Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров - народен представител от ПГ на "Продължаваме промяната-Демократична България", относно съответствие на инвестиция, част от Националния план за възстановяване и устойчивост
20.06.2023 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
Във връзка с Ваше запитване относно „съответствието на техническата спецификация и методиката за оценка в тръжната документация за „Доставка на 18 броя електрически маневрени локомотиви с батерия и пантограф за маневри в депа и влакообразуващи гари, поддържка за срок от 15 години и обучение на персонал“ с правно обвързващи текстове в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), като се имат предвид правилата за извършване на маневри по жп мрежата (вкл. влакообразуващи гари) и в депата на Български държавни железници (БДЖ) по отношение на максималната скорост за маневри“ като част от инвестиция C8.I1 Железопътен подвижен състав от НПВУ с краен получател Министерство на транспорта и съобщенията, Ви информирам следното:
На национално ниво органите и структурите, отговорни за изпълнението на НПВУ и техните основни функции, са определени в Постановление на МС № 157 от 07.07.2022 г. Съгласно Насоките на ЕК за изготвяне на НПВУ Министерството на финансите е Координиращото звено и отговаря за осигуряване на координация със съответните отговорни ведомства и структури на национално ниво. Също така Министерството на финансите отговаря за ефективното изпълнение на етапите и целите по Плана и за представяне на ЕК на исканията за плащане и съпътстващата декларация за управлението. В допълнение, съгласно националната нормативна рамка Министерството на финансите има отговорности и по отношение въвеждането и прилагането на системата за управление и контрол по НПВУ, която включва изпълнение на конкретни контролни дейности, подробно описани в ПМС 157 от 07.07.2022 г.
В контекста на зададения въпрос е важно да се уточни, че независимо, че правно обвързващ документ е Решението за изпълнение на Съвета от 04.05.2022 г. за одобряване на оценката на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България (ST 8091 2022 INIT) и Приложение към Решението (ST 8091 2022 ADD 1), с които беше одобрен Планът за възстановяване и устойчивост на Република България, ангажиментите и отговорностите за изпълнението на всяка една инвестиция, техническите детайли, включително мониторинговите стъпки и срокове, са допълнително конкретизирани и в постигнатите между България и ЕК оперативни договорености. Спазването на разпоредбите, заложени в тези документи е необходимо от гледна точка получаване на положителна оценка от ЕК за декларираните като изпълнени към ЕК етапи и цели.
За цитираната от Вас инвестиция, чието изпълнение ще бъде осигурено чрез обществени поръчки за доставка на подвижен състав, в Приложението към Решението на Съвета (ST 8091 2022 ADD 1) са посочени конкретните етапи и цели, които трябва да бъдат отчетни към ЕК, както и начинът, по който ще бъде постигнато изпълнението на етапа. Посочени са основни параметри, които не са изчерпателни, а се допълват от оперативните договорености. Целта е новият подвижен състав да бъде въведен в експлоатация до първо тримесечие на 2026 година и предоставен на операторите за експлоатация. В тази връзка, като координиращо звено, Министерството на финансите следи напредъка по инвестицията, съвместно с екипа на ЕК, в чийто отговорности попада и изпълнението на НПВУ на България.
Относно начина на изпълнение, отговорната институция - Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) - има ангажимент по смисъла на ПМС 157 /07.07.2023 г. и в качеството си публичен възложител да разработи както подходяща техническа спецификация, като основен елемент на обществената поръчка, така и цялостната документация за избор на изпълнител с параметри, които да осигурят изпълнението на етапите и целите. Съгласно чл.11, ал.1 от ПМС № 157/2022 г. крайните получатели отговарят за изпълнението на инвестициите при спазването на принципите на добро финансово управление и приложимото законодателство. В тази връзка следва да се има предвид, че отговорност за правилното и законосъобразно изпълнение на инвестицията и ефективното и ефикасно разходване на средствата, които са публичен ресурс независимо от източника им, попада в задълженията на МТС като отговорно за изпълнение на инвестицията. В рамките на средствата, предвидени в НПВУ и защитени с оценка на разходите (costing), допълнителните средства биха могли да се осигурят чрез целево национално съфинансиране при спазване на бюджетните разпоредби или от собствен ресурс на възложителя в рамките на бюджетната процедура.
От гледна точка контрола върху възлагането на обществени поръчки и финансирането на разходи, извършени по инвестициите, се прилага както национална уредба, така и европейска уредба, а също и правилата на утвърдената със заповед № ЗМФ № 526/01.07.2022 г. система за управление и контрол (СУК). В допълнение, цялостното изпълнение на инвестицията, както и оценката за законосъобразността, са в обхвата на одитната дейност на националните и европейските одитни органи.
АСЕН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ