Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Андрей Рунчев - народен представител от ПГ на ГЕРБ-СДС, относно продажба на алкохолни и тютюневи изделия с бандероли с изтичащ срок на действие

20.07.2023 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН РУНЧЕВ,

            В отговор на Ваше писмо с наш вх. № 01-00-177 / 06.07.2023 г. относно продажбата на алкохолни и тютюневи изделия с бандерол с изтичащ срок на действие и отпадане на забраната за продажба на алкохолни напитки и тютюневи изделия, облепени с бандерол с изтекъл срок на валидност, Ви уведомявам следното:

            В съответствие с изискванията на чл. 64, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), всички производители, вносители и лица, които внасят на територията на страната тютюневи изделия и бутилирани алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание, равно и превишаващо 15 % vol, предназначени за реализация на вътрешния пазар, са длъжни да поставят бандерол върху потребителската им опаковка.

            Следва да се има предвид, че бандеролът е държавна ценна книга, която доказва внасянето на дължимия акциз за освободените за потребление акцизни стоки. Същият се издава от Министерството на финансите по утвърден образец и се поставя върху потребителската опаковка на изделията, подлежащи на облагане с акциз по начин, от който да е видна обозначената върху него информация и който да гарантира, че употребата на стоката е невъзможна без неговото унищожаване. Образците на бандероли включват комбинация от защитни елементи в графичния дизайн, хартията, мастилата, холограмната лента, както и различни техники на печат. Образецът на бандерол съдържа определени реквизити в зависимост от вида на акцизната стока: серия, номер, литри и алкохолен градус (за алкохолните напитки) и продажна цена (за тютюневите изделия). На основание чл. 64, ал. 6 от ЗАДС, образците на бандерол се утвърждават със заповед на министъра на финансите, която се обнародва в „Държавен вестник“, не по-късно от три месеца преди датата на въвеждане на новия образец на бандерол.

            Редът и начинът за въвеждане на бандеролите за бутилираните алкохолни напитки с код по КН 2208 и с алкохолно съдържание, превишаващо 15 % vol, предназначени за местния пазар, са уредени в Наредбата за реда и начина за въвеждане на бандеролите за бутилирани алкохолни напитки, приета с ПМС № 157/2006 г. (Наредбата), която е издадена на основание чл. 100, ал. 2 от ЗАДС. Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от Наредбата, бутилирани алкохолни напитки, облепени с бандерол, действащ до датата на въвеждане на новия образец на бандерол, могат да се реализират до изчерпването им, но не по-късно от 12 месеца от датата на въвеждане на новия образец. На основание чл. 4, ал. 4 от Наредбата, министърът на финансите при необходимост може със заповед да удължи срока по ал. 2 от същия член, но с не повече от 12 месеца.

            По отношение на удължаването на срока на валидност на акцизните бандероли за бутилираните алкохолни напитки и тютюневите изделия винаги се отчита спецификата на търговията с този вид акцизни стоки, като в някои случаи при промяна на образеца на бандерол за алкохолните напитки и тютюневите изделия, периодът за реализация на стоките, облепени със стария образец, е недостатъчен, което налага неговото удължаване. Със Заповед № ЗМФ -31 от 13.01.2023 г. на министъра на финансите е удължен до 31 март 2024 г. срокът за реализация на алкохолните напитки, облепени с бандерол по образец, утвърден със Заповед № ЗМФ – 859 от 18.09.2017 година. Въведеното удължаване на срока за реализация до максимално допустимия период е именно с цел да се създаде правна сигурност за търговците, които да могат да реализират в търговската мрежа наличните количества скъпоструващи и бавно оборотни стоки, облепени със стария образец на бандерол, както и да не се допуска унищожаването на стоки, годни за консумация.

            Поради възникнали подобни практически казуси, свързани с държането на високо алкохолни напитки и пури без бандерол, които имат висока колекционерска стойност, в акцизното законодателство е създадена нормативна възможност за колекционирането на този вид акцизни стоки. С оглед на това, в глава трета, раздел VIII от ЗАДС има специален ред за уведомяване на митническите органи за акцизни стоки с колекционерска стойност.

            В случаите на придобиване и съхранение на бутилирани алкохолни напитки с колекционерска стойност се прилага редът за поставяне на бандерол, предвиден с нормата на чл. 45ж от ЗАДС. Цитираната разпоредба е приложима спрямо физически или юридически лица, придобили стоки с цел тяхната колекция, за които законодателството предвижда наличието на бандерол. С разпоредбата на чл. 45ж, ал. 3 от закона е предвидено в 7-дневен срок от придобиването на акцизните стоки същите да се въвеждат в данъчен склад за поставяне на бандерол, когато такъв е задължителен. Законът изрично определя, че при изтичане срока на валидност на бандерола нов бандерол не се поставя, следователно налице е изключение по отношение валидността на бандерола, поставен върху акцизните стоки с колекционерска стойност. Важно е да се отбележи, че изключението обхваща само акцизните стоки, които са били облепени с бандерол по реда на чл. 45ж, ал. 3 от ЗАДС и не е приложимо спрямо останалите подобни продукти в търговския оборот. В този смисъл е и изключението в чл. 99, ал. 1, т. 3 и ал. 2, т. 2 от ЗАДС.

Предвид гореизложеното, Министерството на финансите не подкрепя предложението за отпадане на забраната за продажба на алкохолни напитки и тютюневи изделия, облепени с бандерол с изтекъл срок на валидност, поради наличието на нормативна възможност за съхранение от физически и юридически лица на акцизни стоки с колекционерска стойност, при спазване на законовите изисквания, като същевременно е осигурена възможност за осъществяване на ефективен контрол от страна на митническите органи.

Предвидената в европейското законодателство възможност за държавите членки да използват бандеролите, като вид мярка при означаването на акцизните стоки, за които са платени дължимите акцизи, следва да остане като инструмент на борбата с данъчните измами и избягването на заплащането на данъци. Именно поради тези съображения периодично на всеки 3-4 години се въвежда нов образец на бандерол, като целта е както подобряване на митническия контрол, така и ограничаване на дейността на сивия сектор, и по-специално отпечатването на фалшиви бандероли.

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация