Писмен отговор на въпрос от Георги Гьоков - народен представител от ПГ „БСП за България“, относно финансовото състояние на община Стара Загора
05.10.2023 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н ГЬОКОВ,
В отговор на поставения въпрос относно финансовото състояние на община Стара Загора, прилагаме следната информация от тримесечните отчети за касовото изпълнение на бюджета и на сметките за средства от Европейския съюз на общината, представени в Министерството на финансите към 31.12.2022 г. и 30.06.2023 г., по основни раздели и параграфи на собствените приходи, разходите, взаимоотношенията с централния бюджет, трансферите, безлихвените заеми и финансирането:
ОТЧЕТ ЗА КАСОВОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА БЮДЖЕТА И НА СМЕТКИТЕ ЗА СРЕДСТВА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ НА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА:
Показатели |
(в лева) |
Отчет на бюджета към 31.12.22 г. |
Отчет на бюджета към 30.06.23 г. |
Отчет на сметки за средства от ЕС към 31.12.22 г. |
Отчет на сметки за средства от ЕС към 30.06.23 г. |
Приходи (1.+2.+3.), в т.ч.: |
54 689 134 |
33 795 905 |
66 298 |
43 637 |
|
1. Данъчни приходи, в т.ч.: |
26 934 980 |
16 016 222 |
0 |
0 |
|
|
§01 Данък върху доходите на физически лица |
322 818 |
131 587 |
0 |
0 |
|
§13 Имуществени и други местни данъци |
26 611 376 |
15 884 475 |
0 |
0 |
|
§20 Други данъци |
786 |
160 |
0 |
0 |
2. Неданъчни приходи, в т.ч.: |
27 492 047 |
17 682 242 |
-1 921 |
-643 |
|
|
§24 Приходи и доходи от собственост |
4 512 448 |
3 075 629 |
0 |
0 |
|
§27 Общински такси |
17 765 367 |
11 631 078 |
0 |
0 |
|
§28 Глоби, санкции и наказателни лихви |
1 396 855 |
1 328 021 |
0 |
0 |
|
§36 Други приходи |
1 583 419 |
312 758 |
-1 921 |
-643 |
|
§37 Внесени ДДС и други данъци върху продажбите |
-2 123 674 |
-1 121 337 |
0 |
0 |
|
§40 Постъпления от продажба на нефинансови активи |
4 159 809 |
2 288 208 |
0 |
0 |
|
§41 Приходи от концесии |
197 823 |
167 885 |
0 |
0 |
3. Помощи (§45, §46, §47 и §48) |
262 107 |
97 441 |
68 219 |
44 280 |
|
Разходи (1.+2.), в т.ч.: |
201 545 534 |
94 073 799 |
7 500 782 |
18 109 425 |
|
1. Текущи разходи, в т.ч.: |
173 857 730 |
88 694 492 |
3 372 649 |
2 531 227 |
|
|
§01 Заплати и възнаграждения за персонала, нает по трудови и служебни правоотношения |
79 329 880 |
41 014 921 |
1 632 671 |
1 234 205 |
|
§02 Други възнаграждения и плащания за персонала |
14 318 867 |
8 287 039 |
220 041 |
135 128 |
|
§05 Задължителни осигурителни вноски от работодатели |
18 882 602 |
10 162 187 |
354 322 |
258 357 |
|
§08 Вноски за доброволно осигуряване |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
§10 Издръжка |
51 939 416 |
25 023 074 |
1 017 514 |
716 262 |
|
§19 Платени данъци, такси и административни санкции |
595 974 |
110 940 |
143 |
178 |
|
Разходи за лихви (от §21 до §29) |
214 197 |
183 723 |
0 |
0 |
|
§40 Стипендии |
493 049 |
288 702 |
12 150 |
0 |
|
§42 Текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата |
2 056 739 |
1 253 198 |
10 096 |
0 |
|
§43 Субсидии за нефинансови предприятия |
3 887 411 |
1 186 744 |
125 712 |
175 424 |
|
§45 Субсидии на организации с нестопанска цел |
2 095 765 |
1 135 832 |
0 |
11 673 |
|
§46 Разходи за членски внос и участие в нетърговски организации и дейности |
43 830 |
48 132 |
0 |
0 |
|
§49 Предоставени текущи и капиталови трансфери за чужбина |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
§98 Резерв за непредвидени и неотложни разходи |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Капиталови разходи (от §51 до §55) |
27 687 804 |
5 379 307 |
4 128 133 |
15 578 198 |
|
Субсидии |
§31 Трансфери между бюджета на бюджетната организация и ЦБ (нето) |
132 146 318 |
74 877 170 |
0 |
0 |
Трансфери |
§61, §62, §63, §64 и §67 |
11 382 344 |
4 304 984 |
5 034 591 |
8 433 761 |
Заеми |
§74, §75, §76, §77 и §78 |
3 015 330 |
-4 649 966 |
-3 015 330 |
4 649 966 |
Дефицит/Излишък |
-312 408 |
14 254 294 |
-5 415 223 |
-4 982 061 |
|
Финансиране |
§70, §71, §72, §73, §80, §83, §85, §86, §88, §90, §91, §93, §95 и §96 |
312 408 |
-14 254 294 |
5 415 223 |
4 982 061 |
|
Остатък от предходен период (от §§95-01 до §§95-06 и §§96-01, §§96-03) |
33 196 876 |
36 486 701 |
19 244 563 |
14 003 209 |
|
Наличност в края на периода (от §§95-07 до §§95-14 и §§96-07, §§96-09) |
-36 486 701 |
-54 965 725 |
-14 003 209 |
-9 095 138 |
Прилагаме и информация за просрочените задължения по бюджета на община Стара Загора по данни от представените в Министерството на финансите месечни отчети.
СПРАВКА
за просрочените задължения на община Стара Загора към 31 декември 2022 година
/в лева/
Просрочия |
Всичко |
Държавни дейности |
Местни дейности |
Общо просрочени задължения в т.ч.: |
380 641 |
0 |
380 641 |
Текущи разходи |
55 485 |
0 |
55 485 |
Задължения по заеми |
0 |
0 |
0 |
Капиталови разходи |
325 156 |
0 |
325 156 |
Към 30.06.2023 г. община Стара Загора не отчита просрочени задължения.
Уведомяваме Ви, че в изпълнение на разпоредбите на чл. 130г, ал. 2 от Закона за публичните финанси на сайта на МФ на адрес: http://www.minfin.bg/bg/page/810 се оповестява подробна информация за финансовото състояние на общините за всяко тримесечие, където може да се намери информация за важни финансови показатели за общината, както и да се сравнят те със средните им равнища за страната, включително за показателите:
- Дял на собствените приходи от общите постъпления, покритие на разходите за местни дейности с приходите;
- Дял на разходите за заплати и осигуровки в общите разходи;
- Дял на капиталовите разходи в общите разходи (инвестиционна активност);
- Събираемост на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства. Осреднена събираемост на двата данъка (в проценти);
- Размер на общинския дълг;
- Население на един общински служител, като за допълнителна Ваша информация предоставяме данните за числеността на общинската администрация за двата периода:
Към 31.12.2022 г. – 349 броя.
Към 30.06.2023 г. – 366 броя.
В допълнение напомняме, че съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, кметът на общината носи отговорност за финансовото управление и контрол и спазването на принципите за законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност.
Съгласно чл. 21, ал. 1 от Закона за публичните финанси ръководителите на бюджетните организации са отговорни за изграждането, функциониране и отчитането на системи за финансово управление и контрол в съответствие с действащото законодателство.
Първостепенните разпоредители с бюджет следва да създадат необходимата организация за поддържане на добро финансово състояние и ефективно, ефикасно и икономично използване на бюджетния ресурс.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ