Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • НОЕ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Писмен отговор на въпрос от Стела Николова - народен представител от ПГ на „Продължаваме промяната-Демократична България“, относно отпуснати средства от държавата на общините

06.07.2023 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НИКОЛОВА,

Във връзка с поставените от Вас въпроси, Ви уведомяваме за следното:

В рамките на бюджетната процедура Министерският съвет по предложение  на министъра на финансите приема стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели. Стандартите служат за определяне на общия размер на средствата за финансиране на делегираните от държавата дейности и за разпределянето им по първостепенни разпоредители.

Финансирането на социалните услуги, представляващи делегирани от държавата дейности, се осъществява съгласно Закона за публичните финанси и Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година чрез бюджетите на общините по ежегодно определяните с решение на Министерския съвет стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели. Средствата се предоставят под формата на обща субсидия за делегирани от държавата дейности. В стандартите са разчетени средства само за персонал и издръжка.

Съгласно чл. 129, ал. 2 от Закона за публичните финанси постъпилите по бюджетите на общините средства от трансфери по чл. 52, ал. 1, т. 1, букви "а" – "в" от същия закон, не се възстановяват и може да се разходват за същите цели и през следващите бюджетни години. С ал. 3 от същия член е регламентирано, че алинеи 1 и 2 не се прилагат, когато със закона за държавния бюджет за съответната година или с акт на Министерския съвет е определено друго.

За 2022 г. с разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от Постановление № 31 от 17.03.2022 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022 г. беше предвидено, неусвоените към 31 декември 2021 г. средства по бюджетите на общините от трансфери по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „а“ от Закона за публичните финанси с изключение на тези във функция „Образование“, да могат да се разходват през 2022 г. за делегираните от държавата дейности във всички функции, в т.ч. и за капиталови разходи, ако това не противоречи на условията, определени в нормативния акт, с който са одобрени.

За 2023 г. към настоящия момент е в сила Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. (Oбн., ДВ, бр. 104 от 2022 г., изм. и доп., бр. 53 от 2023 г.) Съгласно чл. 7 от същия, в срока до приемането на Закон за държавния бюджет на Република България за 2023 г., Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2023 г. и Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г., но не по-късно от 31 юли 2023 г., неусвоените към 31 декември 2022 г. средства по бюджетите на общините от трансфери по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква "а" от Закона за публичните финанси, постъпили през предходни години, с изключение на тези във функция "Образование", могат да се разходват за делегираните от държавата дейности във всички функции, в т.ч. за капиталови разходи, ако това не противоречи на условията, определени в нормативния акт, с който са одобрени.

С горепосочените разпоредби се дава възможност за усвояване на реализираните преходни остатъци към края на предходната година от обща субсидия за делегираните от държавата социални дейности, формирана по стандарти, да могат да се разходват в други делегирани от държавата дейности, по преценка на общината, за предоставяне на по-качествени услуги на населението.

Отбелязваме, че с ежегодното постановление за изпълнението на държавния бюджет са предвидени разпоредби, съгласно които за заявените от общините, но неразкрити специализирани институции, социални услуги в общността и асистентска подкрепа, предоставените средства през съответното тримесечие следва да се възстановят в централния бюджет.

Социалните услуги са ключов фактор за ефективно социално включване и участие в живота на обществото на уязвимите групи, а редица общини изпитват сериозни затруднения за качествено предоставяне на услугата поради остарели и/или влошени условия на материалната база, липса на превозни средства и др. Предвид това, на база на информацията от консолидираните годишни отчети на общините за касовото изпълнение на бюджетите им за периода 2020-2022 г., относителният дял на отчетените капиталови разходи към общия размер на отчетените разходи за функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“ е минимален:

  • За 2020 г. отчетените капиталови разходи са в размер на 9,3 млн. лв. (в т. ч. 1,9 млн. лв. от преходни остатъци) при общо отчетени разходи в размер на 730,4 млн. лв. или представляват 1,3% от общия размер на отчетените разходи ;
  • За 2021 г. отчетените капиталови разходи са в размер на 14,6 млн. лв. (в т. ч. 4,0 млн. лв. от преходни остатъци)при общо отчетени разходи в размер на 957,4 млн. лв. или представляват 1,5% от общия размер на отчетените разходи;
  • За 2022 г. отчетените капиталови разходи са в размер на 28,0 млн. лв. (в т. ч. 12,3 млн. лв. от преходни остатъци) при общо отчетени разходи в размер на 1 328,0 млн. лв. или представляват 2,1% от общия размер на отчетените разходи.

По отношение на въпроса извършва ли се контрол от Министерство на финансите как се разходват предоставените на общините средства Ви информираме, че съгласно разпоредбата на чл. 133 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) първостепенните разпоредители с бюджет, в т. ч. и общините, представят в Министерството на финансите ежемесечно и на тримесечие отчети за изпълнението на бюджетите, включително за сметките за средства от Европейския съюз, както и друга допълнителна информация, съгласно указания на министъра на финансите за формата, съдържанието и сроковете за съставянето и представянето на отчетите по този член.

Предоставената информация от общините се консолидира и анализира и в случай на установяване на неправомерно разходване на средства или на неспазване на разпоредби на ЗПФ, министърът на финансите възлага на АДФИ извършване на финансови инспекции на общини относно спазването на съответните разпоредби в ЗПФ, които уреждат бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност.

Министерството на финансите осъществява контрол и по отношение спазването на чл. 129, ал.1 от ЗПФ относно предоставените на общините допълнителни трансфери на основание постановления на Министерския съвет, и възстановяване в държавния бюджет на неусвоените остатъци в определените срокове в ежегодните постановления за изпълнение на държавния бюджет, като за целта периодично се изисква, консолидира и анализира информация от общините за одобрени средства по постановления на Министерския съвет за предходни години и тяхното усвояване.

Съгласно § 2 от допълнителните разпоредби на ЗПФ нарушение на бюджетната дисциплина е неизпълнението на ЗПФ, на закона за държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по ЗПФ и по закона за държавния бюджет за съответната година.

В тази връзка, на основание разпоредбата на чл. 107 от ЗПФ министърът на финансите може да ограничи или преустанови трансфери/ограничи лимити за плащания на бюджетните организации при нарушение на бюджетната дисциплина, като това ограничаване не може да води до преустановяване дейността на засегнатите бюджетни организации или до неизпълнение на произтичащи от нормативен акт или от международен договор задължения.

В допълнение на въпроса, касаещ контрола на разходваните от общините средства, предоставени от държавния бюджет, Ви информираме, че съгласно Законът за социалните услуги (ЗСУ), Министерският съвет определя държавната политика в областта на социалните услуги, а от своя страна министърът на труда и социалната политика планира, разработва, координира, провежда и контролира изпълнението на държавната политика в тази сфера.

За осъществяване на контрол и мониторинг в сферата на социалните услуги на национално ниво е създаден специален орган – Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ). Сред основните функции на агенцията е да извършва проверки за съответствието с изискванията на закона и подзаконовите актове на дейността на доставчиците на социални услуги, общините, териториалните структури на Агенция за социално подпомагане и други органи, отговорни за прилагането им, както и да проверява спазването на правата на потребителите на социални услуги и спазването на стандартите за качество на социалните услуги, определени в Наредбата за качеството на социалните услуги. АКСУ извършва и проверки за начина, по който общините и частните доставчици на социални услуги разходват средства от държавния бюджет. Сред функциите на агенцията е и да извършва мониторинг, въз основа на който изготвя ежегодно анализ относно състоянието и ефективността на социалните услуги. В чл. 118, ал. 2 от ЗСУ е посочено, че този ежегоден анализ включва и анализ за ефикасността на вложените ресурси. Анализът следва да бъде изготвен в резултат на мониторинговата дейност на АКСУ, която се осъществява по ред, предвиден в Наредбата за качеството на социалните услуги.

Обръщаме внимание, че със ЗСУ са уредени специфични ангажименти на общините и доставчиците на социални услуги за проследяване, контрол и мониторинг на ефективността на изразходваните публични средства за социални услуги, финансирани със средства от държавния бюджет. Съгласно чл. 113 от ЗСУ кметът на общината има ангажименти за контрол и мониторинг на качеството и ефективността, мониторинг на дейностите по осигуряване на достъп до социалните услуги, контрол на разходването на средствата за финансиране на социалните услуги, финансирани със средства от държавния и общинския бюджет, контрол при възлагане на предоставянето на услуги на частни доставчици, контрол относно събирането на таксите за ползване на социални услуги. Всяка година до 30 април кметът на общината следва да представя на АКСУ анализ на състоянието и ефективността на социалните услуги, които се предоставят на територията на общината. Анализът на състоянието и ефективността на социалните услуги, които се предоставят на територията на общината, включва: обобщена информация относно постигнатите резултати при предоставянето на социалните услуги от общината; резултати от проведения контрол и мониторинг; отчет на разходваните средства от държавния бюджет, а в случай на възлагане на предоставянето на социални услуги на частни доставчици – и годишна оценка на изпълнението на договорите за възлагане; оценка на общината на ефективността на социалните услуги, които предоставя. С Наредбата за качеството на социалните услуги са уредени редът за извършване на контрол, мониторинг и оценка на качеството и ефективността на социалните услуги, както и методите за извършване на мониторинг на качеството.

 

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация