари на производители по смисъла на ЗСБТ, или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни, не подлежат на освобождаване по реда на чл. 4, т. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. и за тях съществува задължение за регистриране и отчитане продажбите чрез издаване на ФКБ от ФУ, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или чрез пощенски паричен превод.

На основание чл. 9, ал. 2 от ЗДДФЛ, земеделските производители, които не са длъжни да издават ФКБ от ФУ или касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, трябва да издават документ за придобитите от тях доходи от продажбата на собствената си непреработена селскостопанска продукция, съдържащ реквизитите по чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството.

По конкретния риск: „Укриване на печалбите в търговията на едро и търговията на дребно с пресни плодове и зеленчуци”:

Анализът в НАП отчита риска, че търговците на дребно, а понякога и на едро, се представят като земеделски производители, за да се възползват от облекченията, съществуващи за тези лица. Направена е оценка за стойностното и количествено изражение на постъпващите на пазара в страната пресни плодове и зеленчуци от трите основи източника – внос и вътреобщностно придобиване (ВОП), производство на земеделски стопанства и натурално производство на домакинствата. Установено е, че рискът се проявява главно чрез укриване на реализираните приходи. В голяма степен проявлението му се дължи на наличието на значителни стокови потоци, които не са документирани коректно в количествено и / или стойностно изражение, т.е. документират се по-малки количества и / или се занижават цени. Има заключение, че рискът „Укриване на печалбите в търговията на едро и търговията на дребно с пресни плодове и зеленчуци” се характеризира с относително високи потенциални щети и голяма вероятност на проявление. Набелязани са и се изпълняват мерки за  третиране на риска, осъществявани в рамките на Програмата за спазване на законодателството и намаляване нивата на риска от неспазването му  за периода от 2017 г. до момента.

            За периода 2022 - 2023 година в програмата е определен и минимален брой контролни действия за третирането на риска (ежегодно с разпределение по териториални дирекции на НАП / отдели „Оперативни дейности“ (ОД) към главна дирекция „Фискален контрол“,  както следва:

Вид контролни действия

 

Година

ТД на НАП/ отдел ОД Бургас

ТД на НАП/ отдел ОД Варна

ТД на НАП/ отдел ОД Велико Търново

ТД на НАП/ отдел ОД Пловдив

ТД на НАП/ отдел ОД София

Ревизии и ПУФО

2022

120

120

100

110

150

2023

180

180

130

180

230

Проверки в обект на търговци на дребно и търговци на едро

2022

70

70

40

110

110

2023

70

70

40

110

110

Проверки с тридневни наблюдения на търговци на дребно и търговци на едро (борси)

2022

45 (15)

45 (15)

21 (7)

72 (24)

72 (24)

2023

45 (15)

45 (15)

21 (7)

72 (24)

72 (24)

Проверки за установяване на налични активи на търговци на дребно и търговци на едро

2022

24

20

10

30

36

2023

24

20

10

30

36

В изпълнение на Програмата за спазване на законодателството и намаляване на нивата на риска за 2022 - 2023 година за третиране на риск „Укриване на печалбите в търговията на едро и търговията на дребно с пресни плодове и зеленчуци“  са възложени 1 513 бр. проверки за установяване на факти и обстоятелства и 71 ревизии. Към момента  са приключили 720 проверки и 12 ревизии. Допълнително установените при приключилите ревизии задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски са в размер на 695 156 лв.

От началото на 2023 г. органи по приходите от главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП са извършили следните проверки в обекти:

            - на фискалните контролни пунктове, разположени на граничните контролно-пропускателни пунктове с Румъния – 4 221 проверки по фискален контрол с цел установяване на ВОП на плодове и зеленчуци с общо количество 75 900 612 кг;

            - в обекти за търговия на дребно с плодове и зеленчуци са извършени общо 576 проверки, от които 16 инвентаризации, 88 наблюдения и 363 контролни покупки. Наложени са 108 принудителни административни мерки „запечатване на обект“;

            - в обекти за търговия на едро (каквито са борсите), са извършени общо 397 проверки, от които 16 инвентаризации, 181 наблюдения и 190 контролни покупки. Наложени са 9 принудителни административни мерки „запечатване на обект“.

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация